Hej expertpanelen!

Nästan stopp i golvbrunnen i källaren. Vågar man sig på att försöka öppna detta vattenlås, eller kommer man att knäcka det? (Har ingen annan värmare än varmluftspistol hemma.) Är utloppet uppåt i bilden, och är den övre skruven isåfall till för att man skall kunna rensa röret från vattenlåset?

Tack på förhand!

• Gammal, rostig avloppssil i våt, smutsig yta, med en rörstump till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Den övre skruven ser ut som en sån som det är meningen att man öppnar för att rensa. Däremot ser det ut som att den har rostat ihop och kan vara omöjlig att öppna utan man får slå/borra bort den.

Kom du till någon lösning?
Jag har ungefär samma problem, åtminstone samma vattenlås även om jag kanske kommit lite längre.
Ringade in tre skruvar på bilden som jag tror håller locket till själva vattenlåset. Mot alla odds fick jag faktiskt loss skruvarna på båda mina problembrunnar mha en slagmejsel. Skruvarna verkar vara gjorda i mässig och såg faktiskt helt ok ut när jag fick ur dem.
Får dock inte loss locken, det förefaller vara rostat/fastkletat rejält. Någon som har en idé på hur man ska gå till väga? Varmluftspistolen kanske inte är så dum idé faktiskt.

Har en tredje brunn där skruvarna verkar vara av och locket numera ligger löst på, därför jag tror känner mig rätt säker på att detta är vägen in. Den sekkantiga skruven ger antagligen tillgång till röret för rensband edyl. men inte vattenlåset.

Rostat vattenlås med tre inringade skruvar som verkar hålla locket; skruvarna förmodas gjorda av mässing men locket är svår att ta bort.
Skapa konto

Hand med handske som håller ett rostigt lock över ett öppet avlopp, bredvid ett gulgrönt rör och ett perforerat galler.
Skapa konto

Inte ens med en riktig brännare fick jag av skruven längst upp (för renshålet). Det blev så att jag tog en vinkelslip och skar bort huvudet på den, sedan var det lätt att slå ut gängorna som var kvar. Med rensfjäder i renshålet lossnade stoppet. Det finns nya pluggar att köpa till hålet, men än så länge använder jag en vinkork.🙄

Förefaller framtidssäkert, vinkorkar rostar inte fast 😀
Efter mycket om och men så fick jag upp locket på ena brunnen genom att på vinst och förlust sätta ner en kofot i mitten och bända. Andra får nog vara tills vidare, det var egentligen mest i förebyggande syfte den skulle loss.
Osäker på vad locket alls gör för nytta. Säkring mot råttor? De brukar dock inte gärna dyka genom vattenlås.

Ingen aning vad locket gör, men det var intressant att se hur det ser ut under det!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.