3 207 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Hur kontrollerar jag om mitt expansionskärl är trasigt?
När det är kallt ute och värmepumpen går för högrtryck är trycket nästan på 0. När det blir varmare och värmepumpen inte jobbar så hårt så ökar trycket en aning. Vad jag har förstått kan det bero på att expansionskärlet är fyllt med vatten och knackar jag på den så känns den stum. Är det bara att byta expansionskärl eller går det att återställa på något sätt? Märket på expansionskärlet är Zilmet.
Det ska finnas en ventil på kärlet men jag är osäker på var? Är ventilen den jag har markerat som ett i bilden?
Det ska finnas en ventil på kärlet men jag är osäker på var? Är ventilen den jag har markerat som ett i bilden?
Fylla på med pyspunkafart och hållakoll på manometern,den ska gå sakta upp.Sen finns det en bilventil under plastlocket i botten,tryck till på piggen,ska komma luft,kommer det vatten, bara byta kärl. Lätt att köpa ett nytt lika och byta.Men pass på lika tungt i kilo som det innehåller liter enligt skylten.
Då får fylla på med vatten och se hur manometern rör sig,när gjort det så ska du tappa ur vatten med en ventil. Gärna då någon som sitter på ett rör för värmen. Du har nu problem för att byta det och det ska bytas. Serlite tajt ut mot nertill och ska gängas av från kopplingen ovanför Tveksamt om det går då gängan på kärlet är lite lång. Stumt i kärlet,igen luft eller fullt med vatten, går inte heller nu att fylla på luft.B Bladet skrev:
Jepp, hur är det med säkrhetsventilen. Framgår inte vilken VP du har. Den kan sitta ini en innerdel nertill bakom fronten eller på annan plats. Troligtvis en blå eller hatt. Den kan börja läcka och då blir blött på golvet under. Kan vara ett rör från som slutar vid en golvbrunn.B Bladet skrev:
Det med vatten,går inte att komprimera. ökar och minskar i volym med hur varmt det blir, då åker trycket JOJO . Kan gå från noll till 1 bar och sedan sjunka igen.
Jepp den röda är säken,när du fyller ( pyspunka )på med vatten,så ska manometern siga sakta. För att ytterligare kolla,så tappar du ur med den. Ta en polygrip och vrid bara ytterst lite, pyspunka där med.Dyker manometrn nästan rakt ner ( kan bli en dipp när du tömmer ) men ska stabilisera sig och inte hamna mot botten. Med ovan så det antingen ingen luft i kärlet eller trasig blåsa.B Bladet skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
OK lite för mycket av termilogi i rörisfacket. Ber om ursäkt. Med att göra så, det är en enkel felsökning om kärlet inte är friskt, för lite luft, ( nu är det problem med att fylla luft ) eller att blåsan i kärlet är trasig. Det är så man gör, för att få en indikation på kärlets funktion, även proffsen gör så.B Bladet skrev:
Det gäller då att ha koll på manometern, så den inte åker för mycket JOJO snabbt upp och ner med visningen av trycket.