Hej
Jag frågar åt en kollega som renoverar sitt badrum. Hen har ett relativt nyrelinat rörsystem men ska IOM renovering byta plats på golvbrunn/ avloppsrör.
Hen har fått en väldigt oklar offert där det mest handlar om etablering och städ, finns inget tydligt kring löpmeter eller liknande. Offerten har hen godkänt 🤦
Den är på 17’ uppdelat på
1’ servicebil
2’ material och
14’ arbete.

Arbetet tog 30 minuter. Hens andra hantverkare var hemma och släppte in personen från reliningfirman. Vad är det rimliga att göra nu? Min kollega har redan råkat på många otrevliga och kostsamma överraskningar iom renoveringen och om nu firman är så fräcka och fakturerar 17’?
Över telefon med den som snickrade ihop offerten fick kollegan veta att det var 2-3 dagars jobb. I verkligheten alltså 30 minuter plus resväg Solna-Sollentuna t/r.

H HusISkogen skrev:
Hej
Jag frågar åt en kollega som renoverar sitt badrum. Hen har ett relativt nyrelinat rörsystem men ska IOM renovering byta plats på golvbrunn/ avloppsrör.
Hen har fått en väldigt oklar offert där det mest handlar om etablering och städ, finns inget tydligt kring löpmeter eller liknande. Offerten har hen godkänt 🤦
1’ servicebil
2’ material och
14’ arbete.

Arbetet tog 30 minuter. Hens andra hantverkare var hemma och släppte in personen från reliningfirman. Vad är det rimliga att göra nu? Min kollega har redan råkat på många otrevliga och kostsamma överraskningar iom renoveringen och om nu firman är så fräcka och fakturerar 17’?
Över telefon med den som snickrade ihop offerten fick kollegan veta att det var 2-3 dagars jobb. I verkligheten alltså 30 minuter plus resväg Solna-Sollentuna t/r.
Jag skulle gissa på att man möjligtvis kan åberopa "ocker" då man har ett massivt kunskapsövertag och, till synes, utnyttjat det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/ocker_h511488/

Dock, tror jag, att man har lång och jobbig väg att vandra för att både få rätt men också nån faktisk nettoersättning. Vi så små tvister står man för sina egna kostnader om jag minns rätt...

H HusISkogen skrev:
Hej
1’ servicebil
2’ material och
14’ arbete.

Var firman på plats och kollade förutsättningarna innan offerten skrevs?

useless useless skrev:
Var firman på plats och kollade förutsättningarna innan offerten skrevs?
Hej
Nej, dom verkar fått uppdraget över telefon. Jag bifogar bild på jobbet (insatsen ser ut att överensstämma väl med tidsåtgång 30 minuter)
Före och efter
(Ps tydligen har ursprungliga firman (totalentreprenad) nu bytt till ny stos också. Jag kan verkligen inte förstå vad som tog emot så i att göra hela sträckan, kanske missar jag nått- är inte vvsare till yrket).

• Rörsystem med ny koppling och byte av stos, omgiven av sand och damm i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett pågående VVS-projekt där plaströr har installerats i ett golv med synligt fyllnadsmaterial.
    Skapa konto
P PurreP skrev:
Jag skulle gissa på att man möjligtvis kan åberopa "ocker" då man har ett massivt kunskapsövertag och, till synes, utnyttjat det.

[länk]

Dock, tror jag, att man har lång och jobbig väg att vandra för att både få rätt men också nån faktisk nettoersättning. Vi så små tvister står man för sina egna kostnader om jag minns rätt...
Hej
Jag bifogade bilder på insatsen i inlägget nedanför. Men är det inte en smidigare väl som konsument att betala vad man anser skäligt och sen bestrida resten? Det finns inget i offerten som beskriver momentet ”montera 1 eller två böjar” vad jag kan se.
17’ är efter avdraget 5’ ROT. Ursprungsbelopp är alltså 22’. 😳

Skriver man en offert osett så tar man såklart höjd för att allt kan strula.

Men varför kom den firman dit över huvud taget? Kunde inte de som redan var där lägga ner några rör?

useless useless skrev:
Skriver man en offert osett så tar man såklart höjd för att allt kan strula.

Men varför kom den firman dit över huvud taget? Kunde inte de som redan var där lägga ner några rör?
Jag vet faktiskt inte. Frågade min kollega och hen är också väldigt osäker, säger att firman med totalentreprenad skulle gjort det men att det handlade om någon teknik (tänker att det kanske är här relining-firma delen kommer in), ser ju nått gult i röret men jag vet inte. Varför skulle man relina nya rör? Stammen är relinad av föreningen men inte de egna ”grenarna”.

Här är offerten och jag tror det handlar om den där strumpmodellen- anslutning till gammal relining (som samma firma tydligen gjort åt BRFen tidigare).

• Bild av offert med innehåll som etablering, relining, inspektion, dokumentation, avetablering, och avfallshantering.
    Skapa konto
BirgitS
Här relinades det för ungefär 10 år sen och när vi renoverade badrummet för några år sen behövde hantverkarna få hjälp av reliningfirman med hur de nya rören i badrummet skulle anslutas mot det relinade röret så att det skulle fortsätta vara helt tätt. Men eftersom jag var tydlig mot badrumsfirman med att de skulle behöva ha kontakt med den firman så ingick kostnaden för det i offerten från badrumsfirman.

• Gilla
HusISkogen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här relinades det för ungefär 10 år sen och när vi renoverade badrummet för några år sen behövde hantverkarna få hjälp av reliningfirman med hur de nya rören i badrummet skulle anslutas mot det relinade röret så att det skulle fortsätta vara helt tätt. Men eftersom jag var tydlig mot badrumsfirman med att de skulle behöva ha kontakt med den firman så ingick kostnaden för det i offerten från badrumsfirman.
Smart! Här gjordes inte så. Hantverkaren fick det som en överraskning och sa nej ;)

Det kanske finns nåt krav att firman som relinade måste göra alla ändringar för att garantin för den ska gälla?

Men som sagt var är nog det bästa att betala vad som är skäligt och bestrida resten.

C
useless useless skrev:
Vet inte mycket om relining, men skall inte en särskild övergångskoppling användas för att koppla ihop ett relinat rör med ett icke-relinat rör? Som förhindrar att det tränger in vatten mellan "strumpan" och det relinade röret och förhindrar att kanten på strumpan lossnar och fläks upp?

• Gilla
HusISkogen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vet inte mycket om relining, men skall inte en särskild övergångskoppling användas för att koppla ihop ett relinat rör med ett icke-relinat rör? Som förhindrar att det tränger in vatten mellan "strumpan" och det relinade röret och förhindrar att kanten på strumpan lossnar och fläks upp?
Jo.

Okej tack, nu blev jag också lite klokare. Ska kolla runt på forumet vad andra betalat för liknande jobb. 30 minuter är ju absurt…

C
useless useless skrev:
Jo.
Tänker att entreprenören kanske kände att det pga reliningen var mer avancerat än att bara "koppla lite rör" och att det var bäst att skarvningen gjordes av någon med särskild kunskap inom området.

Men i ärlighetens namn ser det för mitt otränade öga inte ut som att man monterat någon speciell övergångskoppling, så frågan är om det är rätt gjort?

Oavsett låter ju 17 000 lite väl saftigt redan från början...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.