6 013 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Hur löser man fettproppar?
Exakt det dilato föreslår. Jag har exakt samma problem med mitt avlopp från köket. Avloppet ingjutet i golvet ihop med armering och golvvärmen så lutningen är obefintlig fram till stammen. Under vintern när det är kallt ute är ju golvet varmare och därmed stelnar fettet inte lika lätt. Men då och då märker man att det rinner allt sämre och då är det spolning som gäller. Väntar man för länge är problemet att inget vatten rinner bort och då kommer allt upp i köket. Spola via rensluckan i källaren har jag lyckas slippa använda.D Dilato skrev:
Så när man märker att avrinningen är dålig, spola med högtryck och gärna varmt vatten. Brukar dra högtrycksslangen rätt långsamt så man är säker att man spolat överallt. Finns olika dysor (munstycket heter tydligen så). Mitt har 1 stråle fram och 3 bak. Den främre skär igenom proppen och de bakåt drar slangen. Perfekt om man ska spola uppåt i en ledning. Finns även roterande dysor som jag tror kan vara bra men har aldrig testat någon
Tänk på att alltid testa att dra slangen tillbaka lite då och då och kolla så den inte fastnar. Om det är många böjar kan det ske. Jag har 20 meter slang och 1 böj så det är inget bekymmer.
Jo när det väl är stopp blir ju allt jobbigare. Men, om du spolar var 6te månad eller så, så hinner det antagligen inte bli besvärligt, gissar jag.T Troberg skrev:
Jag bekymrade mig mer över var vattnet ska ta vägen som inte rinner undan, därav koppla isär och t-kors. Det finns förstås fler sätt att göra det på, men ett T med lite extra rör åt varje håll är nog inte så dumt.T Troberg skrev:
Går du in med spolslangen från köket och in i avloppsröret?N Nick 72 skrev:Exakt det dilato föreslår. Jag har exakt samma problem med mitt avlopp från köket. Avloppet ingjutet i golvet ihop med armering och golvvärmen så lutningen är obefintlig fram till stammen. Under vintern när det är kallt ute är ju golvet varmare och därmed stelnar fettet inte lika lätt. Men då och då märker man att det rinner allt sämre och då är det spolning som gäller. Väntar man för länge är problemet att inget vatten rinner bort och då kommer allt upp i köket. Spola via rensluckan i källaren har jag lyckas slippa använda.
Så när man märker att avrinningen är dålig, spola med högtryck och gärna varmt vatten. Brukar dra högtrycksslangen rätt långsamt så man är säker att man spolat överallt. Finns olika dysor (munstycket heter tydligen så). Mitt har 1 stråle fram och 3 bak. Den främre skär igenom proppen och de bakåt drar slangen. Perfekt om man ska spola uppåt i en ledning. Finns även roterande dysor som jag tror kan vara bra men har aldrig testat någon
Tänk på att alltid testa att dra slangen tillbaka lite då och då och kolla så den inte fastnar. Om det är många böjar kan det ske. Jag har 20 meter slang och 1 böj så det är inget bekymmer.
Om du nu gör så, sprutar det inte upp vatten på både dig och köksgolvet då.🤔
Jag går in från köket. Blir det stopp blir det ofta ca 5 meter in. Första gången blev det precis så, sen lär man sig. Låter allt sjunka undan under natten så man har tid på sig, trycker ner spolslangen så långt man kan utan att spola. Då brukar det gå bra och bara man får ett litet hål så rinner det undan. Kan man för spola tex utomhus först så har man varmt vatten i slangen när man börjar för varmvatten är klart bättre. Sen tål väl olika högtryckstvättar olika temperaturer.K K. L skrev:
Men sen är det ju smartast att göra detta i god tid när man märker att det rinner undan långsammare, då går allt så mycket enklare. Viktigt att tänka på är att ha lite dropp kärl och gärna en disktrasa. När man drar upp slangen så luktar den tämligen äckligt och man vill inte gärna att den kladdar ner köket. Med lite planering är det dock inget problem men första gången svabbades det rejält efteråt
Jag hade nog valt en slang där man kan byta dysa på idag. Inbillar mig att roterande är bättre för detta men den med 1 stråle fram och 3 bak funkar tillräckligt bra så köper ingen ny.
Kan ju lägga till att min slang har en tydlig märkning när det är 30-50 cm kvar så man vet att snart är det slut. Utan den kan man höra men en slang ska ha en sön märkning, det minskar risken för trista olyckorK K. L skrev:
Ska också nämna att jag funderat på tryckluft, men är lite rädd att jag ska trycka isär någon koppling.
https://www.amazon.com/Nkiy-Quen-Bl...fix=drain+cleaner+tool+bladder,aps,162&sr=8-5K K. L skrev:
Det var kaustiksoda jag menade, var bara lat när jag skrev. Visste inte ens att det fanns annat.Claes Sörmland skrev:
Obs kaustiksoda är MYCKET frätande, hanteras med stor försiktighet! Känner att jag måste poängtera detta som tillägg till Claes råd.Claes Sörmland skrev:
För övrigt är det vad jag själv använder vid stopp i avloppet, det finns instruktioner på burken jag köpte för ett tag sedan.
