Hej! Det här är säkert en jätteenkelt fråga för er som kan men vad ska jag skruva på om jag vill öka mitt vattentryck? Har en gammal hydrofor och en TBE 3 tryckströmställare. Ska jag justera till- och frånslagstrycket genom att skruva upp och ned den lilla muttern vid skalorna? Om jag vill ha bättre tryck, ska jag justera båda skalorna eller bara någon av dom?
Du verkar ha lågt ställt tillslag så börja med att öka det lite men se till att du ligger under vad frånslag är inställt på. Som det ser ut på bilden bör du kunna gå upp till 3 bar åtminstone. Oberoende av vad du har för pump bör du kunna ställa frånslag i häradet 4 - 5 bar och tillslag runt 3 bar. Du märker om det tar lång tid att nå stopptrycket då får du i så fall minska lite.
En annan sak i sammanhanget är att du har vettigt med luft i din hydrofor eller hydropress många upplever det som problem med trycket när det egentligen är luften som bör justeras. Nu är det nog inte det ensamt i ditt fall om man ser till att du har 2 bar för start det är ganska lågt.
En annan sak i sammanhanget är att du har vettigt med luft i din hydrofor eller hydropress många upplever det som problem med trycket när det egentligen är luften som bör justeras. Nu är det nog inte det ensamt i ditt fall om man ser till att du har 2 bar för start det är ganska lågt.
Tack! Nu har jag justerat till 3 bar i tillslag och 5 bar i frånslag (tidigare 2 bar respektive 4 bar). Vi får se om det hjälper. Mätaren på tanken går nu upp till 2,5 kg. innan pumpen slår av. Är detta ungefär vad man vill ha? Fortfarande lite klent tryck men detta är ett gammalt hus på landet byggt 1901... Hydroforen har nog ett par år på nacken den också. 😆 Hur kollar man luften i en sådan här antikvitet?
Frågan är om du kan lita på manometern den borde visat närmare 5 kg om nu brytaren fungerar som du höjde. Vad visade den tidigare och vad visar den när pumpen startar? Om ingen försökt justera luftmängden på länge kan du nog anta att den är liten dvs hydroforen i stort full med vatten. Du får en uppfattning av hur det ligger till om du kollar hur mycket vatten du får ut innan pumpen startar.
Om pumpen är sliten och dåligt med luft kan det upplevas som lågt tryck när den får jobba direkt när du tappar och med låg kapacitet. Du kanske också har igensättningar av rost osv i rörledningarna om det är så gammal anläggning som skylten anger.
Om pumpen är sliten och dåligt med luft kan det upplevas som lågt tryck när den får jobba direkt när du tappar och med låg kapacitet. Du kanske också har igensättningar av rost osv i rörledningarna om det är så gammal anläggning som skylten anger.
Din hydrofor är säkert helt tom på luft om du aldrig fyllt på luft på något sätt.
Vad händer när du öppnar en kran, hur lång tid kommer det vatten innan din pump slår på och hur länge är pumpen på efter att du stängt kranen?
Vad händer när du öppnar en kran, hur lång tid kommer det vatten innan din pump slår på och hur länge är pumpen på efter att du stängt kranen?
Vattnet börjar flöda direkt men pumpen slår av ganska snabbt. Efter justeringen så blev trycket om möjligt ännu sämre. Hur luftar man en hydrofor?D Dilato skrev:
Lägg in bild på din pump också det kan vara läge att byta den om kapaciteten är så klen som det verkar.n0ir skrev:
Börja som sagt med att försöka öka luftmängden i hydroforen. Bryt strömmen till pumpen och öppna någon kran gärna i närheten om det finns, sen får du kolla om du har en avtappning undertill på tanken då öppnar du den och låter allt vatten rinna ut. Det lär ta en stund och kanske får du rensa utloppet med ståltråd, tunn mejsel osv då det säkert är mycket rost samlat i botten. Lyckas du tömma är det sen bara att stänga igen och starta pumpen då får du åtminstone en vettig grund vad gäller luft som många nöjer sig med.
@GK100 har koll. Efter du luftat enligt instruktioner, så är det läge att köpa en ny manometer. En ny manometer kostar ungefär 100kr.
Det är ganska bra att börja där, så man kan börja få koll på om det är pumpen som är sliten eller tryckströmbryaren som är dålig. Eller halvstopp i något rör, inte helt ovanligt om man har järnrör.
Det är ganska bra att börja där, så man kan börja få koll på om det är pumpen som är sliten eller tryckströmbryaren som är dålig. Eller halvstopp i något rör, inte helt ovanligt om man har järnrör.
Tack för hjälpen! Tappade ur vattnet men tryckströmbrytaren slog ändå av hela tiden så jag fick gå ut och titta till pumpen ute i brunnen. Visade sig att förra ägaren skarvat sladden ner till pumpen med en sockerbit och eltejp så det var där felet låg... 😅 Nu är kabeln skarvad ordentligt och nu fungerar allt som det ska, inklusive manometern på tanken! Dessutom bättre vattentryck än någonsin nu när jag har justerar tryckströmbrytaren.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
...och pumpen startar inte hela tiden så fort du öppnar en kran?n0ir skrev:
Tack för hjälpen! Tappade ur vattnet men tryckströmbrytaren slog ändå av hela tiden så jag fick gå ut och titta till pumpen ute i brunnen. Visade sig att förra ägaren skarvat sladden ner till pumpen med en sockerbit och eltejp så det var där felet låg... 😅 Nu är kabeln skarvad ordentligt och nu fungerar allt som det ska, inklusive manometern på tanken! Dessutom bättre vattentryck än någonsin nu när jag har justerar tryckströmbrytaren.
Du har ju en stor tank så du bör kunna spola fler hundra liter utan att pumpen startar när den väl fyllt tanken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden