spikplanka
spikplanka: En rejäl länspump.. Kanske bensindriven i reserv om elnätet är paj. Gummimatta och vikter med platt yta över brunnar. Och silvertejp. "T-list" för badrum med klister under. Uppblåsbar blåsa som man kan klämma in i rör och spärra. Borde som sagt gå att leda vattnet runt huset? t.ex om ventil i marken kopplar om?
18 svar · 1,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det brukar gå att känna var det luktar mest (källan) om man nosar runt kring allt vatten och avlopp.
7 svar · 718 läst
B
Bästerortarn: [citat] Du bör ändå kontakta styrelsen/fastighetsägaren, om än bara för att informera. Om det är ett pågående stopp i stammen som du tillfälligt avhälpt med rensbandet så kan det byggas på igen och du har i värsta fall ett kök översvämmat av grannarnas köksavlopp. Jag kom hem efter sommarsemestern till en diskbänk som var full ända upp till kanten av avloppsvatten. Det var
3 svar · 2,1k läst
·
R
regelkonstruktion: Tack för alla svar! Många frågetecken som rätas ut! 👍
12 svar · 1,5k läst
F
fuentes: Hej! Fick tag på denna pjäs, utan manual. Det jag förstått är att det ska vara sand och kaliumpermanganat i detta nu helt tomma filter. Men.. hur mycket av allt? Kg? Upp till en viss nivå? Hur mycket sand, hur mycket kaliumpermanganat, ska det blandas? Med andra ord, jag vet ingenting just nu :) [bild]
0 svar · 454 läst
·
X
xxargs: [citat] suck... jag ser gärna mer konstruktiv kritik än detta raljerande...
10 svar · 1,1k läst
·
R
regelkonstruktion: Ja, ja och var så god! 👍 Lycka till!
10 svar · 1,6k läst
·
S
Stefan1972: Ballofix är för övrigt ett varumärke på en kulventil. Fast många säger Ballofixer om allt oavsett tillverkare. Ungefär som man säger vespa om allt som ser ut som en scooter. Tillverkaren av Ballofixer heter Broen och är danskt. Sen finns det kulventiler av trettielva andra fabrikat också......
5 svar · 1,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vatette kopplingsset ska alltid dras på Vatette koppling. LK Kopplingsset skall dras på LK:s sortiment. Vilken kombination på kopplingar använder du mer specifikt?! Har du ingen riktig koll på det så lägg upp ett par bilder på det du försöker koppla ihop!
1 svar · 628 läst
·
X
xxargs: Strumpor/socka runt pumpen kommer troligen att bli täta ganska fort efter en tid om det är så mycket sand som du beskriver det. - man kan behöva göra mekanismer att kunna skaka eller daska den så att en del av sanden i tyget lossnar igen och ramlar ned i borran under pumpen igen. Sedan om man vet att vattnet blir partikelbemängd vid vattenuttag så få man försöka välja pump som är mer
1 svar · 359 läst
E
Eviga Projekt: För 3 år och 1 månad sedan gick våran vattenpump sönder i vår egna brunn. Det resulterade i att vi tog dit en spolbil för att spola upp sediment och annat gojs nere i borrhålet. Vi tog in en VVS firma som satte in en ny vattenpump från debe. Allt fungerade fint tills för några veckor sedan då vattnet slutade fungera. Det visade sig att motorskyddet slog ifrån då pumpen helt
0 svar · 910 läst
·
H
hempularen: röret går till en ventil i toastolen, som i sin tur styrs av en flottör- När cisternern fylls flyter flottören upp, den är kopplad till ventilen med en hävarm som stänger ventilen. Ventilen är i princip samma sak som en vattenkran liknande den du har på tvättstället, eller köksbänken. Ventilen sitter 5 - 10 cm över den högsta ytan vattnet kan ha i cisternen.
5 svar · 591 läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Jag får göra det. Återkommer. Stort tack för din hjälp
21 svar · 2,1k läst
·
X
xxargs: Eftersom man monterat kompressor med rörledning för att lufta hydroforerna och verkar ha suttit där ett tag (ganska behändigt måste jag säga), så är det förmodligen den naturliga absorptionen av luften ned till vattnet av det i hydroforen högre partialtrycket som slukar det mesta av luften. Hydrofor i ett typisk hus kanske pumpas upp 4-10 gånger per dygn, dessutom pump med mindre
9 svar · 1,0k läst
·
H
Hampus55: Lågbudget märke är det inte. Eller vet ej om blanco räknas som lågbudget. Dyr är den men kanske låg kvalite. Men felet är hittat nu. Rörmokaren hade inte dragit åt blandaren ordentligt och packningen ovanför diskhon slöt inte tätt mot hålet i diskhon. Nu är packningen tät och ingen läckage. Så tydligen droppade der ner den vägen och underifrån såg det ut som anslutningslangen
19 svar · 1,9k läst
·
U
Utsliten och utdömd: [citat] Neje, det vattenskyddet som de flesta visat bilder på, Tollco, behöver du inte ta bort rören för. Det snittas upp och tejpas ihop igen (underifrån). Men du måste se till att rören pekar rakt genom golvet. https://static.elongroup.se/Document/Article/228250/manual-diskmaskiner-tollco-3000026-04-010.pdf
19 svar · 17,3k läst
·
B
Berra skiftnyckel: [citat] Det där ska jag kolla upp, tack! Vet att en kompis fick pumpen av kommunen men då ligger hela fastigheten under kommunens påkopplingspunkt. Vet inte om det är samma när bara ena delen behöver pumpas
5 svar · 1,2k läst
P
Projektmannen: Tack för alla bra tipps sp här långt. Nej det är inga problem stopp eller trögt rinnande. Jag vet, av grannar att alla har samma problem pga att våra hus ligger precis vid havet och att det blåser både ofta o mycket. Dagvattnet går samma väg så att säga (men har en annan typ av vattenlås) och när man öppnar en brunn suger det rätt bra när det blåser ute. Så det beror på värme
4 svar · 552 läst
B
bringfelt: [citat] Tack för svar (även om jag kanske var lite otydlig i frågan). - Att använda gamla markbädden är inte längre aktuellt enligt kommunen. Inte heller ny markbädd, med stor "limpa" i trädgården som är full av fina odlingar och rabatter. Så minireningsverk är det som gäller, för just oss. Nu gäller det bara att bli av med backspolningsvatten från våra två filter (Fe-Mn, samt
20 svar · 10,1k läst
·
R
Rullemannen: [citat] Hej Finns lätta brunnslock i composit med olika diameter. Till dessa finns även kraftiga tätningsringar och ventilationsrör. https://www.tankprodukter.se/store/category/l%C3%A4tta-brunnslock-306162
2 svar · 2,1k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, diket ligger som sagt nära, 3-4 meter, och jag planerade att lägg PEM-slangen med fall hela vägen så frågan är om det tillför något att gå över till markavloppsrör? Eller tänker du på frysrisken i änden av slangen?
3 svar · 1,1k läst
A
Ankan74: Försöker byta termostaten i en ångdusch men vet inte riktigt hur man gör. Sitter ju som en ”mutter” närmast termostaten men den sitter som berget! Är det inte meningen att man ska lossa där? Ska man lossa den från baksida kanske? Eller ska man bara vrida själva patronen?
0 svar · 748 läst
tommib
tommib: En större central VVB har den stora fördelen att den kan vara försedd med värmepump. Att inte ha en värmepumpsberedare idag är enormt slösaktigt om det inte är just ett fritidshus eller liknande.
17 svar · 3,6k läst
K
Kaboj: I den nya vattenmätaren finns en backventil. Firman som installerade den nya vattenmätaren påstod att det fanns en i den gamla vattenmätaren också vilket jag har svårt att tro på eftersom det blev så tydligt med tryckslagen precis efter när dom hade installerat den nya vattenmätaren
14 svar · 4,6k läst
·
A
Andy82: Efter att ha bilat upp avloppet och lagt nytt, reglat upp reglar för mekaniskt ventilerat golv...så bestämde vi oss i efterhand att skippa en andra golvbrunn för tvätt och grovvask....och istället ha ett fast avlopp som ÄVEN förgrenar sig till ett extra handfat/kommod. Avloppet kopplas på genom den muff som jag förberett som sticker upp ur plattan Detta avlopp kommer alltså bestå av:
0 svar · 669 läst
L
leva_dö_norden: [citat] Tackar. Lyftbollen är samma konstruktion på båda (internt troligen med) Såklart är kontaktor bättre att bryta ström men det är bara 250W. En fördel med kontaktor är att man kan tvångsstyra om flottören kärvar (trycka på kontaktorn) men jag kör nog på den redan inhandlade pumpen..
2 svar · 517 läst
·
H
Hybro: För vanligt tappande av hushållsvatten hinner förmodligen inte motorn ens bli varm. Annat är om du t ex ska vattna gräsmattan en n hel dag. Med det menar jag att du har tid på dig att köpa en ny fläkt.
6 svar · 1,1k läst
·
X
xxargs: den där termostaten har stort område från att aldrig slå till, till att den är på jämt... - typ om den skall vara på konstant påslagen vid 3 grader C så är elementet fortfarande jummen med korta påslag vid +15 grader C... Själv köpte jag flera elektroniska temostater som styr anslut med sin termostat satt på max och lite olika startvärden typ 5 grader C startar den ena elementet
2 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.