Y
Yasminehall: Hej! Har för 1 månad sen flyttat in i vårat hus där de sitter en flygt avloppspump. Den börjar nästan direkt varna för Maxgång P1. Pratade med en lokal leverantör som bad mig rengöra vipporna och köra pumpen manuellt några gånger. Nu har pumpen funkat utan problem i 2,5 vecka. Men nu varnar den igen för maxgång p1. Någon som har något tips? Kan man lyfta ut pumpen från brunnen?
0 svar · 599 läst
M
MagicFingers: jag har 2st likvärdiga till salu för avhämtning idag, vart finns du i landet?
1 svar · 805 läst
·
A
AG A: [citat] Ja, precis. Om inte annat så bör det räcka med att ta bort A, och stoppa i slangarna.
3 svar · 630 läst
·
Felf
Felf: Hej, Jag behöver vägledning gällande material i botten av min grävda brunn. Vattenprov visar på för höga nivåer av COD-Mn, (14/l) till viss del beror detta antagligen på en läcka i en ring som skall lagas. Sedan vattenprovet togs har jag grävt ut en massa lera och lagt i ca 30 cm lager av singel 8/16 men vattnet är fortfarande lite gult. Kan så klart vara järnet som färgar vattnet,
0 svar · 1,1k läst
B
Baskavoda: [citat] Det låter inte roligt. Jag tänker att vi får göra en filmning av stammen när vi öppnar upp eller innan så får vi se hur stammen ser ut. Antar att livslängden kan vara beroende av hur stammen är utformad också. I mitt fall gäller det en ganska kort stam på tre våningar utan sidoförflyttningar. Jag ser inte hur det redan ska kunnat börja rosta, men det återstår att se 😊
7 svar · 1,1k läst
Dowser4711
Dowser4711: Jag håller med om att det med stor sannolikhet går att få ut diskmaskinen utan att demontera halva köket. Om det går att frigöra slangen från den dragning som är gjord låter jag vara osagt. Men, TS åker i så fall på att montera ut diskmaskinen för att byta slangen och behöver sedan fiska fram den nya slangen til samma ställe. Eller, helt enkelt köper en 2dm förlängningsslang...
7 svar · 1,4k läst
·
H
Hans Åke Lindquist: [citat] Prova först följande metod: Lossa avloppsslangen från köksavloppet under diskbänken och kolla att ingen gegga proppat igen slangen. Klipp 0,5 m av en kasserad innerslang för cykeldäck och drag den som en stödstrumpa över stället, där maskinens avloppsslang varit hopklämd eller vikt. Använd tvål eller såpa som glidmedel. Avloppsslangen blir styv och viks eller kläms inte
2 svar · 1,8k läst
·
A
Andreas Mur: [citat] Säkert. Piggen brukar ju kunna kärva.
1 svar · 524 läst
T
TypRätt: Frågan är väl först om du överhuvudtaget har servitut att tömma din dränering i diket? Annars bör du väl anlägga en stenkista. Eller som minst försöka göra detta så smidigt som möjligt så inte trafikverkets handläggare blir vrång och väntar på att du ska lösa problemet på egen bekostnad för att de sedan gör en tillsyn och ber dig sluta leda vatten till deras dike.
2 svar · 721 läst
A
apcinso: Hej. Vi bilade upp golvet, fixade fallet och lagade de golvvärmerör som gick sönder. Sedan nytt tätskikt och ytor i hela badrummet. Blev bra. Något annat du undrar?
16 svar · 10,6k läst
X
xxargs: [citat] Då har du annat elfel att jaga som inte har med pumpen att göra - pumpen själv med inverter har massor av olika skydd i sig, både övertryck, överlast och överhettning samt torrgång och där kommer troligen inte en blockerad rotor att dra någon säkring. - kolla att problemet inte ligger i kabeln som går ned i brunnen, att något inte har vikts eller vridit sönder... du får
5 svar · 448 läst
·
G
gromit42x: Vi valde att lägga borrhålet ca 20 m från huset och på en högre punkt. Borrhålet blev 30m och grundvattennivån endast 2m under mark. Vete fasen om jag inte skulle kunna försörja huset med en sughävert då kranen inne nog är strax under grundvattennivån uppe vid brunnen:) Siktar nog på att ändå lägga teknikutrymmen nere i stugan (i hallen) Pratade med rörisen och han föreslog att
3 svar · 657 läst
Intet
Intet: Hur går det?
