Vatten & Avlopp
Henningelvis: Sådana här är perfekta att tömma golvbrunnar med. [bild]
xxargs: [citat] och du har en vattenkran öppen och pumpen avstängd samtidigt ?? [citat] Och för att undvika missförstånd och att det är noga med detaljer - när du trycket på mittstiftet i ventilen så går den faktiskt in - fjädrande - inte att den sitter fast stenhårt ?!. Det fins också verktyg där man kan skruva ur ventilinsatsen liknande
marinken1994: [citat] Då förstår jag. Vill bara vara 100% säker att det blir rätt. Tack för infon!
Akhept: [citat] Hörde av mig till tillverkaren av blandaren (tapwell) och de skulle skicka nya.
xxargs: [citat] Är ju rätt brutalt med > pH14 lösning rätt ut i infiltreringen... - men försvinner en del av slammet (och omvandlas till tvål typ) så måste nedbrytningen av slammet i verket ha varit rätt dålig om det är så mycket biologisk material kvar... Vad har ni för aktiv pH i kamrarna när det produceras mycket mer slam än förväntat gentemot antal personer, och där det funkar - vad
Forskande Fukttekniker: [citat] När man installerar undertrycksfläkt sk radonfläkt i krypgrund kan den relativa fuktigheten blir rejält för hög under sommaren och hösten främst. Det gäller att fuktmäta för att veta när det är dags för avfuktning i någon form Det stämmer att en undertrycksfläkt gör bäst verkan när ventilatiionshålen i grundmurarna är igensatta. Men med gott kan ont komma, så var
aweste00: [citat] OK, tack! Som jag nämnde går röret in i ett grenrör där dagvatten ansluter. Grenröret har sedan ett mycket större utlopp så du har rätt. Känns som att jag måste få bort grenröret. En halvmeter längre bort ansluter stammen från ovanliggande våningar och sedan är det "bara" två meter till ytterväggen. Känns som att det är läge att bila upp det också...
ndn87: Jag fattar. Stort tack för hjälpen!
Kolle71: [citat] Tack för svar! Fick hjälp och det blev riktigt bra.
xxargs: Katalox Light är tydligen zeoliter som har fått en beläggning med magandioxid (~brunsten) Det har ingen pH justerande effekt mer än vad zeoliterna i sig kan hantera (vet inte hur mycket jonbytarverkan denna har eller har haft) men ponera att zeoliterna har haft katjoner (kalcium, natrium etc) att byta med och inkommande vatten är surt så kanske den depån är slut nu och och vattnet är
Johan klågge: Ta en plastmugg kapa den ca 2 cm från ovankanten släpp ner i spolningsringen sen tätar din flotör utmärkt mot muggen, ett enkelt knep för 0kr hoppas det kan hjälpa dig och många andra Mvh Johan
Menix: [citat] Det löste sig. Var slangen under blandaren som släppt något när jag kopplade på diskmaskinen.
Petter Forsen: [citat] Jag står i samma dilemma, rör från 56 och renoverv Badrum 2 vån. Kaklat toalet under och kaklad tvättstuga i källaren. Är inne på relining av stammen i förebyggande syfte nu när det är öppet på ett plan
Petter Forsen: Hur gjorde ni? Står i samma sits med rör från 56 som är inbyggda/murade/gjutna.
McMurphy: [citat] haha den används. Bara en fråga om hur den ska anslutas. Normalt ansluter man en hydrofor med två kopplingar. En för in och en för ut. Ett alternativt sätt är att ansluta den med en koppling för både in och ut. Det ska tydligen minska luftabsorption. Jag undrar om det finns erfarenheter kring det?
BirgitS: Branschreglerna från Säker vatten kan ju bara påverka det som du har ansvar för att göra. Vattenläckage i slitsen påverkar framförallt föreningen och deras försäkring. Det är i så fall om föreningen ställer som krav att du ska göra en tät slitsbotten med skvallerrör för att ge dig lov att göra nya anslutningar i slitsen. Som jag ser det.
erik211: [citat] Tack, det var precis den infon jag behövde!
mexitegel: Ah, där hade jag faktiskt inte kikat. Då blir det sannolikt att även denna märklighet behöver lösas på rätt sätt.
roggabear: [citat] Tack, då vet jag hur jag INTE ska göra i alla fall
arduaj: [citat] Tog mig mod och lossade på nedre locket, ingen strypskruv där inte.
Linde88: [citat] Skulle tro att störst chans är 90° i brunnen.. får börja där helt enkelt och prova
EaR.: [citat] Ah OK tack 👍🏻 Vi tänkte inte använda den alls så jag klättrade ner i vår brunn och sågade av röret inne i brunnen och satte sen i en kork också. Får hoppas att det duger och blir bättre...
Utsliten och utdömd: [citat] Nej, vattnet måste hålla en temperatur på över 25 grader för att bakterierna ska skapa tillväxt. Det är ju väldigt sällan rören är så varma i en normal installation när man inte spolar (även varmvattenrören) blir fullt möjligt om man drar värmerören längs med mot färskvattenledningen. Har man fått legionella så räcker det inte att spola lite, speciellt i en
Tuffkotte: [citat] Ingen aning 😀 Men nu när när du säger det låter det ju rimligare. Ska kika på om det går att komma åt ovanifrån. Annars lämnar jag nog över det till nån som kan 😇
Derbyboy: Tack! Hittade en krankoppling och den passade.
folkeorg: Oj.. 10 år sedan.. svårt att minnas. Vet att vi bytte manschetten till WC stol eftersom den var otät. Har iaf inte gjort ngt åt golvbrunnen.
amgbg: Efter en översvämning 2019 renoverades källaren och golvbrunnen åtgärdades. Vi misstänker emellertid att golvbrunnen inte tätades på rätt sätt då skadan återuppstått under sommaren 2024. En fuktbesiktning har gjorts (på privatpersons initiativ) med resultatet att antingen har vattnet kommit in genom golvbrunnen eller genom källarväggen och brusten dränering på utsidan.
olof63: Märkligt, finns ju en med samma spec för ,000 lägre pris här; https://duab.se/skog-tradgard/vattenpumpar/drankbara-pumpar/flotec-lanspump-compac-200-med-nivavakt ?