Hej,
Någon som vet hur jag kan "få i gång" ratten på denna gamla skjutventil? Den sitter som berget....🙃 Försökt med WD-40 utan framgång...
Någon som vet hur jag kan "få i gång" ratten på denna gamla skjutventil? Den sitter som berget....🙃 Försökt med WD-40 utan framgång...
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Jag tänker att den knappast sitter fast p g a packboxen, den del som du kan olja utifrån utan att det mer handlar om att den är helt igenkalkat eller sönderärgad inne i själva vattenbegränsande mekanismen. Och då går det ju inte att rädda utan ska bytas ut.
OK då kan du stänga av pumpen, tappa ur till trycklöst. Den mutter som sitter på spindeln ( axelln ) lossar du helt, sen har du som en stor sexkant mot ventilen. Den lossar du och hela alltet kommer ut. Eftersom spindeln sitter fast och inte går att röra,så har det oxiderat i genomgången för den. För att få ut spindeln så ska den skruvas så den går in helt rakt igenom. Putsa av spindeln helt innan,den ska vara blank. Sen blir det att försöka vrida spindeln lite hit och dit,så den kan börjar röra sig, kan gå med att knacka på på spindeln så att den får sig några 1/100 mm rörelse, kan säkert ta ett tag för dig. Under den yttre muttern och i som ett rör, sitter det säkert palmettogarn,kanske en bricka och en fjäder med, som ska täta mot spindeln.Som ny packning/tätning så görs det en korv av lin tillsammans med tätpasta, som petas in, efter att spindeln kommit på plats. Ett skruvstycke är bra att ha tillgång till.M mwnn skrev:
EDIT Bommade,du måste ju ta bort kringlan på spindeln först.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden