Spelar det någon roll om det inte finns någon luft eller att blåsan är trasig iom att jag inte kan tömma ut vattnet? Känns som att jag måste byta exapansionskärl oavsett?

B Bladet skrev:
Spelar det någon roll om det inte finns någon luft eller att blåsan är trasig iom att jag inte kan tömma ut vattnet? Känns som att jag måste byta exapansionskärl oavsett?
Inte fel att ändra på montaget och ett nytt kärl. Så det går att kolla det med luften i det. Lika som det som sitter där nu. Det kan kopplas på var som helst på värmerören. Klart beror på hur mycket plats du har. Ta ett foto längre ifrån så det kan ses var ett kärl kan sättas, gärna med en kommentar från dig.

• Gilla
vide21
  • Laddar…
Ok. Isf tänker jag på golvet bredvid om det funkar. Det är enda lediga platsen i närheten. Antar att man kan skaffa någon ställning till isf?!
Är det något jag gör själv med begränsad kunskap eller måste jag kontakta en röris som dig?

• Värmepump med röranslutningar i ett pannrum, närliggande vägg med rödmarkerat område på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle säga där uppe någonstans om det är enda ställe det går.

• Värmepump med kopparrör och vita väggar, rödmarkerade områden visas för potentiell placering.
    Skapa konto
... och sätta en riktig väggkonsoll

• Röd väggkonsol för expanderkärl, märkt "Flexconsole S20", med gängade anslutningar för väggmontering, kapacitet 8-25 liter.
    Skapa konto
Det är nog det bästa alternativet. Det är tegelvägg bakom. Inga konstigheter med vikten om det blir 36kg (kärl plus vatten)?

Alt är att ha det där det är men vända på det. Det finns 5-6 cm till godo på ovansidan.
Men då krävs lite rörjobb som är utanför min kompetens.

• Röd trycktank med röranslutningar, tryckmätare ovanpå och cirkulationspump på sidan, placerad framför tegelvägg.
    Skapa konto
Varför undra och spekulera när man inte vet , kan ??!
Ring en röris han fixar det lätt , placerar den på lämpligt ställe så är det klart

Köp ett nytt och ställ på golvet. Skruva bort det gamla och sätt en slang till det nya.

” en slang ” vad är det för rörmokeri ???!!
Riktiga rör ska dras , inte undra på att det blir skador odyl.när Kalle anka rör isar håller på
( dessa stål slangar ska kollas och besiktar varje år enl . försäkringsb.)
Hur snyggt är det att ha slangar hit och dit i en av de viktigaste installationer i ett hus , bara för att man är en snål groda och inte kan anlita en riktig hantverkare så att det blir riktigt .

B Bladet skrev:
Det är nog det bästa alternativet. Det är tegelvägg bakom. Inga konstigheter med vikten om det blir 36kg (kärl plus vatten)?

Alt är att ha det där det är men vända på det. Det finns 5-6 cm till godo på ovansidan.
Men då krävs lite rörjobb som är utanför min kompetens.
I stället för att bråka med med gamla kärlet, det kan sitta kvar och ett nytt kopplas in på ett värmerör varsomhelst. Det som ev kan komma i framtiden är att det gamla får ett rostgenomslag och inte bra. Inte fel att plocka bort det. Men häng ett nytt på väggen, så blir det fritt på golvet, samtidigt så går det att serva det lätt. Kan du inte själv så fixar en röris det enkelt.

K Klippspiken skrev:
” en slang ” vad är det för rörmokeri ???!!
Riktiga rör ska dras , inte undra på att det blir skador odyl.när Kalle anka rör isar håller på
( dessa stål slangar ska kollas och besiktar varje år enl . försäkringsb.)
Hur snyggt är det att ha slangar hit och dit i en av de viktigaste installationer i ett hus , bara för att man är en snål groda och inte kan anlita en riktig hantverkare så att det blir riktigt .
Du menar att en slang skulle förstöra den väl genomtänkta estetiken?

Rörsystem och vägg med markerad plats för slanginstallation.
Skapa konto

Det ser ut som att en "riktig" Kalle-Anka röris har varit där och installerat tidigare. Ingen noggrann amatör skulle åstadkomma något sådant.

De flesta jag känner är livrädda för att installera VVS själva. Jag har aldrig riktigt förstått om det bara är lathet, ointresse eller om dom verkligen tror att allt med VVS är omöjligt att lära sig. Jag är tvärtom. All information om VVS finns gratis på nätet. Genom att läsa på och göra jobben själv så lär man sig hur anläggningen fungerar vilket är värdefullt när den krånglar vilket det alltid gör förr eller senare.

Läs t ex Lundagrossistens VVS-kompendier del 1 och 2. Titta på relevanta youtube-filmer av Rörmokarläraren. Läs monteringsanvisningar. Köp de viktigaste VVS-verktygen som rörskärare, ett par stora skiftnycklar och en hyfsat stor rörtång till att börja med. Sedan köpar man fler verktyg vartefter behov uppstår.

Allt tar ganska mycket tid i början så har man inte tid får man ringa en "riktig" röris. Har man tid finns mycket att vinna på att lära sig själv.

B Bladet skrev:
Ett alternativ är ju att tlåta det gamla sitta kvar då det ser ut att sitta illa till och sätta ett nytt på mer lättillgängligt ställe.

Tack för alla svar. Väldigt tacksam för det 🙏 Känns som jag har koll på läget nu. 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.