Vatten & Avlopp
Kirre2021: [citat] Du har ju egentligen 3 val i detta läge, 1. Kontakta den firman som gjorde badrummet, de bör ha lämnat 10 års garanti på tätskikt. 2. Kontakta försäkringsbolaget och de skickar en besiktningsman. 3. Täta med silikon, helt fel men blir ju tätare. Om brunsmanchetten är skadad vilket det ser ut som på bilden så kommer försäkringsbolaget dömma ut hela badrummet, vilket då
Harald Blåtumme: [citat] Fick resultatet för några veckor sedan och det blev bra, trots att filtermassan är säkert 20 år gammal vid det här laget. En smula högt på Mangan men under gränsen för "tjänligt med anmärkning", övrigt helt ok. [bild] [bild] [bild]
13th Marine: @MathiasS Du hade rätt! Man ser hur det runnit på baksidan, från kopplingen ner i ventilen. Ventilen är helt stum. [bild]
TuXy: Håller på att planera för nya vattenrör i huset där de flesta kommer dras i tak från källare, via gammal murstock och sen ut på respektive våning i mellanbjälklag och in i fördelarskåp. Avståndet till ovanvåning blir ca 15 m för både tappvatten och matning till golvvärme. Tänkte välja alupex från LK men i sortimentet finns både RiR samt isolerad alupex som är isolerad utan
xxargs: Om det är flygt-kontroller som styr pumpen så fins det en chans att det är sådan pump också. Såg att prislapparna på sådana var inte helt humana... ...men förmodligen också möjliga att reparera och hitta reservdelar. När det gäller wiren så bör den fortfarande vara syrafast även om det är bakom plastbeklädnad - ibland kan sådana saker som plastbeklädnad göra det mer
GoC: Så klart det inte funkar med att bara tömma diskmedel och varmt vatten i vattenlåset. Du bör åtminstone först skaffa en vaskrensare och ”rycka loss” stoppet med https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/avlopp/avloppsrensare/vaskrensare-2000017364 Fyll i vatten i diskhon, stoppa i proppen i en hon och håll en trasa över hålet för bräddavloppet. Sen är det bara att
Timmermannen77: Nej tyvärr, de skulle varit gjort innan dom flytt spacklade😔
ivp: [citat] Av ren nyfikenhet vad är det som gör jobbet svårt för en röris? Visst det lite skitigt och trångt, men jag trodde att man "bara" skruvade loss befintliga ventiler och satte dit nya, alternativt kapade rören och pressar på något. Att göra det trycklöst är ju enkelt, huvudventilen är ny, sitter bra till och funkar som den ska.
Krilleman: [citat] Bra sett! 👍👍
Benjamin Pålsson: Ja det skulle kunna vara det. Har legat ett gammalt expansionskärl på vinden tidigare, dock har jag inte sett något rör som sticker upp. Nåväl, vi kan väl summera detta i att röret inte går till avloppet och det får fortsatt vara ett mysterium vad detta använts till. Stort tack för er hjälp!
Lghgbg: Vet om att det finns gas i huset som används, dock inte om det är den ledningen. En likadan lägenhet på våning 5 har inte den på samma ställe.
Mariaekstrand: Hej! Tack så jättemycket för ditt svar! Vad bra att du var så ihärdig! Då vet jag att det krävs att vara envis!Vi har inte löst problemet nu är det mest i tvättstugan, krävs stt undersöka mer! Tack igen
svare: [citat] Tack 🙏 tre år av irritation kanske löser sig nu då 😂
jonaserik: [citat] Enklare att koppla ihop med prisol till koppar i huset. Det ska vara stödhylsa i prisolen då den är mjuk och anvönd inte en rörkap, den klämmer ihop röret så det går inte att få i en hylsa, så såga av. Sen det med avloppet, glöm inte att sätta en renslucka strax över golvet, ca 30 - 40 cm upp till luckan.
JRMKJRM: Det löste sig. Övertrycksventilen var tydligen på 9 bar, tryckkärlet från brunnen har också en på 6 bar och kommer sen vara inställt vattentryck 2-4 bar. Jag nöjer mig med att låta rörer mynna i flaska för ev kondens och tejpa ventilen så inget småbarn får för sig att vrida på det. :)
Erik Salhammar: [citat] Ibland är det bara en koppling och inte någon regelrätt brunn. Ansvaret brukar gälla till kopplingspunkten.
Novisfixaren: Har en sån här upp i golvet men den kommer bli för kort försent att ändra i avloppsdrahningen tyvärr…. Hur förlänger man denna bäst har inte flytspacklat än. Den är ju 130mm utvändigt.. [bild]
Derbyboy: Tack! Ovärderligt med VVS-tips Jag gör så att jag pallar upp beredaren istället, då kan jag använda befintliga slangar. …..och så sätter jag en t-koppling i slutet av de befintliga och tömmer där.
xxargs: Rent vatten som är kvar i tråget surnar inte för att det inte finns någon näring kvar att leva på - dessutom syresätts vattnet i den översta lagret av luften och det bör inte avge någon dålig doft närmaste tiden efter en tvätt - och man har alltid tvättluckan öppen när maskinen inte används för att innerytorna inne i maskinen skall torka upp och det är bara vattnet i tråget
Krilleman: [citat] Toppen, men då är du informerad för alla parametrar. ✅✅
Mellanbarn: Kom att tänka på en historia om ventilation. I vårt förra hus ringde en firma och ville göra rent vår ftx efter 6-7 år. Kör på sade jag. Killen som kom påpekade att det var noll i flöde från badrummet innan rengöring. Men med nya filter på plats noterade vi att handukar torkade igen.
Mv2022: Hej, tänkte göra samma nu. Bygga ett första filter för sjövatten. Vad använde du för duk till "filtret"?
syrenen: Hej, vi skulle vilja lägga in rätt summa för byte av avloppsledningar i underhållsplanen för vår bostadsrättsförening. Det handlar om 32 lägenheter i två huskroppar; 24 lägenheter med 1 badrum och kök och 8 lägenheter med 2 badrum och kök. De ligger på 4 våningar. Vi har för de vertikala rören vi järnrör och annars plast. Hur mycket skulle det kosta ca? Vi funderar också på
lostinsweden: Ja det ser ut som planpackning och ja du kan använda VA T röret mot dem 15 muttrar men på egen risk. Enligt tillverkaren ska det inte blandas material men det görs ofta i branschen.
Klippspiken: Mät röret invä finns säker en gummi nippel som passar
Stefan1972: Det vanliga nuförtiden är att man drar upp slätrör ur golvet så det räcker och blir över. Gäller även toa. En WC stos fungerar men då får man ju mäta mer. Med slätände ur golvet så kan golvet ytbeläggas hur som helst och tjockleken behöver inte vara känd från start. Sen kapar man bara röret i lämplig höjd.
Kluven: [citat] Va en bra bild, hittar inte måtten på det jag mätt bara förutom 3/8 som jag får till 19mm utvändigt. Får nog hoppa in hos en rörmokare och fråga.