Pumpautomaten på landet har börjat pulsera vilket brukar vara ett tecken på att det behöver fyllas på luft i tryckkärlet, men när jag kopplade på pumpen kom det den här gången ut vatten istället för luft. Min diagnos blir således att det är hål på blåsan och vatten läckt in. Går det att byta blåsan eller byter man hela tryckkärlet? Pumpautomaten i fråga kommer från Rinkaby rör och heter https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-20-pumpautomat/

Bästa svaret

A astolf skrev:
Pumpautomaten på landet har börjat pulsera vilket brukar vara ett tecken på att det behöver fyllas på luft i tryckkärlet, men när jag kopplade på pumpen kom det den här gången ut vatten istället för luft. Min diagnos blir således att det är hål på blåsan och vatten läckt in. Går det att byta blåsan eller byter man hela tryckkärlet? Pumpautomaten i fråga kommer från Rinkaby rör och heter [länk]
Man lossar den stora flänsen vid vattenanslutningen och byter blåsan.
Slog lite på deras hemsida ( reservdelar hydrotank ) och hittade detta :

Bild på en gummimembran för hydrotank, modell för 20 L. Produktinformation visas med artikelnummer 9490 och pris 270,00 kr/st.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kolla då att det inte är rostigt vid flänsen, blåsan är klämd mellan flänsen och tanken. Är det rost så kan det vara rostspår som gör att det inte blir tätt, när blåsan byts, men det ser du inte förrän allt är borta. Passa även på att rengöra tanken, kan vara en del rost som kan gnaga på nya blåsan.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, blåsan nu bytt. Inget svårt utan ett gäng 13 bultar som lossas, ut med den gamla blåsan och i med den nya.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.