Hej!

Har två riktigt gamla ventiler på vattenledningen in till huset, före och efter vattenmätaren. Bilden visar den efter mätaren, som jag brukar stänga av vattnet på när det behövs. Den andra är av samma typ men tidigare ägare har virat in den med nån tätningstejp.

Nu har ventilen börjat droppa när jag öppnar ventilen och jag tänker att jag behöver täta om den enligt YouTube-länken.

Han säger i början av filmen att vattnet kan vara på när man gör om tätningen. Stämmer det? Kommer det inte komma ut vatten som gör att det blir svårare att göra om tätningen? Den andra ventilen är som sagt täckt av nån tejp och jag vill helst inte röra den.

Tacksam för svar på ovan frågor och andra relevanta tips.

Mvh / Martin

• Gammal ventil på en vattenledning i ett hus, synlig korrosion och åldersslitage, placerad efter vattenmätaren, använd för att stänga av vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt skiten.

Bästa svaret

Som sägs byt till en kulventil, annars går det att lossa den sexkant som sitter där, det är ett mellanrum melllan axeln och ytterdel, där är det en packning ,troligtvis av palmetogarn. Lossa mutten helt sprutar inget, peta ur garnet, rulla en linkorv och tryck ner, på med tätpasta tillsammans med gämna lager, ska vara blött med pasta och linet ska fylla ända upp till kant sätt tillbaka alla delar och dra till sexkanten så blir det tätt.

Tack!
J jonaserik skrev:
Som sägs byt till en kulventil, annars går det att lossa den sexkant som sitter där, det är ett mellanrum melllan axeln och ytterdel, där är det en packning ,troligtvis av palmetogarn. Lossa mutten helt sprutar inget, peta ur garnet, rulla en linkorv och tryck ner, på med tätpasta tillsammans med gämna lager, ska vara blött med pasta och linet ska fylla ända upp till kant sätt tillbaka alla delar och dra till sexkanten så blir det tätt.
Tack!
Efter lite eftertanke blir det nog att jag tar hjälp och byter allt så att jag får nya grejer som jag kan lita på.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Hej igen,

fick en offert på 6880 (totalt inkl moms och efter ROT-avdrag) för byte av ventiler, ny konsol och backventil. Låter det rimligt?

Säg att det är 3000kr i material och resten arbete. Borde ta 4h att köpa prylarna, åka till dig och montera, och åka hem.

Du gör förövrigt rätt i att byta detta, vissa av dessa ventiler ska man inte röra ytan dykarutrustning tillgängligt.

• Gilla
martinponten
  • Laddar…
S
M martinponten skrev:
Hej igen,

fick en offert på 6880 (totalt inkl moms och efter ROT-avdrag) för byte av ventiler, ny konsol och backventil. Låter det rimligt?
Ja, rimligt! Kör

• Gilla
martinponten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.