Hoppas på någon kunnig i ämnet brunnar

Om en grävd brunn i sluttande terräng är full och ingen omsättning ske,r kommer då tillrinnande grundvatten att huvudsakligen passera på ömse sidor alt under eller tränger vattnet sig igenom den fyllda brunnen (omsätter om än sakta) Rimligtvis är mängden vatten som passerar en brunn på nära håll överstiga förbrukningen inuti brunnen

Frågan/orna gäller även borrad brunn i berg
 
Grävd brunn i jord: har huvuddelen av inflödet i botten om den funkar normalt. Sänker du av nivån i brunnen genom att pumpa kommer nytt vatten att rinna till underifrån. Pumpar du inte i brunnen händer inget med vattnet där; det är mer eller mindre stillastående (i praktiken sker troligen viss omsättning).

Borrad brunn i berg: vattnet tränger in i brunnen på olika djup beroende på var sprickor i berggrunden finns. Brunnen är inte tät och hindrar därmed inte flödet horisontellt och dessutom kan brunnen bidra till ökat vattenutbyte vertikalt. Hur snabbt utbytet av vatten i brunnen blir i praktiken beror på grundvattenströmningarna i berget, som inte nödvändigtvis är direkt relaterade till topografin vid markytan.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Du tycks kunna hydraulik vilket får mig att ställa en annan fråga

Den grävda brunnen i svagt slutande terrän;- hur ”brett” område ta den vatten från (vinkelrätt) vattenströmmen ?

Jab inbillar mig att ”konen” uppströms brunnen blir smalare i takt med ökande lutning på .
G Genomklok skrev:
Grävd brunn i jord: har huvuddelen av inflödet i botten om den funkar normalt. Sänker du av nivån i brunnen genom att pumpa kommer nytt vatten att rinna till underifrån. Pumpar du inte i brunnen händer inget med vattnet där; det är mer eller mindre stillastående (i praktiken sker troligen viss omsättning).

Borrad brunn i berg: vattnet tränger in i brunnen på olika djup beroende på var sprickor i berggrunden finns. Brunnen är inte tät och hindrar därmed inte flödet horisontellt och dessutom kan brunnen bidra till ökat vattenutbyte vertikalt. Hur snabbt utbytet av vatten i brunnen blir i praktiken beror på grundvattenströmningarna i berget, som inte nödvändigtvis är direkt relaterade till topografin vid markytan.
 
N Nimbus60 skrev:
Du tycks kunna hydraulik vilket får mig att ställa en annan fråga
Hydrogeologi är vetenskapen vi diskuterar här idag 🙂
N Nimbus60 skrev:
Den grävda brunnen i svagt slutande terrän;- hur ”brett” område ta den vatten från (vinkelrätt) vattenströmmen ?

Jab inbillar mig att ”konen” uppströms brunnen blir smalare i takt med ökande lutning på .
Detta är starkt beroende av situationen; hur djup är brunnen, hur mycket pumpas, vad är grundvattenflödet och -nivån, jordartssammansättning... Och någonstans bland dem finns topografi som en faktor bland andra.

Är det bara svagt lutande påverkas det nog inte nämnvärt.
Diagram visar grundvattenbrunns påverkan: markyta, grundvattenyta, pumpad volym (Q pump), med avsänkning på vänster sida, jordlager i snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Principiellt funkar det så att om det lutar ner åt vänster i bilden kommer den ostörda grundvattenytan att komma närmare brunnen på högra sidan. Vilket jag tror är samma som du försöker säga 🙂
 
  • Gilla
Nimbus60
  • Laddar…
Hydrogeologi var det 👍😉
Låt.oss prova en annan fråga Blir det verkligen en pumpkon uppåt när brunnen fylls underifrån ? Jag inser att pump flödet har stor betydelse
Är man lite manisk så kan man misstänka att ytvatten runt brunnen sugs ner längs brunnens utsida och in i botten🥺
 
N Nimbus60 skrev:
Hydrogeologi var det 👍😉
Låt.oss prova en annan fråga Blir det verkligen en pumpkon uppåt när brunnen fylls underifrån ?
Ja. Eller nedåt, beroende på vilket perspektiv man har... Har du radiellt flöde, dvs vatten läcker in längs hela brunnens längd, blir det något annorlunda men principen den samma.
N Nimbus60 skrev:
Jag inser att pump flödet har stor betydelse
Är man lite manisk så kan man misstänka att ytvatten runt brunnen sugs ner längs brunnens utsida och in i botten🥺
Det kan rinna ner ytvatten utmed brunnens utsida om det är otätt, men då får man täta istället. I allmänhet finns heller inget ytvatten att suga ner. Eller hur ser det ut runt brunnen egentligen? 🤔
 
Den beskrivna brunnen finns bara in fantasin ännu
Tack för vederhäftiga svar oavsett 👍😉

Du vet naturligtvis hur många delar ca av regnet som bildar grundvatten i bergsformationer typ i Bohuslän
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.