D
Vad är det för dimension på avluftningsskruven på en Nibe eminent vvb?
 
  • Avluftningsskruv till Nibe eminent varmvattenberedare liggande på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avluftningsskruv på träbord, okänd dimension, från diskussion om Nibe eminent varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en avluftningsskruv placerad på ett träbord, för diskussion om dimensioner på en Nibe eminent varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på avluftningsskruven och röranslutningarna på en Nibe eminent varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut dom 1/4-tum rörgänga.
 
D
Har tyvärr inget fungerande skjutmått. Är det inte en M10 så ligger den nära.
 
Rickard.
Då kanske det är en m10? Jag har ingen aning men det finns inte vad jag kan komma på någon poäng att följa något speciellt standard på det där, kan nog vara lite vad som helst :thinking:

R6 är ungefär lika stor som m10 men har finare gäng, snubblande nära m10 fingänga som har 1mm mellan gängtopparna, vanlig m10 har 1.5mm
 
Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Krilleman
Det är LK som tillverkar ventilkombinationen åt NBE.

Men dimensionen på luftskruven har jag aldrig noterat och jag hittar inte att LK listar den dimensionen heller...

Ventilkombination från LK med markerad luftskruv, avsedd för bruk av NBE, med oviss dimension.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Anledningen till att jag frågar är att jag vill tömma med tryckluft. Så jag behöver en slangnippel i samma diemension som skruven.
 
G
Om du har lite andra skruvar och muttrar av känd dimension kan du testa om den passar i dem.
 
Rickard.
Det låter lite märkligt, det är nog mer vanligt att tömma på annat sätt, t ex genom säkerhetsventilen eller ännu bättre genom separata avtappningsventiler. Får man rätt svung med luft in (någonstans) och vatten ut så går det ganska snabbt.

Kan du inte bara trycka en sån här mot hålet?

Blåspistol Metabo BP 200 med grönt handtag och svart munstycke, perfekt för snabbtömning. Pris 191 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Anledningen till att jag frågar är att jag vill tömma med tryckluft. Så jag behöver en slangnippel i samma diemension som skruven.
Har hållt på med att klabba med tryckluft genom det hålet, probelmet är att det inte kommer ut något vatten, då det är stopp med backventilen på inkommande. Med tryck där så kommer det bara luft ut, då utgången är genom VV-röret i topp i beredaren för VV. Bäst är att öppna säken och trycka luft i skruvhålet och en slang från säken.Gardena 15 passar
Jag har en specialsvarvad bit med bilventil och kan fylla luft och låter det gå ut via säken, men slutat med det, då nya blandningsventierna har uttag för avtappning. Och då får man ta bort skruven så att luft kommer in i VVB
 
D
Rickard. Rickard. skrev:
Det låter lite märkligt, det är nog mer vanligt att tömma på annat sätt, t ex genom säkerhetsventilen eller ännu bättre genom separata avtappningsventiler. Får man rätt svung med luft in (någonstans) och vatten ut så går det ganska snabbt.

Kan du inte bara trycka en sån här mot hålet?

[bild]?
Kan jag säkert men jobbigt att stå och hålla under tiden det tar att tömma 300l.
 
D
J jonaserik skrev:
Har hållt på med att klabba med tryckluft genom det hålet, probelmet är att det inte kommer ut något vatten, då det är stopp med backventilen på inkommande. Med tryck där så kommer det bara luft ut, då utgången är genom VV-röret i topp i beredaren för VV. Bäst är att öppna säken och trycka luft i skruvhålet och en slang från säken.Gardena 15 passar
Jag har en specialsvarvad bit med bilventil och kan fylla luft och låter det gå ut via säken, men slutat med det, då nya blandningsventierna har uttag för avtappning. Och då får man ta bort skruven så att luft kommer in i VVB
Jag har slang från säken. Det går jättebra att göra som ni skriver. Trycka in luft via avluftningsskruven och låta vattnet komma via säken.

Jag orkar inte stå och hålla tryckluftspickan i hålet. Tänkte skriva på ”något” och sen gå och fika :)
 
Krilleman
Räcker inte gravitationens kraft när du fikar? 🤔
 
D
Blir en väldigt lång fika, vilket ifs är trevligt men men :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.