Vet inte om rätt forum, men ni som har hårt vatten (bor i Gnesta), hur tusan får ni tvätten mjuk? Hur jag än gör så blir den som sandpapper och kläderna blir noppriga och slits ut väldigt fort. (Använder vanligt tvättmedel och sköljmedel)
 
Mer av och rätt sorts tvättmedel typ....

Hårt vatten immobilisera mycket av tvålen och andra anjontensider i tvättmedlet och det blir kalkvål. Därför man zeoliter (tvättpulver, citrater (om det är flytande tvättmedel), nonjontensider i högre grad mm. nu när fosfater och fosfonater inte längre får användas i tvättmedel och då vinner man bara med mer mängd tvättmedel när man har hårt vatten.

Dom symtom du beskriver är precis det man får när man använder för lite tvättmedel, problemet är att när detta är väl etablerat och gått in i plagget så går det knappt få bort dessa ur kläderna igen, så helst skall det aldrig nå så långt som du beskriver det.

Om det är kommunal vatten så bör kommunen ha uppgifter vilken hårdhet vattnet har och du får dosera tvättmedel efter dom uppgifterna.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Mer av och rätt sorts tvättmedel typ....

Hårt vatten immobilisera mycket av tvålen och andra anjontensider i tvättmedlet och det blir kalkvål. Därför man zeoliter (tvättpulver, citrater (om det är flytande tvättmedel), nonjontensider i högre grad mm. nu när fosfater och fosfonater inte längre får användas i tvättmedel och då vinner man bara med mer mängd tvättmedel när man har hårt vatten.

Dom symtom du beskriver är precis det man får när man använder för lite tvättmedel, problemet är att när detta är väl etablerat och gått in i plagget så går det knappt få bort dessa ur kläderna igen, så helst skall det aldrig nå så långt som du beskriver det.

Om det är kommunal vatten så bör kommunen ha uppgifter vilken hårdhet vattnet har och du får dosera tvättmedel efter dom uppgifterna.
Tack för svaret! Något tips på tvättmedel? Har inte flytande utan vanligt. Vi har egen brunn.
 
Följ tvättmedlets rekommendationer - tror inte det spelar så stor roll om det är flytande eller pulver.

Det du behöver är lite hum om är hur hårt vattnet är och intervallerna för tvättmedlet brukar vara typiskt <8 dH, 8-14 dH,>14 dH i doseringarna - kan variera lite, läs förpakningen!.

Är det mycket över 14 dH (typ 20 dH och högre, alltså extremt hårt vatten) så kan det behövas ytterligare hjälpämnen utöver den redan stora mängden tvättmedel som skopas i.

---

Blir det snabbt kalk i botten på te-vattengrytan, kaffebryggaren, vattenkokaren, snabbt kalkfläckar på sanitetsporslin, i dusch etc. samt att man får gnugga länge innan lödder uppstår på en klassiskt tvål så är det indikation på hög kalkhalt/hårdhet.

Det bästa är om man har en vattenanalys sedan tidigare på sin brunnsvatten, där brukar det stå hårdheten.

Vill man inte kosta på att skicka in ett vattenprov enkom för detta så fins det att köpa testkit där man dropptiterar ett litet vattenprov själv. En sådan kit är tex. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.1464/jbl-pro-aquatest-gh-test-totalhardhet.

(välj inte Tetras variant - har dålig erfarenhet av det, möjligen att det kanske har varit hyllvärmare väldigt länge på hornbash...)

Testet är enkel - man tar ett vattenprov på 5 ml med medföljande kyvett och spruta och sedan med räknande, droppar man i en grönfärgad vätska under omskande av provet, som först blir allt mer gulröd i vätskan tills den precis och väldigt plötligt slår om till grön igen. Antalet droppar indikerar då antalet tyska grader i hårdhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tar inget annat skada - vattenkokaren/diskmaskinen? Jag har ca 18 dH och har anläggning som neutraliserar vattnet - det vanligaste här på orten är tillförsel av salt. Men följ först @xxargs råd.
 
