Vatten & Avlopp
Intet: [citat] Deg är ju synneligen osannolikt och ointressant för kontakten med vattnet är minimal. Det spelar ingen roll.
Avemo: [citat] Plastpåse som hindrar björkflygare, insekter och spindlar från att komma in i rören kan kanske vara bra.
Claes Sörmland: [citat] Ja finns inget makadam så finns ju inget. Då går det ju inte att återanvända. Är helt med dig där.
Demmpa: Du behöver skruva loss och rengöra ordentligt, lägg sedan på tex Unigum Sanitetskitt å skruva ihop.
4774: [citat] Hahaha, ja du bra fråga. Har du nät som täcker för löv, fåglar osv så finns det knappast något att spola bort. Med det sagt så kan jag berätta vad som hände första julen i huset. På kvällen den 23e så började det verkligen lukta skit/avlopp i hallen utanför toaletten. Varpå vi spolade rent och det blev lite bättre. På julafton ökade stanken så att den täckte hela
rolf johansson: Hej, Letar bilder på hur det brukar se ut när avloppsrör dras nedför bergshällar. Ofta skall ju rören eller isolerad kulvert täckas med jord för att skyddas mot solen. Problemet i mitt fall är att det lutar rejält, jorden kommer rinna av vid första regn. Hur brukar detta utföras och se ut? Tack Rolf
Demmpa: Varför inte dra rätt typ av avloppsrör samt förgrening under golvet samt sätts ett vattenlås bakom/bredvid diskmaskinen?
Fotografen: [citat] Är det en gammal standard kan man ju tänka sig att det är 1".
S0MMER: [citat] Sant, tror iofs nu när jag tänker efter att ”ballongen” åker ur innan rören går isär.
Skärkarl: Uppföljning: på något sätt löste det sig av sig självt. I våras behövde jag byta vattenpump efter att den gamla rostat sönder. När den nya var på plats upptäckte jag att det hade blivit märkbart högre tryck i ledningarna. Det kändes jättebra tills jag behövde ta en dusch, kranen läkte som ett såll och jag utgick ifrån att det var på grund av det högre trycket. En vecka
xxargs: 3-fasdrivna pumpar behöver skydd som känner av om eller flera faser drar mer ström än tänkt, om en fas saknas etc. då något eller flera av dessa fellägen så har du snart en brunnen pump för +10000:- 1-fas budget-djuphålspump har motorkonding och levereras ofta med en hel elskåp där motorkondingen sitter plus rätt säkring och motorskydd och eventuellt tryckbrytare 1-fas pump av
xxargs: 2,5 - 3 bar tillslagstryck och runt 4 - 4,5 Bar i frånslagstryck är normal arbetsområde. med 2.5 bar tillslagstryck kan du förmodligen pumpa upp förtrycket till ca 2.2 Bar i hydropressens luftningsnippeln efter att pumpen stängts av och kallvattenkran öppnats och det runnit tills den slutat att rinna.. Varför mer förtryck än 'rekommenderade' 1.5 Bar ? - man får in lite mer vatten i
WarHawk: [citat] Du talar med en man vars liv till 40% är jobb om dagarna och 40% är jobb på kvällarna fast på nätet. Sista 20% är sömn. Förmodligen drömmande om jobb.
Krilleman: [citat] Det spelar ingen roll. Bor du tex i flerbostadshus så grenar man av stammen och kopplar badrummet lit ditt alternativ 2. Luftningen sker då på toppen av stående stam. Men tänk på att luftningen ska avlutas ovan yttertak och förläggas med fall i hela dess längd om denna sidodras något. Dessutom ska luftningen vara 110mm i kallt utrymme (tex kallvind), men får vara 75mm i varmt
karlmb: [citat] utefog borde nog funka bäst med tanke på att den ska tåla UV-ljus från solen.
M Hellmer: [citat] Hej, Nej inte från början, utan det är något som har förändrats. Och vi kan inte se vad. Vi hade tex ett filter kvar för PH efter den grävda brunnen som vi när problemet uppstod första gångerna monterade bort. Vi har också satt en backventil på slangen som går in i huset, strax före expansionskärlet. Teorier som olika personer angett hittlls är; trasig backventil på
Demmpa: Jag hade tagit det avståndet som blir när röret är i botten på klämringskopplingen och muttern är helt borta från kopplinge, alltså ca 1 cm. Gällande klämringskopplingar så kan man sätta dom typ dikt varandra, blir ca 1,5 mm mellan muttrarna när de är åtdragna.
Andreas_kalmar: Ett järnspett från 50 m borde ju knacka ner pumpen vi drog upp en fastlåst pump i slangen efter att vajern brustigt
Bonzo2000: [citat] Jag har en sådan där elektronisk avstängare och även om den fungerar bra så hade jag ändå bytt till en mekanisk om jag ändå skulle byta blandare.
mbyrod: Blir inte klok på vad jag ska ha för något. Om det är en 1/2” som verkar vara standard. Är det här rätt pryl då? Rätt dyrt, men billigare än ny vvb. Om det nu funkar…
jonaserik: Varför en så dyr pump. En pumpautomat som är godkänd för dricksvatten duger bra, allt finns på den. Sen tänk till hur du ska tömma systemet på vintern. En ventil kanske vid borrhålet och en vid pumpen för att tömma slangen. Själva pumpen går att tömma med en plugg. Klart den väsnas lite när den går, men inga timmar som den går.
Nicole K.: [citat] Tack så mycket för svaret. Jag visste inte att det finns så många olika anslutningar, jag ska plocka bort den och åka till byggvaruhuset :)
K. L: [citat] Konstigt att ni måste tömma en gång per år. Vi fick söka dispens för att installera reningsverket och i samband med det så blev det nån slags dispens på att vi även slapp slamsugningen. Tror att man måste skicka in nåt papper om ny dispens vart femte år.
Intet: Om det inte i normalfall droppar ur ex vis en säkerhetsventil kan du överväga att bara borra ett hål till tvättstugan och inget mer.
ekmariek: [citat] Finns normalt i handeln. Tror du finner det på nätet.
Claes Sörmland: [citat] Om det är lera eller block i marken så fungerar inte infiltrationen. Vattnet rör sig då inte igenom sandiga lager och då kan E. coli transporteras längre sträckor utan att inaktiveras. Då är det en icke fungerande infiltration som är anlagt på fel mark. Den är bortom räddning och en annan lösning måste till. T ex förstärkt infiltration.
Andreas_kalmar: Plackering i badrum är väl inte direkt ovanligt iallafall inte vid renoveringar dock så får dom inte placeras i våtzon 1 och då avstängningen sitter i samma skåp så bör det ju vara snabbt att komma åt det.