60 845 läst ·
67 svar
61k läst
67 svar
Varmvatten till diskmaskinen ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Min nuvarande maskin (Elux ESL-6251) har en enda anslutning där man enligt tillverkaren ansluter kallt eller varmt vatten upp till 65°. Inga andra restriktioner nämns.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Som biodlande familj har man ju både lärt sig och erfarit att honung inte skall värmas över 42°. Regeln med kallt vatten är gammal visdom, men lika sann för det. Verktygen, silar och annat läggs alltid i kallt vatten och spolas sedan av i kallt vatten. Golvet spolas med kallt vatten. Vad exakt som koagulerar vid uppvärming är osäkert. Kan vara pollenrester, bisalivsrester, vaxbitar, m.m. Det blir som klisterrester från gamla etiketter om man använder varmt vatten.A Alexn72 skrev:Finns inget i själva honungen men däremot om det finns vaxrester i så kommer dessa att bita sig fast ordentligt.
Normalt sett så silar man bort vaxet men beroende på hur fint silar det är så kan det följa med mindre partiklar.
Syns lätt på ytan i muggen med The om det simmar runt en lite oljefläck(smält vax)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Maskinen sköljer väl först med ovärmt vatten, sen vet jag inte om den värmer eller spolar ut det? Då är det bra om vattnet som kommer in är varmt..samt att det går att förspola i kökskranen så varmvattnet kommer..T topmount skrev:
Ursäkta ett lite sent svar.
Men att koppla in varmvatten till diskmaskin beror mycket på längden på varmvattenledningen.
Säg att man har 20m ledning.
16mm pex 2mm(gods) så står där 2-3liter i ledningarna fram till diskmaskinen.
Vilket innebär att den mängd vatten som kommer i första spolningen blir ca 3liter 20gradigt vatten + ca 2liter 50gradigt vatten så runt 30grader.
Nu när vattnet i slangen är uppvärmt så blir nästa sköljning 5liter vatten i ca 45grader.
Och sist men inte minst när dem gått en timme så borde sköljning bli i ca 40 grader.
Maskinen har då tagit ca 15liter vatten.
Såklart ändras siffrorna om man står och diskar och startar maskinen men om man kör den på tid man ändå inte är i köket tex på natten så är detta en rimlig utgångspunkt
Och för er som har 32mm kopparrör så är det bara att börja räkna😅
Man kan även kalla det fattigmans vvc. Dvs man sätter diskmaskinen till att göra sista sköljningen ungefär då man stiger upp och ska ta en dusch så är varmvattnet för varmt i ledningen
Men att koppla in varmvatten till diskmaskin beror mycket på längden på varmvattenledningen.
Säg att man har 20m ledning.
16mm pex 2mm(gods) så står där 2-3liter i ledningarna fram till diskmaskinen.
Vilket innebär att den mängd vatten som kommer i första spolningen blir ca 3liter 20gradigt vatten + ca 2liter 50gradigt vatten så runt 30grader.
Nu när vattnet i slangen är uppvärmt så blir nästa sköljning 5liter vatten i ca 45grader.
Och sist men inte minst när dem gått en timme så borde sköljning bli i ca 40 grader.
Maskinen har då tagit ca 15liter vatten.
Såklart ändras siffrorna om man står och diskar och startar maskinen men om man kör den på tid man ändå inte är i köket tex på natten så är detta en rimlig utgångspunkt
Och för er som har 32mm kopparrör så är det bara att börja räkna😅
Man kan även kalla det fattigmans vvc. Dvs man sätter diskmaskinen till att göra sista sköljningen ungefär då man stiger upp och ska ta en dusch så är varmvattnet för varmt i ledningen
detta är väl inte sent svar?A Alexn72 skrev:Ursäkta ett lite sent svar.
Men att koppla in varmvatten till diskmaskin beror mycket på längden på varmvattenledningen.
Säg att man har 20m ledning.
16mm pex 2mm(gods) så står där 2-3liter i ledningarna fram till diskmaskinen.
Vilket innebär att den mängd vatten som kommer i första spolningen blir ca 3liter 20gradigt vatten + ca 2liter 50gradigt vatten så runt 30grader.
Nu när vattnet i slangen är uppvärmt så blir nästa sköljning 5liter vatten i ca 45grader.
Och sist men inte minst när dem gått en timme så borde sköljning bli i ca 40 grader.
Maskinen har då tagit ca 15liter vatten.
Såklart ändras siffrorna om man står och diskar och startar maskinen men om man kör den på tid man ändå inte är i köket tex på natten så är detta en rimlig utgångspunkt
Och för er som har 32mm kopparrör så är det bara att börja räkna😅
Man kan även kalla det fattigmans vvc. Dvs man sätter diskmaskinen till att göra sista sköljningen ungefär då man stiger upp och ska ta en dusch så är varmvattnet för varmt i ledningen
bara 5 år...
TS bytt maskin 3ggr sedan 1:a för 9-år sedan
Klicka här för att svara