Med vänlig hälsning
Anne-marie
Jag har kvar kaustiksoda av märket Nitor som inte fungerade. Även något som heter ”rena rör”. Tänkte som du att man börjar med det enklaste. Kaustiksoda och hett vatten kan fungera om proppen sitter i början men troligen inte så i ditt fall. Så testa gärna men missa inte mina svar tidigare i tråden.T Troberg skrev:
Fett är flyttande när det är varmt men stelnar när det blir kallt. Olika fett har olika temperaturer men principen är inte mer komplicerad än så. Mycket vatten, varm eller med högt tryck. Helst en kombination av allt. Problemet med vissa knep här i tråden är just att det fungerar till viss del, om inte proppen är för långt in och temperaturen på vattnet sjunkit tills det är framme vid problemet
Har nyss haft hit en spolbil då det var nästan stopp i köket. Jag är noga med att torka av fett o matrester innan disken ställs in i diskmaskinen, men ändå så sa han från spolbilen att det är oftast diskmaskinen sim orsakar stoppen. Jag frågade om jag kunde göra något själv, men han sa det är svårt.T Troberg skrev:Vi har ett problem i vårt hus. Avloppsröret från köket lutar för lite. Det innebär att det bildas fettproppar där, så typ varje eller vartannat år så måste vi ta dit spolbil. Det blir ännu mer komplicerat av att det också sitter ett handfat på samma rör, så om vi ska köra sugproppar så behöver vi stå två personer och pumpa i takt (och då menar jag inte det på ett sexuellt sätt), och det är inte speciellt effektivt.
Att lägga om röret är inte görbart, det ligger dels i ett golv vi inte vill riva upp, dels finns det inte plats för mer lutning (vi hade det upprivet när vi renoverade).
Har försökt med det vanliga (vatten+soda, diskmedel, storköksfettlösare), men det räcker inte. Har köpt några biologiska pinnar på Dollar Store som ska lösa det, men de verkar (föga förvånande, men värt en chansning) inte funka.
Det är för långt för att funka med rensband, och där är några böjar som är struliga.
Så, förslag? Hur löser man en fettpropp? Jag tycker att det borde gå att göra på kemisk väg, men med vad?
Titta efter diskmaskinspulver/tabletter som ger minst pH 10 i sin brukslösning, undvik varianter av diskmaskinstabletter som är neutrala eller sura - läs dess säkerhetsdatablad och någonstans däri brukar också pH-värdet för brukslösning anges.
tex.
finish powerball består i stort sett av hälften natriumkarbonat - lite natriumperkarbonat (som oxidant) + lite tensider som de inte verka vilja skriva något om och ger en brukslösning av pH 10.4.
natriumkarbonat är tillräckligt stark att man kan koka tvål på med olika djur och växtfetter - dock inte lika snabb i reaktion som när man tvålar med natriumhydroxid (för tvål) eller kaliumhydroxid (för såpa)
Om spolglans används så skulle jag låta bli att fylla på ett tag framöver
Precis som att inte använda hårbalsam/conditioner i samband med dusch eller sköljmedel för tvättmaskin om proppen uppkommer efter där de olika avloppen kopplats ihop och blivit gemensam.
tex.
finish powerball består i stort sett av hälften natriumkarbonat - lite natriumperkarbonat (som oxidant) + lite tensider som de inte verka vilja skriva något om och ger en brukslösning av pH 10.4.
natriumkarbonat är tillräckligt stark att man kan koka tvål på med olika djur och växtfetter - dock inte lika snabb i reaktion som när man tvålar med natriumhydroxid (för tvål) eller kaliumhydroxid (för såpa)
Om spolglans används så skulle jag låta bli att fylla på ett tag framöver
Precis som att inte använda hårbalsam/conditioner i samband med dusch eller sköljmedel för tvättmaskin om proppen uppkommer efter där de olika avloppen kopplats ihop och blivit gemensam.
Produkter som diskuteras: "kaliumhydroxid"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
En sak som kan vara bra att nämna är faran i att kombinera olika råd i denna tråd. Om man vid total-stopp först försöker med en rejäl mängd kaustiksoda, sedan, utan att proppen släppt försöker med högtryck, så finns ju risk att få detta på sig. Själv har jag råkat ut för ett stop i köksavloppet efter att vi flyttat in. Jag hade redan högtryckstvätt och rensslang, då jag använt den till hängrännor. Jag plockade isär rören i källaren och gick därifrån upp mot köket. Körde tvätten på varmvatten. Fick ut en rejäl propp, och det stänkte också endel. Hade det varit kaustiksoda med också efter proppen, hade jag behövt vara försiktig på helt annat vis.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden