Jag är trött på att få ont i ryggen och blöta ner skrevet i mitt gamla kök, så jag har bestämt mig för att höja diskbänken drygt 10 cm. Snickeriet och avloppet ska inte vara några problem. Blandare har jag bytt rakt av i baddrum utan problem så känner mig rätt bekväm i själva VVS-greppen.
Rent tekniskt ställer köket till det lite för mig eftersom blandaren är ansluten genom två hål i bänken till ett par hårda anslutningsrör. Se bilder. Jag vill behålla blandaren och bänken. Vad är det för 1/2-koppling som sitter där? Jag funderar på om det enklaste är att bara kapa av rören en bit, passa på att sätta dit kulventiler och sedan ansluta med mjuk anslutningsslang till blandaren. Men vad ska det då vara för anslutningsslang? Kan en "vanling" 1/2-1/2 (t.ex https://www.vvsochbad.se/neoperl-anslutningsslang-12-12-300-mm-rostfri-1009911) passa (med passande kulventil, t.ex https://www.vvsochbad.se/vatette-kulventil-15xg15-krom-1144251), att skruva på, med packning, på det gängade röret?
Jag hittar ingen bra monteringsanvisning, FM Mattssons är ju bara väldigt översiktliga när det kommer till själva anslutningen.
Rent tekniskt ställer köket till det lite för mig eftersom blandaren är ansluten genom två hål i bänken till ett par hårda anslutningsrör. Se bilder. Jag vill behålla blandaren och bänken. Vad är det för 1/2-koppling som sitter där? Jag funderar på om det enklaste är att bara kapa av rören en bit, passa på att sätta dit kulventiler och sedan ansluta med mjuk anslutningsslang till blandaren. Men vad ska det då vara för anslutningsslang? Kan en "vanling" 1/2-1/2 (t.ex https://www.vvsochbad.se/neoperl-anslutningsslang-12-12-300-mm-rostfri-1009911) passa (med passande kulventil, t.ex https://www.vvsochbad.se/vatette-kulventil-15xg15-krom-1144251), att skruva på, med packning, på det gängade röret?
Jag hittar ingen bra monteringsanvisning, FM Mattssons är ju bara väldigt översiktliga när det kommer till själva anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ett sätt är att du kapar rören en bit nedanför och skarva i lämpligt långa kopparrör med två klämringskopplingar. Glöm inte stödhylsor för säkerhets skull.
Flexslang tätar mot slätände vilket jag inte tror det är på blandaren när det sitter en halvkoppling.
Flexslang tätar mot slätände vilket jag inte tror det är på blandaren när det sitter en halvkoppling.
Tack! Så det är en halvkoppling som sitter där nu? Var osäker på just det.mexitegel skrev:
Om ma skulle spara in på en koppling och lossa nuvarande och skjuta in en skarvbit mellan (ny) kulventil och blandare borde väl det fungera också? Eller finns det en risk att den gamla halvkopplingen är för risig och svår att få ihop igen?
Den största problemet nu är väl min (o)förmåga att som amatör kapa i rätt längder… En mjuk slang löser ju det annars. Men, ingen minns en fegis?
Ja, problemet är att du under inga omständigheter får blanda fabrikat i samma koppling och du måste byta klämringen i halvkopplingen till en av samma fabrikat. Är det känt fabrikat är det inga problem annars en utmaning.
Men du kan ju börja med att lossa kopplingen lite försiktigt och kolla- har du tur är det slätände och du kan köra med flexslang.
Men du kan ju börja med att lossa kopplingen lite försiktigt och kolla- har du tur är det slätände och du kan köra med flexslang.
Det är halvkopplingar på anslutningskopplingarna som sitter i diskbänken.S Gangstersmed skrev:
Du har inte tänkt tanken att byta blandare i samband med höjningen av bänkskivan?
Samma princip som dessa nytillverkade:
Logga in
Skapa konto
Tack för hjälpen, då vet jag lite bättre jag ska förbereda och angripa det. 😌mexitegel skrev:
Ja, problemet är att du under inga omständigheter får blanda fabrikat i samma koppling och du måste byta klämringen i halvkopplingen till en av samma fabrikat. Är det känt fabrikat är det inga problem annars en utmaning.
Klicka här för att svara