Vatten & Avlopp
Stefan1972: Det vanliga nuförtiden är att man drar upp slätrör ur golvet så det räcker och blir över. Gäller även toa. En WC stos fungerar men då får man ju mäta mer. Med slätände ur golvet så kan golvet ytbeläggas hur som helst och tjockleken behöver inte vara känd från start. Sen kapar man bara röret i lämplig höjd.
Kluven: [citat] Va en bra bild, hittar inte måtten på det jag mätt bara förutom 3/8 som jag får till 19mm utvändigt. Får nog hoppa in hos en rörmokare och fråga.
spikplanka: Låter som att sätta egen mätare direkt efter kommunens kanske inte vore helt olönsamt. Kanske t.om krediterad av något erkänt institut så man kan trycka kommunens räckningar ner i halsen så fort de öppnar brödluckan ;)
Kjellcod: Ok tack för svaret, så man kan inte bara byta packbox på denna?
Ehi: Vi har egentligen samma fråga som TS, jag trodde det skulle vara kopplat till slutbeskedet men fick nu en faktura på nästan 50tkr efter startbesked. Har någon erfarenhet av detta och fått kommunen att gå med på att dröja med fakturan?
xxargs: Förmodligen har du inte tvättat ur tillräckligt om du fortfarande får ut rostfärgad vatten vid backspolning - fler omgångar med rejält med citronsyra tillsammans med saltet helt enkelt då du förmodligen har jättemycket ackumulerad rost i jonbytarmassan. kat-jonbytarmassa brukar normalt vara plastpärlor och har du annat mög (rost) uppblandat med pärlorna så skall de bort med
Mangan13: [citat] En snabb bildgoogling ger att det är en FMM 4000 serie iaf. https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/instruktion-fm-mattsson-4000-serie/
mogge_73: Kalken påverkar inte i detta fall. Det låtar som att du skulle behöva göra rent automatiken, ejektorn och kanske sugventilen. Vet inte vad ni har för filter men ta kontakt med tillverkaren så hjälper dom er.
xxargs: Börja med att kontakta vattenteknik - det är ett företag som fortfarande finns kvar - till namnet i alla fall, och kanske har någon manual de kan gräva fram. din anläggning fyller snart 27 år, så det kanske är dags att titta på en nyare lösning.
xxargs: Med tanke på hur tryckmätaren darrade så är frågan i hur mycket luft som snurrar i maskinen och inte hittar väg ut. Dåligt med vatten i pumphuset så har det troligen svårt att få upp tryck - och man får hoppas att luften som är i pumpen inte kommer från hydropressen med sprucken blåsa. Börja med att släppa ut luften ur pumphuset eller fylla på vatten om det inte fins någon tryck
Villa um: [citat] Ahaaa. Tusen tack för förklaringar!
Rabbithole: [citat] Ja, det ska väl gå bra. Sen bör det sitta avstängningsventil under bänken
jeasp: [citat] Tack. Du får gärna dela om du hittat någon specifik video där detta visas? Som jag skrivit ovan finns det mycket om att rensa endast vattenlåset högre upp nära handfatet, men jag har aldrig hittat något om att dra upp röret och rensa under golvet.
skaraborgsfakir: [citat] [citat] Hjo Mekaniska verkstad En av deras produkter var radiatorer i olika epoker.
erda: [citat] Dom brukar komma och spola ur ledningen när man påtalar det. Håller någon månad. Dom skyller på gamla ledningar bara.
Ölle: [citat] Eller hur. Det är helt fantastiskt hur väl omhändertagen jag blivit 😊
Derbyboy: Tänker att pumpen står över utloppen i väggen och att jag får dra upp varmvattenslangen så att den går i en båge. Då blir det fall utåt från huset. Tanken är att jag på utsidan ska köra trädgårdsslang och på insidan pex.
BirgitS: [citat] Du har ju reklamerat och hade naturligtvis rätt att göra det, men det Wostman menar är att du inte har rätt till någon ersättning eftersom det inte är ett ursprungligt fel. "Du ansvarar för ursprungliga fel på varan i minst tre år från inköpstillfället." Vill du få dem att ändra sig måste du kunna bevisa att det är ett ursprungligt fel.
Stig-Helmer: Om jag vill provtrycka rör där jag har en vanlig 35mm rak klämringskoppling (se bild), vad ska jag använda då? Finns det någon nippel eller liknande med gänga ut?
ElaK: [citat] smart! ska också installera samma. tack för tipset.
rolf johansson: hej, planerar nytt enskilt avlopp (bdt+ septic) och i samma veva renovera badrummet. vet att (extremt) snålspolande toalett krävs, dock svårt att hitta vanlig spoltoa som inte ligger på 2/4L, snarare vill väl kommunen se
rolf johansson: nån fler som har erfarenhet från nynäshamns kommun / smohf?
Rasmus B: [citat] Nej, den grå. Det känns inte som en särskilt bra design. För att få grepp lyfte jag gummibollen och lindade en trasa runt den grå pinnen under bollen. Sen grep jag tag i trasan och skruvade motsols med andra handen på toppen av pinnen.
Dilato: [citat] Det kan vara enklare och bättre att ta det från sidan och ha högsta punkten på slangen längre bort. Då slipper man den skarpa knäcken på slangen.
SSSS: [citat] Tack men detta löste vi för 7 år sedan. Och nu är hela varmvattenberedaren bytt sen länge.
xxargs: alltså... - bilderna är bara för dåliga Ta hellre närbild på var del på av kopplingarna - och skarpa, med hög upplösning så att man kan se stråna av linet eller teflonet som sticker ut på gängorna när man zoomar in ungefär.
Demmpa: Det räcker med 40 rör, tänk bara på att det behöver vara fall hela vägen.
xxargs: - la till detta i texten vilken kran jag avsåg. Det beror också mycket på vattnet i hur mycket avlagringar och slam som bildas över tiden - hydrofor är en första stegs partikelfiltrering och är vattenomsättningen måttlig, en ganska bra sådan medans hydropressen-lösning så kanske man istället måste ha en eller flera björnfilter med garn/bomullsfilter för att det som kommer ur kran