Vill varna varmvattenberedare köpare för Metro Therm . Köpte en rostfri 200 lit. på rekommendation efter inskickat vattenprov . Den höll i fem år sedan korrigerade mässingflänsen i botten på behållaren sönder. Garantin gällde i fyra år. Metro Therms tekniske rådgivare säger det är inget fel från dom utan jag får ta det med mitt försäkringsbolag . Folk i branschen som jag rådfrågat säger att mässing ihop med rostfritt är en bra combo för korrosion. Vattenskadan blev som tur var ganska liten , då våran katt varnade oss !!!! Föreslog för Metro Therm att dom åtminstone kunde stå för rörmokarkostnaden inget svar .... Jag kan ju tycka att en beredare ska hålla längre än fem år .

• Defekt mässingfläns från varmvattenberedare visas på bild, med uppenbara skador och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat och bytt offeranoden. Den ska kontrolleras 1 ggr om året, och ta hand om galvaniska spänning, som du troligen har ha i EL-systemet Har aldrig sett en sådan skada på en patron, oavsett ålder.

Rickard.
"Skillnaden mellan koppar och mässing respektive rostfritt stål är så liten att de kan kombineras utan risk för korrosion" random citat från internet.

Det finns hur många vvs-komponenter som helst som blandar mässing och rostfritt så det funkar generellt bra. Jag vet dock inte varför din gått sönder men bilden är så dålig så jag kan knappt se, är den inte bara sprucken pga tillverkningsfel eller överdragen eller nått sånt och det är normalt ärg?

J jonaserik skrev:
Har du kollat och bytt offeranoden. Den ska kontrolleras 1 ggr om året, och ta hand om galvaniska spänning, som du troligen har ha i EL-systemet Har aldrig sett en sådan skada på en patron, oavsett ålder.
Rostfria har ingen offeranod

Claes Sörmland
Om du köpte via rörmokare så har detta företag utfört tjänsten på en byggnad och då kan du reklamera tjänsten att sälja dig och installera varmvattenberedaren i upp till tio år. Om nu en felaktigt VVB har installerats.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har liknande erfarenheter av Metrotherm. Föredrar Nibe när det gäller "vanlig varmvattenberedare".

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag säger bara steatitelement... Ledsen att jag förstör en lördagskväll för en och annan skribent här på forumet.

Det är nog så att försöken med delar från Kina inte har fallit så väl ut för detta företag. De är verkligen inte ensamma.

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ag säger bara steatitelement.
Finns inget sådan på den, det är en instick och sitter i vattnet.

Det ser ut som att mässingen har avzinkats av den mer kopparröda färgen att döma trots det suddiga bilden och kopparsvampen som blir kvar har ingen mekanisk hållbarhet och därför gav pluggen med sig till slut - påminner en annan tråd helt nyligen med en backventil i mässing i en brunn som gjort precis samma sak och där var vattnets pH 6.

Vad har du för pH i vattnet, vattnets konduktivitet och hur mycket klorid är det och hur hårt är det i tyska grader.

Är vattnet på den sura sidan (lägre än pH 7) och relativt salt samtidigt så kan en korrosionsprocess gå fort och det går också fortare ju varmare det är.

Det kanske var rätt att välja rostfri beredare baserat på vattenproven - men förmodligen var det ingen som tänkte på de inkopplade armaturerna i mässing och koppar som i det här fallet inte tål kemiska vattenmiljön hos TS.

Mässing fins också i en rad olika legeringar för olika mekaniska egenskaper men också korrosionsegenskaper och mässing som tål lite mer aggressiv vattenkemi och tex saltvattenbeständig mässing (marin-mässing) innehåller också lite bly och kanske också lite kadmium.... fundera på det om produkten också samtidigt skall vara RoHS-godkänd (= Restriction of Hazardous Substances Directive) varför det blir som det blir.

Redigerat:
X xxargs skrev:
Det ser ut som att mässingen har avzinkats av den mer kopparröda färgen att döma trots det suddiga bilden och kopparsvampen som blir kvar har ingen mekanisk hållbarhet och därför gav pluggen med sig till slut - påminner en annan tråd helt nyligen med en backventil i mässing i en brunn som gjort precis samma sak och där var vattnets pH 6.

Vad har du för pH i vattnet, vattnets konduktivitet och hur mycket klorid är det och hur hårt är det i tyska grader.

Är vattnet på den sura sidan (lägre än pH 7) och relativt salt samtidigt så kan en korrosionsprocess gå fort och det går också fortare ju varmare det är.

Det kanske var rätt att välja rostfri beredare baserat på vattenproven - men förmodligen var det ingen som tänkte på de inkopplade armaturerna i mässing och koppar som i det här fallet inte tål kemiska vattenmiljön hos TS.

Mässing fins också i en rad olika legeringar för olika mekaniska egenskaper men också korrosionsegenskaper och mässing som tål lite mer aggressiv vattenkemi och tex saltvattenbeständig mässing (marin-mässing) innehåller också lite bly och kanske också lite kadmium.... fundera på det om produkten också samtidigt skall vara RoHS-godkänd (= Restriction of Hazardous Substances Directive) varför det blir som det blir.
Ja, det är väl vettigt att använda avzinkningshärdig mässing, framförallt i tappvattensystem. Zinken lakas ur i olika vattenmiljöer. Rätt mässing kan man ha i väldigt aggressivt vatten bara det är korrekt legering.

För TS kanske det är en bättre väg att justera vattnets pH med en avsyrningsfilter och den vägen minska korrosionsrisken i hela vattenanläggningen och förmodligen får en bättre vatten.

kranar och annat i olika tapp hade också mässing med en smula bly mm. för korrosionstålighet, men moderna armaturer och kopplingar har det förmodligen inte för att klara RoHS-kraven och med detta blir mer känsligt för surt vatten.

Är det tillverkarens av beredarens fel att TS har hamnat i denna situation - nja, skulle nog säga delat ansvar då TS har förmodligen en pH-mässigt surt vatten och som ganska enkelt med avsyrningsfilter hade kunnat rättats till och problemet med korrosion hade inte uppstått.

Men också tillverkaren/säljaren av beredaren har en del av det trots vetskapen om vattnets kvalitet missade på att det är inte bara tanken som borde vara rostfritt/syrafast utan också armaturen som är påhängda på beredare borde också ha varit korrosionshärdigt och inte gjord i material som avzinkar sig i pH-mässigt surt vatten.

Totte_S
Skulle vara intressant med en mer objektiv granskning av kvalitén på Metros vvb. Även jag har dåliga erfarenheter av en Metro beredare. På mindre än 10 år tog den slut, dvs började läcka utan möjlighet till reparation.

Claes Sörmland
Är det inte som med alla sådana här prylar, t ex vitvaror. De har inte stigit i pris med KPI som de borde utan har sakta men säkert blivit billigare och billigare relativt KPI och inkomst. För att uppnå det krävs billigare och billigare underentreprenörer och leverantörer för varje år. Det tar ut sin rätt på kvaliteten.

En elektrisk 200 L Metrotherm eller NIbe VVB rostfri kostar kring 15 000 kr, det är ju väldigt billigt. Klart kvaliteten blir lidande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.