Var uppe vinden idag. Märkte då att det luktade mycket avlopp. När jag kollar luftningen som avslutas uppe på vinden ser jag att det är kondens vid frigoliten och vacuum ventilen.

När jag kollar i luftningen så ser jag att det står vatten i den. Jag drar ett måttband och kommer 290cm innan jag inte kan trycka ner den mer, antagligen en böj på röret.

Frågan är: Ska det vara vatten i luftningen? Eller blir vattnet som ett vattenlås i luftningen?

Eftersom det är vatten i luftningen borde det inte lukta avlopp på vinden som det gör?

Varför blir det kondens vid vakumventilen och frigoliten?

Casper Axelsson Casper Axelsson skrev:
Varför blir det kondens vid vakumventilen och frigoliten?
Förmodligen för att vakuumventilen läcker.
Vakuumventil på kallvinden är en av de dummaste konstruktionerna man kan göra och leder garanterat till en mögelodling förr eller senare.
Antingen ska man dra ut ventilationen genom taket eller sätta vakuumventilen i badrummet där man har koll på den.

• Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Enskild avloppsbrunn med infiltrering ???

Om röret går inomhus så värms den av stugvärmen och det kan bli en smula drag i den precis som en skorsten och det drar luft kanske hela vägen från 3-kammarbrunnen och kanske även från infiltreringen mm. och där fins lukt och också fukt och fins en risk att i kallare delar inklusive insidan av vindens ytor börja agera som en destillationskolon.

Att ha det utmynnande i kallvinden och inte som rör ut genom taket och med en mer eller mindre med tiden otät vakumventil verkar vara en dålig idé och potentiell risk för mögelodling på vinden som redan nämnts.

En del markbädd/infiltrering behöver den här draget som hjälp för att få ned syre i markbädden via rören och dess luftningsventiler i ändan av rören och då har man luftningsröret i huset som just värmedriven skorsten - att det både luktar och kommer kondens visar att det 'fungerar' - men om det pyser ut inne i vinden så är det på fel ställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.