Hej,
Jag går i tankar på att ställa upp ett attefallshus med ”relax/vardagsrum”, badrum med toalett och dusch samt en bastu. Är lite fundersam på hur jag smidigast drar vatten och avlopp.
Huset på tomten är en totalrenoverad enplansvilla med fristående garage. Inkommande vatten och avlopp är bytt 2024 till huset.
Tanken är att gräva ner ca 1m djupt och lägga både vatten och avlopp i en isolerlåda med värmekabel typ frostvakt, då jag tyvärr inte kommer ner till frostfritt djup (2,3m). Sträckan är totalt ca 35m. Tänkte i samma veva koppla på en golvbrunn i garaget, den runda gröna cirkeln.
Fick en idé om att koppla på vattnet från detta tvättställ och dra pex-slang i isolerlådan till Attefallaren för att slippa VVB och separat vattenmätare. Är detta något som är möjligt eller kommer den tappa allt tryck under de 30-35 metrarna som det är från tvättställ till Attefall.
Är väldigt grön inom detta så bomba gärna med alternativa lösningar och förslag.
Vad bör jag tänka på?
Är lösningen genomförbar?
Kanske lite otydligt inlägg men fritt att såga mig eller ställa frågor.
Jag går i tankar på att ställa upp ett attefallshus med ”relax/vardagsrum”, badrum med toalett och dusch samt en bastu. Är lite fundersam på hur jag smidigast drar vatten och avlopp.
Huset på tomten är en totalrenoverad enplansvilla med fristående garage. Inkommande vatten och avlopp är bytt 2024 till huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tanken är att gräva ner ca 1m djupt och lägga både vatten och avlopp i en isolerlåda med värmekabel typ frostvakt, då jag tyvärr inte kommer ner till frostfritt djup (2,3m). Sträckan är totalt ca 35m. Tänkte i samma veva koppla på en golvbrunn i garaget, den runda gröna cirkeln.
Fick en idé om att koppla på vattnet från detta tvättställ och dra pex-slang i isolerlådan till Attefallaren för att slippa VVB och separat vattenmätare. Är detta något som är möjligt eller kommer den tappa allt tryck under de 30-35 metrarna som det är från tvättställ till Attefall.
Logga in
Skapa konto
Är väldigt grön inom detta så bomba gärna med alternativa lösningar och förslag.
Vad bör jag tänka på?
Är lösningen genomförbar?
Kanske lite otydligt inlägg men fritt att såga mig eller ställa frågor.
Det finns ju färdiga kulvertslangar med hela lösningen i, t.ex;
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-thermotwin-50-50/
Finns ju även med 4 rör om du vill ansluta värme också.
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-thermotwin-50-50/
Finns ju även med 4 rör om du vill ansluta värme också.
Tänkerdu att ha VV från huset till stugan, så glöm det. Det blir mycket vatten att spola innan VV kommer. Så en mindre VVB är att föredra för stugan. Mycket billigare blir det i drift för VV. Sen det med avloppet, lång väg att få skiten till huset. betänk på fallet, 2 % brukar vara bra. Skiten ska liksom simma i väg. Och absolut ingen snålspolande toa, för lite vatten på den sträckan, vattnet rinner undan och skiten stannar på vägen ner.
Det är vattenburen golvvärme från fjärrvärme. Bastun/duschen kommer att användas ca en gång i veckan under vinterhalvåret så tänker att man kanske orkar stå ut med att vänta 1(?) minut på varmvatten i duschen då?useless skrev:
Ja, är det inte så ofta så kan man nog vänta. Annars är väl bästa lösningen en liten el-beredare i bastuhuset som matas med varmvatten från bostaden. Då finns det varmt vatten direkt och det mesta värms av fjärrvärmen.
En annan lösning, som kanske är mer aktuell om varmvatten används regelbundet är varmvattencirkulation. Då lägger man två rör mellan husen där varmvatten cirkulerar hela tiden. Fördelen är att det alltid är varmt, men nackdelen är att det blir en del förluster. Så det är ingen bra lösning för ett hus som bara används sporadiskt.
Om inte annat kan man ju förbereda för båda lösningarna redan från början genom att lägga två rör och lämna plats för en 15-20-liters varmvattenberedare i nåt teknikutrymme.
En annan lösning, som kanske är mer aktuell om varmvatten används regelbundet är varmvattencirkulation. Då lägger man två rör mellan husen där varmvatten cirkulerar hela tiden. Fördelen är att det alltid är varmt, men nackdelen är att det blir en del förluster. Så det är ingen bra lösning för ett hus som bara används sporadiskt.
Om inte annat kan man ju förbereda för båda lösningarna redan från början genom att lägga två rör och lämna plats för en 15-20-liters varmvattenberedare i nåt teknikutrymme.
Vår kommun tillåter inte att man drar över vatten sådär utan att betala en ny anslutningsavgift (drygt 30000kr). De har lite inspektioner på sånt då och då tydligen.
(vi hade vatten i friggeboden från början, men var tvungna koppla ur det när kommunen klagade och vi inte ville betala lika mycket för vattnet som hela stugan kostat)
(vi hade vatten i friggeboden från början, men var tvungna koppla ur det när kommunen klagade och vi inte ville betala lika mycket för vattnet som hela stugan kostat)
Har pratat med kommunen och fått godkänt på denna lösning eftersom den är efter vattenmätaren och attefallaren inte har kök och därmed klarar självständighetsprincipen.B Byggmarodören skrev:Vår kommun tillåter inte att man drar över vatten sådär utan att betala en ny anslutningsavgift (drygt 30000kr). De har lite inspektioner på sånt då och då tydligen.
B Byggmarodören skrev:Vår kommun tillåter inte att man drar över vatten sådär utan att betala en ny anslutningsavgift (drygt 30000kr). De har lite inspektioner på sånt då och då tydligen.
Verkar konstigt? De flesta kommuner tar ut en avgift om huset innehåller en bostad (kök och toalett), inte annars. Vilken kommun är det?
Så här är det t ex i Stockholm och Alingsås (två första Googleträffarna...):
https://www.stockholmvattenochavfall.se/villa-och-radhus/villaagare/oversikt-villa/bygga-om/
https://www.alingsas.se/bygga-bo-oc...aggningsavgift-for-vissa-komplementbyggnader/
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Njaa, det handlar nog snarare om typ 5 - 10 minuter innan du får igenom varmvatten. För den långa sträckan får du ha lite grövre rör för att få ordentligt flöde, men de innehåller då också större volym vatten som måste spolas ut. Om man tänker sig 1 liter per meter rör, och 35 meter. Om duschen tömmer ut 5 - 10l /minut.
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Här där vi har fritidshus och just fått in komunalt VA, varnade de om att man inte fick ha både vatten/avlopp och matlagningsmöjlighet i gäststuga. Har man det blir det en avgift för extra "lägenhet", som ligger på 45 - 90 000 beroende på tomtstorlek.
De tipsade om att man skulle ta bort ev, mikrovågsugn eller lösa kokplattor, kaffebryggare osv innan de kommer och inspekterar.
Men som sagt ett badrum eller liknande är OK.
De tipsade om att man skulle ta bort ev, mikrovågsugn eller lösa kokplattor, kaffebryggare osv innan de kommer och inspekterar.
Men som sagt ett badrum eller liknande är OK.
Klicka här för att svara