Jag har lagt ner drygt 10 m 12 mm cu-rör i det tomma utrymmet mellan plåten i eldstadstaket och täljstenen som ska ligger över rören. Kommer det ge något tillskott eller måste jag dra ned rören närmre elden för att det ska göra någon större skillnad?

• Kopparrör installerade i eldstad med plåttak, tänkta att värmas av täljsten. Diskussion om möjliga värmetillskott och optimal placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
T termibh skrev:
Jag har lagt ner drygt 10 m 12 mm cu-rör i det tomma utrymmet mellan plåten i eldstadstaket och täljstenen som ska ligger över rören. Kommer det ge något tillskott eller måste jag dra ned rören närmre elden för att det ska göra någon större skillnad?
Spännande expriment, posta uppdateringar :)

Frågan är om du inte borde fylla med sand eller liknande för att få kopparrören varma någon gång?

• Gilla
MikeOz och 1 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Frågan är om du inte borde fylla med sand eller liknande för att få kopparrören varma någon gång?
Japp, det är nog mitt nästa steg. Första tanken var att fylla med betong för att få det mer kompakt, men jag väntar nog med det och testar sand eller grus först (betong är ju trots allt lite (betydligt) krångligare att få bort…)

Fyller du med betong så kommer också materialens skillnad i värmeutvidgning kunna leda till bekymmer. Sand anpassar sig nog lite mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.