4 236 läst ·
48 svar
4k läst
48 svar
Hur seriekoppla elektrisk varmvattenberedare med ackumulatorberedare?
Jag har gjort två ritningar för att seriekoppla en elektrisk 50 liters VVB med ackumulatorberedare. Vilken variant är bäst? Fördelar och nackdelar med respektive?
I den ena kopplingen har jag använt ordinarie ventilpaket för båda beredarna. Här kopplas helt enkelt ackumulatorberedarens VV utgång till elberedarens KV ingång. Helst skulle jag ställa in ackumulatorberedarens blandarutgång på 75 grader men jag misstänker att det inte går att ställa in blandarutgången högre än 65 grader. Hur mycket försämrar det energieffektiviteten? Eller är det försumbart? Denna variant känns tryggast eftersom jag använder båda beredarnas originalkoppling. Dessutom kanske det förlänger livslängden på elberedaren eftersom den aldrig blir varmare än 65 grader?
I den andra kopplingen använder jag endast ackumulatorberedarens ordinarie ventilpaket plus en extra säkerhetsventil mellan tankarna. I denna koppling funderar jag på om det kan bli för varmt i elberedaren? Det står i manualen för elberedaren att den har ett överhettningsskydd som bryter spänningen till elberedaren vid för hög temperatur. Detta måste återställas manuellt. Men det står inte vid vilken temperatur skyddet löser ut. Hur varmt kan det bli i ackumulatorberedaren? För denna variant behöver jag köpa en extra säkerhetsventil. Vilket öppningtryck är lämpligt för denna säkerhetsventil och vilken diameter är lämplig när ackumulatorberedaren har 22 mm rör och elberedaren har 15 mm rör?
Vilken variant är bäst eller finns det någon bättre lösning? Jag bifogar ritningar för båda varianterna, bild och manual för elberedaren och bild på ackumulatorberedaren med beskrivande text för rören.
I den ena kopplingen har jag använt ordinarie ventilpaket för båda beredarna. Här kopplas helt enkelt ackumulatorberedarens VV utgång till elberedarens KV ingång. Helst skulle jag ställa in ackumulatorberedarens blandarutgång på 75 grader men jag misstänker att det inte går att ställa in blandarutgången högre än 65 grader. Hur mycket försämrar det energieffektiviteten? Eller är det försumbart? Denna variant känns tryggast eftersom jag använder båda beredarnas originalkoppling. Dessutom kanske det förlänger livslängden på elberedaren eftersom den aldrig blir varmare än 65 grader?
I den andra kopplingen använder jag endast ackumulatorberedarens ordinarie ventilpaket plus en extra säkerhetsventil mellan tankarna. I denna koppling funderar jag på om det kan bli för varmt i elberedaren? Det står i manualen för elberedaren att den har ett överhettningsskydd som bryter spänningen till elberedaren vid för hög temperatur. Detta måste återställas manuellt. Men det står inte vid vilken temperatur skyddet löser ut. Hur varmt kan det bli i ackumulatorberedaren? För denna variant behöver jag köpa en extra säkerhetsventil. Vilket öppningtryck är lämpligt för denna säkerhetsventil och vilken diameter är lämplig när ackumulatorberedaren har 22 mm rör och elberedaren har 15 mm rör?
Vilken variant är bäst eller finns det någon bättre lösning? Jag bifogar ritningar för båda varianterna, bild och manual för elberedaren och bild på ackumulatorberedaren med beskrivande text för rören.
Hej. Jag har kopplat som i din övre skiss fast med 65gr och tycker det funkar bra.R raindance skrev:Jag har gjort två ritningar för att seriekoppla en elektrisk 50 liters VVB med ackumulatorberedare. Vilken variant är bäst? Fördelar och nackdelar med respektive?
(Enda skillnaden mot din skiss är att jag har ca 15 meter vvc på tankberedningen som vänder innan elberedningen)
I mitt fall, när tankberedaren är het, kan det ibland upplevas att det blir ”hett” vatten i kranarna. Det beror på att elberedarens blandningsventil bara får (för) hett vatten.
Det är inget jätteproblem och skulle lösas om elberedarens blandningsventil skulle få kallvatten till sin kv-port. Jag skulle kunna bygga om men problemet upplevs för litet för att göra det.
Du skulle få för hett vatten (75 gr) i dina kranar de gånger du kör 75gr till elberedaren utan att ge elberedaren eget kv till kv-porten.
