10 008 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Oxyfix eller Baga Minireningsverk
Perrolf:
Ja, många kommuner gör det vilket är vansinne.
Ett vanligt normalt "serviceavtal" innehåller bara kontroll av pumpar, larm, flockningsmedel, byte av filterstrumpor samt ev mätning av pH på utgående vatten.
Saker man kan göra själv och inte ska behöva betala tusentals kr om året för.
Kommer det till regelrätta reparationer så får det köpas till, så serviceavtalet är inte någon form av produktgaranti i det avseendet.
Ja, många kommuner gör det vilket är vansinne.
Ett vanligt normalt "serviceavtal" innehåller bara kontroll av pumpar, larm, flockningsmedel, byte av filterstrumpor samt ev mätning av pH på utgående vatten.
Saker man kan göra själv och inte ska behöva betala tusentals kr om året för.
Kommer det till regelrätta reparationer så får det köpas till, så serviceavtalet är inte någon form av produktgaranti i det avseendet.
Det är bara att betala och se nöjd ut.Tydligen så är det kommunen som har sista ordet här. För jag var i kontakt med kommunen om både vattnet och avloppet hur länge vi skulle få vänta på kommunalt indragning och då fick jag tillsvars att det dröjer minst 35år. Så hur vi än vrider och vänder så har vi arslet bak ..M MagHam skrev:Perrolf:
Ja, många kommuner gör det vilket är vansinne.
Ett vanligt normalt "serviceavtal" innehåller bara kontroll av pumpar, larm, flockningsmedel, byte av filterstrumpor samt ev mätning av pH på utgående vatten.
Saker man kan göra själv och inte ska behöva betala tusentals kr om året för.
Kommer det till regelrätta reparationer så får det köpas till, så serviceavtalet är inte någon form av produktgaranti i det avseendet.
Vi har en oxyfix på 4 hushåll. Skulle inte rekommendera det om man inte verkligen måste.
Pga att Fosfor-säckarna har några få "monopol" på i sverige så vi får ge ca 17 000kr per byte av dem vartannat år. Plus att luftpumpens membran eller spolar havererar efter ca 2 år.
Annars är inte skötseln nått tufft.
Vi har inte krav på serviceavtal som tur är, för vi anlitade nån Stockholmsfirma de första åren o de tog betalt men kom aldrig på sina besök. Omöjliga att få ta på också.
Fått ögonen på August, kan inte uttala mig om det men verkar inte vara mer än nån liter flytande fosfor och en luftpump.
Pga att Fosfor-säckarna har några få "monopol" på i sverige så vi får ge ca 17 000kr per byte av dem vartannat år. Plus att luftpumpens membran eller spolar havererar efter ca 2 år.
Annars är inte skötseln nått tufft.
Vi har inte krav på serviceavtal som tur är, för vi anlitade nån Stockholmsfirma de första åren o de tog betalt men kom aldrig på sina besök. Omöjliga att få ta på också.
Fått ögonen på August, kan inte uttala mig om det men verkar inte vara mer än nån liter flytande fosfor och en luftpump.
Hej!Perrolf skrev:
Hur har det gått med ert Oxyfix? Är ni nöjda? Vi står i valet mellan det och Wsb inför byte av avlopp (har tidigare haft stor gemensam infiltration som ej går att fortsätta med).
Hej tack för återkoppling.M M Hellmer skrev:
Det har fungerat mycket bra och vi har utökat intervall tömningen från 1 till 2år . Då är detta baserat på 2 personer. Och 5 m3. Men vi är nöjda.😋😋👍
Inte Baga om man läser alla trådar om minireningsverk och alla bekymmer som det verkar vara med dem.O _Oskar_ skrev:Vi har en oxyfix på 4 hushåll. Skulle inte rekommendera det om man inte verkligen måste.
Pga att Fosfor-säckarna har några få "monopol" på i sverige så vi får ge ca 17 000kr per byte av dem vartannat år. Plus att luftpumpens membran eller spolar havererar efter ca 2 år.
Annars är inte skötseln nått tufft.
Vi har inte krav på serviceavtal som tur är, för vi anlitade nån Stockholmsfirma de första åren o de tog betalt men kom aldrig på sina besök. Omöjliga att få ta på också.
Fått ögonen på August, kan inte uttala mig om det men verkar inte vara mer än nån liter flytande fosfor och en luftpump.
Men man kan kika på den lååånga tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/www-billigtminireningsverk-se-erfarenheter.278929/
Verken från denna leverantör och Agusta är näst intill identisk i utförande utöver små detaljer då det är samma patent och tillverkare i botten - även '4evergreen kemfritt.se normal' bygger på samma princip men är inte avsett för avlopp med förhöjda krav (verkar inte ha någon kemfällningsmodul av fosfor för just den produkten).
I övrigt - läs så många trådar om minireningsverk som du kan på BH och även andra forum, så att du ser och lär dig vad det är för strul och nackdelar med olika tillverkare, modeller och lösningar...
Personligen är jag skeptisk till lösningar av minireningsverk som hävdar att de fånga fosfor för avlopp så bra att de klarar förhöjda krav utan användning av kemikalier eller fosforfälla (polonite-säck)
- bakterier binder förvisso fosfor, men när de dör så finns det andra bakterier som vill komma åt denna fosfor som energikälla precis som om det var socker eller alkohol och det blir fri PO4 ut i vattnet igen - det är att äta och ätas även på bakterienivå... - skall man fånga fosfor biologiskt så gäller det att få bakterierna som fångar upp dessa att de inte bryts ned igen när de dör i sin tur och är kvar i ej nedbruten form till slamsugbilen har varit på besök.
