S
Är det någon som har erfarenheter att ha bergvärmepumpen i ett fristående hus med 15m kulvert till huset? Skulle det bli för stora försluster?
Jag har svårt att klämma in den, alternativet vore en utan vv-beredare typ Nibe 1115 att ha i krypgrunden, jag har ca 120 cm i höjd på halva huset, men det kanske inte funkar pga frysrisk.

Mvh
Steelis
 
Klart det funkar med kulvert se bara till att den är välisolerad!
 
när vi pratar alla typer av värmepumpar så är ju all form av värmeförlust, inte bara en värmeförlust utan också ar sänkning av COP, vilket gör förlusten ännu kostsammare än om du har nån annan sorts värmekälla !
-------------------
vad har du för värmekälla i dag & var finns den?

tanken med en 1115 i krypgrunden, var hade du tänkt att plasera vrmvattenberedaren?
 
S
CarMan skrev:
när vi pratar alla typer av värmepumpar så är ju all form av värmeförlust, inte bara en värmeförlust utan också ar sänkning av COP, vilket gör förlusten ännu kostsammare än om du har nån annan sorts värmekälla !
-------------------
vad har du för värmekälla i dag & var finns den?

tanken med en 1115 i krypgrunden, var hade du tänkt att plasera vrmvattenberedaren?
håller på att bygga så vi har ingen värmekälla, vi ska försöka ordna så vi slipper en kulvert, får väl ändra lite. hur stor plats kan en VP ta 1½-2 kvm?
 
värmepumpen tar 60x60 cm + att du behöver 40 cm bredvid på ena sidan för att koppla köldbäraren
 
S
CarMan skrev:
värmepumpen tar 60x60 cm + att du behöver 40 cm bredvid på ena sidan för att koppla köldbäraren
tja då ska det inte vara nå pro ;)blem
 
1115 är toppansluten behövs ingen plats för köldbäraren däremot sercice utrymme på högersida för cirkpumparna 40-50 cm
 
med lite planering så kräva 0 i service utrymme, man kan tilexempel ha ett torkskåp eller en garderob bredvid, dpm går att flytta om man nån gång i framtiden behöver byta en cirkpump.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.