X xxargs skrev:
Följ tvättmedlets rekommendationer - tror inte det spelar så stor roll om det är flytande eller pulver.

Det du behöver är lite hum om är hur hårt vattnet är och intervallerna för tvättmedlet brukar vara typiskt <8 dH, 8-14 dH,>14 dH i doseringarna - kan variera lite, läs förpakningen!.

Är det mycket över 14 dH (typ 20 dH och högre, alltså extremt hårt vatten) så kan det behövas ytterligare hjälpämnen utöver den redan stora mängden tvättmedel som skopas i.

---

Blir det snabbt kalk i botten på te-vattengrytan, kaffebryggaren, vattenkokaren, snabbt kalkfläckar på sanitetsporslin, i dusch etc. samt att man får gnugga länge innan lödder uppstår på en klassiskt tvål så är det indikation på hög kalkhalt/hårdhet.

Det bästa är om man har en vattenanalys sedan tidigare på sin brunnsvatten, där brukar det stå hårdheten.

Vill man inte kosta på att skicka in ett vattenprov enkom för detta så fins det att köpa testkit där man dropptiterar ett litet vattenprov själv. En sådan kit är tex. [länk].

(välj inte Tetras variant - har dålig erfarenhet av det, möjligen att det kanske har varit hyllvärmare väldigt länge på hornbash...)

Testet är enkel - man tar ett vattenprov på 5 ml med medföljande kyvett och spruta och sedan med räknande, droppar man i en grönfärgad vätska under omskande av provet, som först blir allt mer gulröd i vätskan tills den precis och väldigt plötligt slår om till grön igen. Antalet droppar indikerar då antalet tyska grader i hårdhet.
Tack för svar! Vi har 11dh, så det är rätt hårt. Jag kollade på förpackningen och jag har doserat rätt mängd (iaf enligt tabellen). Vad finns det för fler hjälpmedel man kan ta till?
 
yonna yonna skrev:
Tar inget annat skada - vattenkokaren/diskmaskinen? Jag har ca 18 dH och har anläggning som neutraliserar vattnet - det vanligaste här på orten är tillförsel av salt. Men följ först @xxargs råd.
Jo absolut, diskmaskin och även i badrum. Men just tvätten är extra störande då den skaver mot huden och jag har inte hittat någon lösning när googlar. Är det vanligt salt? Tillsätter man det i tvättmedlet?
 
Tvättproblemet är en sak, rör och maskiner som tex diskmaskin får kortare livslängd en annan. Avhärdare renar hela systemet och installeras på inkommande vatten. Då får du gott resultat även i badrum och kök utan trista kalkfläckar.

Men testa vattnet först eftersom det gäller egen brunn - det kan krävas viss typ av avhärdare för dig om du tex också har järn i vattnet.
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Tvättproblemet är en sak, rör och maskiner som tex diskmaskin får kortare livslängd en annan. Avhärdare renar hela systemet och installeras på inkommande vatten. Då får du gott resultat även i badrum och kök utan trista kalkfläckar.

Men testa vattnet först eftersom det gäller egen brunn - det kan krävas viss typ av avhärdare för dig om du tex också har järn i vattnet.
Förstår. Nu är det framför allt tvätten vi har problem med och hoppades det skulle finnas något enklare knep, men låter som det kanske behövs en avhärdare då.

Vi har redan gjort vattentest.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Den enklare knepet att prova är att ta lite mer tvättmedel än rekommenderad för hårdheten, dvs. dosera enligt > 14 dH och se om det blir bättre. - sedan kan man alltid minska en smula tills man når nivån när man ser tendensen starta igen.

Det är framförallt nyare plagg som inte är så mycket tvättade som du märker om det försämras fort som innan eller om den processen avstannat.

Äldre plagg som redan har mycket tvålkalk och kalk i sina fibrer tvättas inte ur speciellt fort igen även om doseringen skulle vara tillräcklig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.