39 svar · 2,5k läst
·
Intet
39 svar · 2,5k läst
·
S
stefan_bgh: [citat] Tack! :) De vattenrör jag sett var i koppar här iallafall. Ett badrum, det som ligger väggi vägg med inkommande är renoverat och det sitter en plastbrunn där nu men jag antar att det inte går, utan inpektionskamera, att gissa sig fram hur långt röret är bytt, eller finns det någon "branschstandard"? Även hallen utanför, där röret kommer från tvättstuga och kök på
4 svar · 1,0k läst
·
T
Timmertorsten: [citat] Jag har monterat av fronten och kan inte se något problem. Som jag bedömer det är det en bimetalltermostat i beredaren som slår av uppvärmningen alldeles för tidigt. Beredaren har varit igång vid ett fåtal tillfällen, i övrigt inte ansluten pga åskrisk och sånt. Är inte helt bekant med konstruktionen av en sån termostat. Och då till åter till ursprungsfrågan, det här är
15 svar · 1,6k läst
V
Volatyle: Hej, Lite olika frågor här men jag börjar med problembeskrivningen. Vi byggde hus för 10 år sedan och har sedan dess haft en trekammarbrunn med ett pumppaket från Baga (se länk) https://www.svensktavlopp.se/produkter/brunnar/pumpbrunn/baga-pumppaket-for-slamavskiljare.html Anledningen är att vi har en markbädd som ligger väldigt långt bort vilket kräver tryck i vattnet och därför
0 svar · 884 läst
B
Båt Walle: [citat] Problem problem. Blev hysteriskt mycket dyrare. Har fått en orderbekräftelse på 89.000kr på högsta reningsgraden när jag skulle få hjälp med grävning där grävbolaget skulle slutföra grävlingen då min lilla entons grävare inte kom ner så djupt och skulle fixa resten så kostade verket helt plötsligt 103.000kr totalt med grävningen 186.000kr och då var 75% av grävningen
2 svar · 1,4k läst
Rickard.
Rickard.: Nej det låter extremt osannolikt att det skulle göra, säkervatten har en bra pdf på dimensionering. JAG tror du kommer landa på minst 20mm.
1 svar · 903 läst
F
fribygg: [citat] Gå upp till 22mm om du upplever att 15mm är för klent.
3 svar · 678 läst
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: Är det inte enklare att öppna taket i lägenheten under istället för att riva badrummet hos din mamma?
2 svar · 765 läst
R
Rogge3: Hej alla, Det visade sig att det var ett läckage på vår inkommande vattenledning. Mellan vattenmätaren och servisen. Ledningen är bytt nu efter en helg och några dagars grävning och jobb. Tack för alla tips.
5 svar · 1,3k läst
F
FluxVortex: [citat] Tack!!
12 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Är det en ejektor du pratar om?! Principen är denna: https://www.bevattningsteknik.se/katalog/artikel/ejektorpump-grundfos-cr-dw/103700-0-30/ [bild] [bild]
1 svar · 444 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Inte alls ovanligt att en initial tankevurpa mynnar ut på detta sättet med korsade blandarrör inom rörmokeriets värld... Värre är det när man råkar korsa duschblandare...
12 svar · 2,2k läst
·
M
Mattias E Svensson: [citat] Ja börjar jag på 60cm djup och slutar på 40cm djup och sträckan är mindre än 20m så är det ju 1cm per meter, dvs 1% fall..
2 svar · 1,2k läst
pontakoj
pontakoj: [citat] 1. Jag var lite snabb, det är en som jag förstått det 15mm Conex klämringskoppling med KIWA? 6kantsdel som sitter på VVB, det är på denna jag vill gänga på en muff eller en T-koppling, görbart?
1 svar · 1,2k läst
·
K
Kajhar: Btw, om du vill ta bort ärgningar kan du göra en pasta av bikarbonat och några droppar vitvinsvinäger. Lägg på ärgen och gör något roligt, nyttigt… några timmar. Sedan är det bara att putsa bort pastan och ärget
3 svar · 1,5k läst
·
S
Stefan1972: Du kan nog släppa det där med "lågt tryck" i radioatorkretsen. Det måhända är lågt men har du x antal hundra liter ovanför dig så kommer det ta sig ut genom dina öppna ledningar.............Då får man isåfall tappa ur hela systemet innan man gör nåt.
6 svar · 1,1k läst
·
spikplanka
spikplanka: En rejäl länspump.. Kanske bensindriven i reserv om elnätet är paj. Gummimatta och vikter med platt yta över brunnar. Och silvertejp. "T-list" för badrum med klister under. Uppblåsbar blåsa som man kan klämma in i rör och spärra. Borde som sagt gå att leda vattnet runt huset? t.ex om ventil i marken kopplar om?
18 svar · 1,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det brukar gå att känna var det luktar mest (källan) om man nosar runt kring allt vatten och avlopp.
7 svar · 718 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.