Jag skulle nog koppla som i din andra skiss med bara en blandningsventil efter elberedaren. Med reservation att jag inte vet hur överhettningsskyddet beter sig i din beredare. Jag vet inte heller hur varmt vatten din tankberedare ger. I min tank kan det bli uppemot 100 gr om jag maxladdar med vedeldningen.
Jag har förstått att folk har kopplat hett vatten direkt till elberedare utan att överhettningsskyddet har löst. Överhettningsskyddet brukar väl lösa ut vid dryga 100 gr, eller nåt sånt. Men jag förmodar att det finns olika.
Jag skulle samtidigt försöka bygga bort den där blindtarmen som syns på din bild (den som du märkt med okänd funktion)
Den ser ut att bilda en ficka för stillastående vatten (som gynnar tillväxt av legionella)
Tackar. Just det - elberedaren kan inte blanda ner vattnet till lägre än inkommande 65 grader. Jag skulle kunna ställa ner ackumulatorberedarens blandare till tex 62 grader. Då borde det aldrig bli varmare än cirka 60 grader vid tappställe. Det borde inte heller påverka energiförbrukningen för elberedaren eller hur länge man kan duscha så länge det är minst 60 grader i ackumulatortanken.
Finns det något bra sätt att kontrollera att ackumulatorberedaren är tät? Den har stått oanvänd i flera år. Går det att göra något om den inte är tät? Det står Passat produktion Floby 1,8 m3 på själva ackumulatortanken. Den är från början av 80-talet.
Är det alltså risk för legionella pga att den blandar in kallvatten för att få 50 grader? Är det risk för legionella även om jag ställer blandaren för utgående varmvatten till 60 grader?
Finns det något bra sätt att kontrollera att ackumulatorberedaren är tät? Den har stått oanvänd i flera år. Går det att göra något om den inte är tät? Det står Passat produktion Floby 1,8 m3 på själva ackumulatortanken. Den är från början av 80-talet.
Är det alltså risk för legionella pga att den blandar in kallvatten för att få 50 grader? Är det risk för legionella även om jag ställer blandaren för utgående varmvatten till 60 grader?
Nu har jag gjort en ny ritning som jag tror fungerar utan nackdelar. Jag har hittat en blandare som går att ställa in på 70 grader. Med denna ritning begränsas temperaturen i elberedaren till 70 grader samtidigt som det går att ställa in önskad uttemperatur för varmvattnet. På en del ställen står det att det ska vara 55-60 grader vid tappstället och ibland har jag läst att man kan ställa in 50 grader. Vilken uttemperatur är bäst att ställa in för varmvattnet?
Dessutom kan jag använda den inte anslutna kallvattenanslutningen. Den används när det blir varmare än 70 grader i ackumulatortanken vid denna koppling.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artik...landningsventil-vta310-klamringskoppling.html
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-9-kg/
Det finns även dyrare varianter av blandare som går att ställa in på 75 grader. Det står att de är legionellaskyddade. Vad är det som gör att de är legionellaskyddade?
https://www.esbe.eu/sv/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520
Dessutom kan jag använda den inte anslutna kallvattenanslutningen. Den används när det blir varmare än 70 grader i ackumulatortanken vid denna koppling.
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artik...landningsventil-vta310-klamringskoppling.html
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-9-kg/
Det finns även dyrare varianter av blandare som går att ställa in på 75 grader. Det står att de är legionellaskyddade. Vad är det som gör att de är legionellaskyddade?
https://www.esbe.eu/sv/produkter/blandningsventiler/vta320-vta520
Det där blir säkert bra även om jag nog skulle börjat med att prova koppla vattnet rakt igenom tankberedaren helt utan blandningsventil där.R raindance skrev:Nu har jag gjort en ny ritning som jag tror fungerar utan nackdelar. Jag har hittat en blandare som går att ställa in på 70 grader. Med denna ritning begränsas temperaturen i elberedaren till 70 grader samtidigt som det går att ställa in önskad uttemperatur för varmvattnet. På en del ställen står det att det ska vara 55-60 grader vid tappstället och ibland har jag läst att man kan ställa in 50 grader. Vilken uttemperatur är bäst att ställa in för varmvattnet?
[länk]
[länk]
[länk]
Du borde också kunna bygga så att du klarar dig med bara en säkerhetsventil (den vid elberedaren)
Jag gillar lösningar som fungerar med så få komponenter som möjligt.
Du har rätt. Jag har kollat med Thermia. Överhettningsskyddet löser ut vid 110 grader så det borde inte behövas en extra blandare. Nackdelen med att inte använda en extra blandare är att jag behöver göra något åt den inte anslutna kallvattenanslutningen. Det kanske måste svetsas?R roke skrev:Det där blir säkert bra även om jag nog skulle börjat med att prova koppla vattnet rakt igenom tankberedaren helt utan blandningsventil där.
