Dags att byta avloppet i plattan i källaren. Den här rördragningen, är det för mycket böjar? Tänker kanske framförallt på området kring badrummet (det som också syns på fotot). Nått annat som känns knas?

Nuvarande gjutjärnsrör går under alla innerväggar och min plan är att låta de rören ligga kvar i backen och dra nya rör där de passar. Innerväggarna är murade 60-talslättbetongblock och det gör att jag vill undvika att gå under väggar. Jag tror att risken för skador är för stor. Jag fick några sprickor på angränsande vägg när jag plockade bort en vägg. Och det är är det lättare att såga än att bila.

• Rördelar och avloppsrör ligger på källargolv framför ett grönt dörröppning som leder till ett badrum med toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över källarens rördragning, visar gröna avloppsledningar och golvbrunnar i relation till olika rum som pannrum, tvättstuga och badrum.
    Skapa konto
Krilleman
Grundprincipen för allt flöde i avlopp är att låta "fast materia" gå den enklaste vägen.

Kan du låta din WC i bottenvåning gå denna vägen så är mycket vunnet!

Går det att "tunnla" under betongplattan så väggen en riskerar att rasa?

Planlösning av källarvåning med markerade avloppsledningar i grönt och rött, inklusive golvbrunnar och avloppsanslutningar till bottenvåningen.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Om möjligt skulle du kunna dra avloppet från badrummet direkt ut och sedan längs utsidan på huset och ansluta till gamla avloppet utanför hobby/torkrum.

Krilleman Krilleman skrev:
Går det att "tunnla" under betongplattan så väggen en riskerar att rasa?
Oklart. Kanske. Tänker att det ser jag när jag sätter sågen i marken och börjar se hur det ser ut.

Å andra sidan så behöver jag ju inte få det bredare än att jag får plats med ett 110-rör just under väggen.

Men om jag omformulerar frågan lite: Hur viktigt tycker du det är att se över den dragningen, typ i skalan "Det är inte snyggt, men kommer absolut att funka" till "Det där finns det en stor sannolikhet att du får problem med framöver".

Om jag skulle dra om den, då tänker jag att hela grodan går den vägen eller hur? Dvs någonting i stil med den här bilden.

• Ritning av rördragning i ett hus med märkta områden som "Tork/Hobby", "Tvättstuga", "Badrum", samt detaljer för "Golvbrunn" och "Rens".
    Skapa konto
M MWHN skrev:
Om möjligt skulle du kunna dra avloppet från badrummet direkt ut och sedan längs utsidan på huset och ansluta till gamla avloppet utanför hobby/torkrum.
Klart det är möjligt, men ett jäkla jobb att gräva upp, dra avloppsrör, dra om dränneringen, fylla igen och återplantera. Känns inte riktigt som den rimligaste vägen i min bok 😆

Hej! En fråg till dig Emil, som ska såga här. Hur ska du lösa sågningen och dammet? Står inför ett liknande men mycket mindre jobb snart.

S
Ditt första alternativ är helt uteslutet. Det andra ser mycket bättre ut.

I Islandern skrev:
Hej! En fråg till dig Emil, som ska såga här. Hur ska du lösa sågningen och dammet? Står inför ett liknande men mycket mindre jobb snart.
Kapmaskin med vatten som binder damm. Typ https://www.husqvarna.com/se/kapmaskiner/k4000/ eller motsvarande från andra tillverkare. Finns hos din närmsta maskinuthyrare.

Sen kan du absolut behöva bila lite för att finlira runt brunnar och så. Ta ett stöttor och spänn upp byggplast/täckplast på vält valt ställe så kan begränsar du var dammet tar vägen ganska väl.

S SueCia skrev:
Ditt första alternativ är helt uteslutet. Det andra ser mycket bättre ut.
"Helt uteslutet" är ganska tydligt. Vill du utveckla ditt svar?

Emil Öberg Emil Öberg skrev:
Kapmaskin med vatten som binder damm. Typ [länk] eller motsvarande från andra tillverkare. Finns hos din närmsta maskinuthyrare.

Sen kan du absolut behöva bila lite för att finlira runt brunnar och så. Ta ett stöttor och spänn upp byggplast/täckplast på vält valt ställe så kan begränsar du var dammet tar vägen ganska väl.
Toppen, uppskattat! Det ser ut på bilderna som att du redan sågat lite, band vattnet de mesta dammet eller?

S SueCia skrev:
Ditt första alternativ är helt uteslutet.
Nej. Varför det? Idealet är naturligtvis ett rakt rör, men det låter sig sällan göras i ett hus. Är det ett bra fall kan man i princip ha hur många språng som helst, men det blir svårrensat. Så, gå genom Lecaväggen som föreslagits så underlättar det i princip allt. Har svårt att tro att väggen skadas om du är försiktig.

I mitt källardass var ända valet att gå i en slinga på 380 grader. En sträcka på dryga metern bestod mer eller mindre av språng. Det var 30 år sedan och inget stopp ännu. Peppar, peppar.

S
Intet Intet skrev:
Nej. Varför det? Idealet är naturligtvis ett rakt rör, men det låter sig sällan göras i ett hus. Är det ett bra fall kan man i princip ha hur många språng som helst, men det blir svårrensat. Så, gå genom Lecaväggen som föreslagits så underlättar det i princip allt. Har svårt att tro att väggen skadas om du är försiktig.

I mitt källardass var ända valet att gå i en slinga på 380 grader. En sträcka på dryga metern bestod mer eller mindre av språng. Det var 30 år sedan och inget stopp ännu. Peppar, peppar.
Jag gick på vad som sades till mig när jag drog om. Rörmokaren kollade på mig som om jag var helt dum i huvudet när jag tänkte göra en 360 graders vändning i tvättstugan för att komma till stammen.

Men jag inser att jag uttalade mig baserat på någon annans tyckande, så det är mycket möjligt att jag har helt fel uppfattning. Ber om ursäkt för det!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
En potentiell faktor kan vara djupet på utgående avlopp. Ju större kringelikrokar, desto mer höjd behöver du. Det blev i viss mån avgörande för mig.
Sen skulle jag också tänka på rensbarheten. Där har en rak "motorväg" med raka påstick en klar fördel.

S SueCia skrev:
Jag gick på vad som sades till mig när jag drog om. Rörmokaren kollade på mig som om jag var helt dum i huvudet när jag tänkte göra en 360 graders vändning i tvättstugan för att komma till stammen.

Men jag inser att jag uttalade mig baserat på någon annans tyckande, så det är mycket möjligt att jag har helt fel uppfattning. Ber om ursäkt för det!
Ingen fara alls. Skulle diskussionerna här bara grundas på egna otvivelaktiga faktakunskaper, skulle inte mycket bli skrivet.
Det viktiga är att alla anslutningar går medströms, ett minimifall på en %. Gärna mer, men ej mindre. Bögarna är så få som möjligt. Få, kan betyda, väldigt många om så krävs. Samt inga liggande vinklar.
Följs de reglerna blir det bra.

I Islandern skrev:
Toppen, uppskattat! Det ser ut på bilderna som att du redan sågat lite, band vattnet de mesta dammet eller?
Bilden luras lite, det du ser är att jag rivit en vägg.

Men sågen binder absolut det mesta dammet. Alltid bra att tejpa upp lite plast om det är ytor du verkligen inte orkar rengöra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.