Undvika verk som i någon behandlingssteg som avger mycket lukt - du eller dam/herr i familjen kommer hata det och gå på nerverna med tiden av det och snart är snacket igång att sälja stugan/villan pga. detta, många satsbearbetande verk har mycket lukt avgiven i någon av sina behandlingssteg. Dra öronen åt er om det nämns att ventilationsrör skall dras upp genom huset och ut på taket för sin avloppslösning...
Undvik verk som har polonitesäckar (fast fosforfixering) som sista behandlingssteg, idag är det väldigt dyrt att få det bytt och är ofta monopol av kommunen och dess upphandlade entreprenörer till fast pris då det är klassat som riskavfall, med deponiavgifter etc.
Undvik verk som har elpumpar för att forsla slam och bajs mellan kammare, nivåvippor och andra former av nivåsensorer som styr de olika stegen i reningen - de går sönder, för vissa fabrikat ofta, liksom elektriska slampumpar.
I någon tråd med Baga Easy så hävdar ägaren bestämt med inlevelse att det är en felkonstruktion i grunden där inget fungerar som det skall och måste hållas under armarna hela tiden för att nätt och jämt göra jobbet. - just det, hittade nyss annan fd. brukare av Baga som med inlevelse tycker det är (inte) kul att rota med bajspumpen kl 2 på morronen... https://www.byggahus.se/forum/threads/enskilt-avlopp.218314/#post-6107345
Undvik miniverkslösningar som behöver filtersäckar mm för sin drift, du kommer att ruttna på styckpriset och när dessa är slut allt som oftast så blir det att knipa igen för familjen tills nya filter har anlänt, ungefär, filtret är egentligen till för att fånga partiklar när minireningsverket inte fungerar som tänkt och det börja ha slamflykt - och tydligen är det ofta att det inte fungerar... - kort sagt inga (dyra) förbrukningsartiklar utöver vad som krävs för fosforbindning i form av kemikalier.
Minireningsverk är krångligare och kräver mer regebunden tillsyn än en 3-kammarbrunn med infiltrering, det måste man vara beredd på som fastighetsägare
En 3-kammarbrunn tittades till på sin höjd var 5:e år av fastighetsägaren, minireningsverk kräver ofta var 3 månad eller vad tillverkaren anger för intervall, helst bokfört som kan visas upp för kommunen om de frågar, och detta gäller även om man har serviceavtal då fastighetsägare är alltid 'skyldig' om något inte fungerar och genererar extra utsläpp och det ansvaret kan man inte betala bort genom att köpa tjänster som tittar till verket typ 1 gång per år i bästa fall.
Och väljer man entrepenör för helhetslösning med 'all included' så använder de bara sin produktserie som de själva är inkörda på - och jag skulle inte vara så jättenöjd om det då är BAGA-prylar med tanke på all krångel med deras lösning man kan läsa om och inlåsning med serviceabonnemang etc. som är i praktiken att kasta pengarna i sjön och support som verka inte finnas när man behöver det.
---
Verk från billigreningsverk.se och Agusta (som är väldigt lika designmässigt med bara detaljer i skillnad) är så enkla de kan och väldigt driftsäkra, doftfria (lite mer tydlig källardoft kan kännas precis i början när man öppar locket) i sitt arbete och all verksamhet i verket inklusive slamförflyttning mellan kammare görs med mammuth-pumpar som drivs av luft och luftpump med programverk till denna, och på det en ofta oberoende styrd doserpump med timer för fosforbindning/flockmedelstillsatsen, jag har själv en sådan på min fastighet. - visst det fins lite saker att ha koll på, men inget man blir gråtfärdig av och det är lösbart utan hjälp utifrån.
överkurs:
Det man skall ha koll på är verkets pH - är den för låg så kan den fungera sämre och slamreduceringen minskar - detta gäller alla minireningsverk eftersom det är biologiskt relaterat och bestämmer hur bra nedbrytningen blir.
Empiriska studier av min egna verk så är det dramatiskt steg som snabbt kan ge väldigt sur verk (snabbt nedåt och under pH 4.5 när man väl går över 'knäet' runt pH 5.5) och skenande nitratnivåer som följd - men det är också relativt lätt åtgärdat - strö någon eller ett par kg kalkgranulat i verkets kammare när pH sjunker som en sten nedåt. Om det fortfarande fins kalk kvar som arbetar i verket kan man kolla med en GH-dropptestkit på den ur verket utgående vattnet, är det flera tyska grader hårdare än dricksvattnet så löses det fortfarande ut kalk ur kvarvarande depåer i verket.
Har man medelhårt och hårt vatten så påverkas man mindre av det och har troligen inte behov av kalkning eller besvär med låg pH, men har man mjukt vatten som jag så blir det pH mässigt lättpåverkad när nitrat bildas av urea i urinen samt tillsatt flockningsmedlet är också syrasänkande eftersom de är sulfat eller klorid och agerar pH-sänkande när metalljonen i medlet binds av fosfor och fälls ut som sediment.
---
Många minireningsverk som har problem med kraftig slambildning och översvämning (och med desperat fastighetsägare som är närmast gråtfärdig) och kräver många slamtömningar under året - kan hjälpas väldigt mycket om de kalkas lagom i kammrarna och då plötsligt börja fungera som tänkt igen.
Redigerat:
Klicka här för att svara