Du borde också kunna bygga så att du klarar dig med bara en säkerhetsventil (den vid elberedaren)
Jag gillar lösningar som fungerar med så få komponenter som möjligt.
Anledningen till två säkerhetsventiler är att den ena sitter ihop med med det ordinarie ventilpaketet för ackumulatorberedaren. Jag vill ändra så lite som möjligt i kopplingen.
Vad har du för maxtemperatur på din elberedare? Jag har en i huset, och en i lillstugan och båda kan jag ställa på 85 grader. Dessa bryter först vid 100 grader, om jag förstått saken rätt.
Vidare är frågan om spänningen verkligen bryter, om den inte är igång. Kommer det in vatten som är varmare än inställd temperatur, så är ju spänningen av. Då är det inte säkert att den bryter på samma sätt.
Vidare är frågan om spänningen verkligen bryter, om den inte är igång. Kommer det in vatten som är varmare än inställd temperatur, så är ju spänningen av. Då är det inte säkert att den bryter på samma sätt.
Enklast är att vrida blandararmaturen på VVB ca 45 grader. Koppla tankens varma på inkommande kallvatten till VVB och plugga röret för KV ut från blandararmaturen. Då förvärms KV i tanken oavsett tempen i den. Blandaren får då VV från VVB och KV och fungerar som det ska ut till tappställe. Så bry dig inte om att det kommer hetvatten från tanken. Termostaten på VVB kan ställas på vad du vill ha för temp i den och då spetsar patron på om det behövs.R raindance skrev:Du har rätt. Jag har kollat med Thermia. Överhettningsskyddet löser ut vid 110 grader så det borde inte behövas en extra blandare. Nackdelen med att inte använda en extra blandare är att jag behöver göra något åt den inte anslutna kallvattenanslutningen. Det kanske måste svetsas?
Anledningen till två säkerhetsventiler är att den ena sitter ihop med med det ordinarie ventilpaketet för ackumulatorberedaren. Jag vill ändra så lite som möjligt i kopplingen.
På en VVB så är balndningsventilen 4-vägskopplad och en vanligt är 3-vägskopplad
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det bör ju räcka med en blandventil och sen kan det ju påpekas att den nödvändigtvis inte måste vara inkopplad på inkommande kallvattensida som på skissen. Den kan ju ta vilket kallvatten som helst.
Det går att ställa in el VVB på högst 82 grader. Det framgår inte i manualen hur överhettningsskyddet är kopplat men jag antar att det arbetar separat och fungerar som en extra säkerhetsfunktion. Dvs det används endast om det blir något problem. Det som kan påverka är att det måste återställas manuellt enligt manualen.A AG A skrev:Vad har du för maxtemperatur på din elberedare? Jag har en i huset, och en i lillstugan och båda kan jag ställa på 85 grader. Dessa bryter först vid 100 grader, om jag förstått saken rätt.
Redigerat:
Jag har läst på flera ställen att det ska vara minst 50 grader vid alla tappställen. Lägg gärna upp en enkel skiss på din koppling. Är det någon skillnad på hur en 3-vägskopplad och en 4-vägskopplad blandare reglerar eller är det endast att en 4-vägskopplad blandare har både kallvatteningång och kallvattenutgång?J jonaserik skrev:Enklast är att vrida blandararmaturen på VVB ca 45 grader. Koppla tankens varma på inkommande kallvatten till VVB och plugga röret för KV ut från blandararmaturen. Då förvärms KV i tanken oavsett tempen i den. Blandaren får då VV från VVB och KV och fungerar som det ska ut till tappställe. Så bry dig inte om att det kommer hetvatten från tanken. Termostaten på VVB kan ställas på vad du vill ha för temp i den och då spetsar patron på om det behövs.
På en VVB så är balndningsventilen 4-vägskopplad och en vanligt är 3-vägskopplad
Redigerat:
Nope ingen backventil. Kanske skulle ha haft det nu då jag tänker efter. Får lägga det på att göra listan.R raindance skrev:
Ingen aning om det blir säkrare om säkerhetsventilen sitter mellan tankarna.
Tänkte som så att tyckvågor i vatten fortplanar sig med ca 1500m/s så det spelar nog ingen roll och det blev lättare rent praktiskt att sätta den efter.
Har iofs en avstängningsventil först av allt på allt kallvatten in som jag nu ser att jag inte ritade in.