Hej!
Har en varmvattenberedare som droppar efter större utsläpp av vatten, typ dusch. Jag har lokaliserat vart det kommer ifrån och det är från en kran som det står Armatur 9bar på. Är detta normalt eller går det att fixa?
Har en varmvattenberedare som droppar efter större utsläpp av vatten, typ dusch. Jag har lokaliserat vart det kommer ifrån och det är från en kran som det står Armatur 9bar på. Är detta normalt eller går det att fixa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mer eller mindre normalt.
Om man förbrukar större delen av varmvattnet i beredaren så att det blir mycket kallvatten (procentuellt sett) som värms upp så måste säkerhetsventilen släppa ut övertrycket som blir när vattnet expanderar. Varmt vatten tar större volym än kallt vatten.
Det är alltså säkerhetsventilen som öppnar sig.
Om man förbrukar större delen av varmvattnet i beredaren så att det blir mycket kallvatten (procentuellt sett) som värms upp så måste säkerhetsventilen släppa ut övertrycket som blir när vattnet expanderar. Varmt vatten tar större volym än kallt vatten.
Det är alltså säkerhetsventilen som öppnar sig.
Okej, för nu efter jag hade duschat + lite vid handfatet, så droppa det 4dl. Ska det verkligen komma så mycket? Burken jag har blir full fortDemmpa skrev:Det är mer eller mindre normalt.
Om man förbrukar större delen av varmvattnet i beredaren så att det blir mycket kallvatten (procentuellt sett) som värms upp så måste säkerhetsventilen släppa ut övertrycket som blir när vattnet expanderar. Varmt vatten tar större volym än kallt vatten.
Det är alltså säkerhetsventilen som öppnar sig.
4dl är lite väl mycket i detta fallet.
Kan vara så att det fastnat skit i ventilen som gör att den inte stänger helt tätt. Genom att vrida det svarta handtaget så kan du motionera och spola rent ventilen.
Ha en stor bunke eller spann under bara, det kommer fort 2-3l när man öppnar.
Om du vrider så mycket att den fastnar i öppet läge så är det bara att vrida tillbaka manuellt.
Hela ventilen är fjäderbelastad så när du vrider kommer den stänga av sig själv.
Kan vara så att det fastnat skit i ventilen som gör att den inte stänger helt tätt. Genom att vrida det svarta handtaget så kan du motionera och spola rent ventilen.
Ha en stor bunke eller spann under bara, det kommer fort 2-3l när man öppnar.
Om du vrider så mycket att den fastnar i öppet läge så är det bara att vrida tillbaka manuellt.
Hela ventilen är fjäderbelastad så när du vrider kommer den stänga av sig själv.
Okej, får prova skruva lite, antar att man ska skruva i pilens riktning?
Eller går det att byta ventilen?
Problemet är att jag inte har någon brunn i närheten.
Eller går det att byta ventilen?
Problemet är att jag inte har någon brunn i närheten.
Om övertrycksventilen fastnar i öppet läget kommer du att få obegränsade mängder vatten... jag tror alltså att det är krav på att det ska gå till avlopp. Det indikerar med andra ord att den där installationen kanske inte är korrekt utförd.
Det låter vettigt, ska se om jag kan få in ett avloppsrör till handfatet på toan vägg i vägg!Nerre skrev:
Men ang mängden vatten, går det att byta ventil om den är dålig?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Ja det är ganska vanligt med fel på säkerhetsventilen.
En likadan finns att köpa lite var stans. RSK 5005353. Tex här
Enligt LK så flödar denna ventilen ur sig 122L/m i öppet läge!
Det är lätt att byta. Stäng av inkommande kallvatten i VVB (det lilla runda vredet som man skymtar bakom säkerhetsventilen) och släpp ur varmvatten-trycket i en blandare. Stäng blandaren! Sen är det bara att vara lite snabb och gänga loss den gamla och i med den nya.
Vattnet "hänger" kvar i beredaren, men självklart kommer det en skvätt... Rigga med handduk och ev burk under VVB.
Enligt LK så flödar denna ventilen ur sig 122L/m i öppet läge!
Det är lätt att byta. Stäng av inkommande kallvatten i VVB (det lilla runda vredet som man skymtar bakom säkerhetsventilen) och släpp ur varmvatten-trycket i en blandare. Stäng blandaren! Sen är det bara att vara lite snabb och gänga loss den gamla och i med den nya.
Vattnet "hänger" kvar i beredaren, men självklart kommer det en skvätt... Rigga med handduk och ev burk under VVB.
Och stäng av beredaren någon timme innan och spola ut ca hälften av dess volym, så är det inte så förbålt hett att skruva.krilleman_215 skrev:En likadan finns att köpa lite var stans. RSK 5005353. Tex här
Enligt LK så flödar denna ventilen ur sig 122L/m i öppet läge!
Det är lätt att byta. Stäng av inkommande kallvatten i VVB (det lilla runda vredet som man skymtar bakom säkerhetsventilen) och släpp ur varmvatten-trycket i en blandare. Stäng blandaren! Sen är det bara att vara lite snabb och gänga loss den gamla och i med den nya.
Vattnet "hänger" kvar i beredaren, men självklart kommer det en skvätt... Rigga med handduk och ev burk under VVB.
Men börja som sagt med att prova att motionera ventilen lite.
Och allra först kontrollerar du var och hur du stänger av allt vatten till huset, och att den ventilen funkar.
Tack så mycket för alla svar. Jag ska dra ett avloppsrör till den. När man motionerar ventilen så verkar den funka.
Säkerhetsventilen måste sitta efter avstängningsventilen och backventilen, annars funkar inte säkerhetsventilen.Patrick E skrev:
