Kolla min tråd:

Varför knäpper det i mitt hus

• Gilla
Magab
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Du kommer inte drabbas av det, det kommer de som bor under dig när vattnet väl hittar dit. Märkligt att ingen verkar ta det på allvar.

Är det bostadsrätt? I så fall har de ansvar för rören inne i väggen. Deras försäkringsbolag kan säkert vilja göra en noggrannare undersökning.
Ja det är bostadsrätt, men de vill inte hantera frågan verkar det som

H Hybro skrev:
Kolla min tråd:

Varför knäpper det i mitt hus
Tack jag ska göra det!

Magab Magab skrev:
Hej!
Vi har samma problem som du beskriver och har haft det sen vi flyttade in i lägenheten för två år sen.
Vår förening har försökt driva en undersökning med hjälp av rörmokare men dom har bara filmat i rören vilket inte lett till något och dom är ovilliga att öppna upp väggen och kolla.
Jag är nyfiken om du har kommit någon vart i din undersökning?
Hej, tyvärr inte. Har försökt att nå ut till byggföretaget men blir helt o hållet ignorerad. Har rörmokaren sagt till er vad orsaken kan vara? Eller om det kan vara kopplat till ventilen i toaletten? Funderar på att hämta en rörmokare på egen bekostnad för felsökning men rädd att det inte leder någonstans

S S.rosendal skrev:
Hej, tyvärr inte. Har försökt att nå ut till byggföretaget men blir helt o hållet ignorerad. Har rörmokaren sagt till er vad orsaken kan vara? Eller om det kan vara kopplat till ventilen i toaletten? Funderar på att hämta en rörmokare på egen bekostnad för felsökning men rädd att det inte leder någonstans
Det har låtit som att det är ett resultat av rörelser i avloppsröret. Avloppsstammen i stål/gjutjärn rör sig pga temperaturändringar i spillvattnet och om rören är styvt infästa uppstår stom- och luftljud. Vibrationsisoleringen måste förbättras.
Men företaget hade tydligen testat det på en lägenhet med liknande problem och det hade inte funkat där så nu vill dom inte göra det på vår.
Vi kommer behöva driva vidare det här själva också.
Vad jag vet har vårt problem inget med toaletten att göra. Vårt låter bara när det spolas varmvatten från oss eller någon av våra grannar ovanför.

Magab Magab skrev:
Det har låtit som att det är ett resultat av rörelser i avloppsröret. Avloppsstammen i stål/gjutjärn rör sig pga temperaturändringar i spillvattnet och om rören är styvt infästa uppstår stom- och luftljud. Vibrationsisoleringen måste förbättras.
Men företaget hade tydligen testat det på en lägenhet med liknande problem och det hade inte funkat där så nu vill dom inte göra det på vår.
Vi kommer behöva driva vidare det här själva också.
Vad jag vet har vårt problem inget med toaletten att göra. Vårt låter bara när det spolas varmvatten från oss eller någon av våra grannar ovanför.
Ja, det är nog inte av spolningen ljudet uppstår främst de är om om jag duschar eller kranen rinner. Men ljudet som uppstår verkar komma från toaletten eller baksidan av den känns det som. Men det kanske inte är beroende av det alls, något jag fick upp på en Google sökning bara som möjligt kan vara anledningen. Men jag tror inte det heller…

Jag misstänker att det läcker eller att kondens droppar. Kallvattenrören ligger antagligen på varmvattenröret och det uppstår kondens eller att det knäpper i någon infästning där det skaver.

Bakom toaletten borde det gå att öppna upp en inspektionslucka utan större risk för framtida vattenskador. Men det beror såklart på placeringen av toaletten. Hur nära duschen står den?

Ps. Läckage borde gå att upptäcka genom att låta ALLA kranar vara stängda och sedan ha koll på vattenmätaren under en timme. Rör den sig är det läckage.

S Småbrukaren skrev:
Jag misstänker att det läcker eller att kondens droppar. Kallvattenrören ligger antagligen på varmvattenröret och det uppstår kondens eller att det knäpper i någon infästning där det skaver.

Bakom toaletten borde det gå att öppna upp en inspektionslucka utan större risk för framtida vattenskador. Men det beror såklart på placeringen av toaletten. Hur nära duschen står den?
Jag ser en liten lucka bakom toaletten, kan man gå in med verktyg där?
Jag tänker att alla lägenheterna är uppbyggda på samma sätt men verkar bara vara jag som rapporterat det här problemet. Ev. Byggfel kan det klart vara. Men det har inte med toalettventilen att göra alltså tänker du? Jag har rört ventilen lite i kanske den har tagit skada, vet inte om det skulle orsaka att ja hör droppar när jag låter kranen rinna dock !

BirgitS
S S.rosendal skrev:
Jag ser en liten lucka bakom toaletten, kan man gå in med verktyg där?
Bild på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.