Dels pumpen, och dels de nergrävda "slangarna".

Är spekulant på ett hus byggt -78 med ytjordvärme som installerades samtidigt.

Någon som vet på ett ungefär? ::)
 
Pumpen har väl en livsläng på 15-20 år. Slangen vet jag inte. Pumpen i anläggningen går på övertid mao ;) Dagens pumpar har nog lite bättre livslängd.
 
är det en glykol anläggning så håller pumpen 20-25 år & slangen lär hålla 200 år +

är det en gas anläggning (direktförångare, så här väll livslängden på pumpen 15 år & samma för slingan
 
Majgårdarna
Hur vet man livslängden på en pump?

Ni bara gissar ju.Ett tips ta en försäkring på pumpen.
Dom brukar vara på 10-12 år.
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur vet man livslängden på en pump?

Ni bara gissar ju.Ett tips ta en försäkring på pumpen.
Dom brukar vara på 10-12 år.
ajälvklart gissar vi & det var en kvalifiserad gissning trådskaparen var ute efter.

det går inte att täckna en försäkring på en pump som instalerades 1978!!!

Och oftast är försäkringarna onödiga, då dom håller längre än försäkringen i normala fll.
sen är det så att försäkringen bar går in o betalar självrisken & åldersavdraget på din hemförsäkring, så det krävs att denna täcker denna skada. Så det är inte hela värden om du inte har försäkring, då hemförsäkringen täcker!!!
 
CarMan skrev:
ajälvklart gissar vi & det var en kvalifiserad gissning trådskaparen var ute efter.

det går inte att täckna en försäkring på en pump som instalerades 1978!!!

Och oftast är försäkringarna onödiga, då dom håller längre än försäkringen i normala fll.
sen är det så att försäkringen bar går in o betalar självrisken & åldersavdraget på din hemförsäkring, så det krävs att denna täcker denna skada. Så det är inte hela värden om du inte har försäkring, då hemförsäkringen täcker!!!
Hmm... Om man kommer över t.ex L/L värmepumpar till ett bra pris och installerar dessa själv, då gäller ej garantin ( åtminstone för vissa fabrikat ), om det då händer något med en sådan pump, kan man då ta det på hemförsäkringen ?

 
Daniel_M skrev:
Hmm... Om man kommer över t.ex L/L värmepumpar till ett bra pris och installerar dessa själv, då gäller ej garantin ( åtminstone för vissa fabrikat ), om det då händer något med en sådan pump, kan man då ta det på hemförsäkringen ?

Men nu pratar du ju lutf/luft värmepump, det är en annan sak, denna har inte gasen färdig kopplat!
nu tycker jag vi ska hålla oss till trådskaparens anläggning, då det är den vi diskuterar i denna tråd!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.