Hej,
Någon som vet hur jag kan "få i gång" ratten på denna gamla skjutventil? Den sitter som berget....🙃 Försökt med WD-40 utan framgång...

• Gammal, rostig skjutventil med fastskruvad ratt. Användare har använt WD-40 utan att lyckas få den att röra sig. Ventilen är i en metallrörsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal skjutventil med rostig ratt som är svår att vrida, omgiven av rör och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag tänker att den knappast sitter fast p g a packboxen, den del som du kan olja utifrån utan att det mer handlar om att den är helt igenkalkat eller sönderärgad inne i själva vattenbegränsande mekanismen. Och då går det ju inte att rädda utan ska bytas ut.

M mwnn skrev:
Hej,
Någon som vet hur jag kan "få i gång" ratten på denna gamla skjutventil? Den sitter som berget....🙃 Försökt med WD-40 utan framgång...
Vad betjänar ventilen , tappvatten eller värmevatten.

J jonaserik skrev:
Vad betjänar ventilen , tappvatten eller värmevatten.
Kallvatten från egen brunn

M mwnn skrev:
Kallvatten från egen brunn
OK då kan du stänga av pumpen, tappa ur till trycklöst. Den mutter som sitter på spindeln ( axelln ) lossar du helt, sen har du som en stor sexkant mot ventilen. Den lossar du och hela alltet kommer ut. Eftersom spindeln sitter fast och inte går att röra,så har det oxiderat i genomgången för den. För att få ut spindeln så ska den skruvas så den går in helt rakt igenom. Putsa av spindeln helt innan,den ska vara blank. Sen blir det att försöka vrida spindeln lite hit och dit,så den kan börjar röra sig, kan gå med att knacka på på spindeln så att den får sig några 1/100 mm rörelse, kan säkert ta ett tag för dig. Under den yttre muttern och i som ett rör, sitter det säkert palmettogarn,kanske en bricka och en fjäder med, som ska täta mot spindeln.Som ny packning/tätning så görs det en korv av lin tillsammans med tätpasta, som petas in, efter att spindeln kommit på plats. Ett skruvstycke är bra att ha tillgång till.

EDIT Bommade,du måste ju ta bort kringlan på spindeln först.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.