Värmepumpar
Lillaivy: Hej! Tack för tipsen! Eftersom huset skall fungera som sommarboende några år så kanske det blir en eller två luftluftvärmepumpar. Är också intresserad av deras luftfilter. Har letat efter Mitsubishi Electrics nya FD35 på nätet men hittar inga prisuppgifter. Har du några? Vi har också funderingar på att komplettera med solvärme. Blir det åretruntboende så blir det nog bergvärme -
drarmi: Ja jag skulle gärna också vilja höra vad folk ställer in sina pannor på. Jag har idag gjort en våldsam ändring på min panna. Vi bor i ett 1,5 plans hus med golvärme i plattan på nedanvåningen och vattenburen värme i radiatorer på andra våningen. Pannan stod tidigare inställd på en värmekurva på 10 samt en förskjutning av kurvan med -2. När dessa inställningar var aktuella
kakelmannen: Såg en luft/vatten pump från Pionner på 6,2 kw med cop 3,2 som kostar bara 22 900:- . Låter billigt men kanske är någonting.
BJohan: Tänk på att du behöver en separat frånluftsfläkt eller frånluftsmodul om du väljer jordvärmepump.
Pongu: [citat] Det beror på vad man menar med "räcker". En luftvärmepump på 6kW räcker knappast till för att ensam värma ett 150m2 hus när det är -15 eller -20 grader kallt. Mitsubishi Electric FD25VAH på 6,3kW är outstanding hittils med fantastiska 3,1kW och COP 2,2 vid -15 i energimyndighetens test, men om man inte har ett extremt välisolerat hus kommer man att behöva mer effekt än så
ampz: ridingöbo: Reningsverket tar redan tillvara på den värmeenergi som finns i vattnet.
eliseborg: Hej på er! Har haft lite stul med min Nibe Fighter 2010, där två givare gått sönde pga. produktionsfel...Efter att de blivit utbytta samt ett nytt CPU-kort installerats för att tolka larmen rätt... Efter att detta är gjort och allt fungerar tillsynes alldeles utmärkt, har jag ett ganska mycket lägre tryck i systemet än innan problemen startade...Är detta till någon nackdel för
BAS: Jag har bott i 50-tals hus med källare i 30 år. Vårt hus var dock tilläggsisolerat och kanske inte så fuktigt som du beskriver. Det verkar i alla fall vara fukten som är ETT av dina "problem" och värmekostnaden som är ett annat problem. Om du tar bort oljepannan så blir fuktproblemet större eftersom oljebrännaren även ventilerar huset. Jag skulle nog börja med att dränera och
Lazze: Hej mitt resonemang är att man ska ha något komplement till sitt elberonde värmesystem sen om man tjänar in investeringen är på ett antal år är inte så noga bara man har ett komplement till sin uppvärmning. Jag är mkt väl medveten om att mitt Ftx system kyl frys och cirkulations pumpar inte funkar utan el så den dagen det blir ström avbrott så kopplar jag om och kopplar på
rindöbo: Har hört att alla IVT, Autoterm och Carrier blir Bosch ! Visserligen har bosch ägt dessa länge men nu skall det stå Bosch på dessa värmepumpar..... Är det någon som vet lite mera....
rindöbo: http://www.ctcvarme.se/enertech/p45563/files/CTC_EcoSol_070921.pdf Här kan du läsa mer om Eco-sol .. CtC / Bentone är ett gammalt märke och väl utprovat. Bra kvalité, enkla och snygga.
CarMan: har du några uppgifter på hur många Watt/m2 det är dimensionerat på bottenvåningen? radiatorer köper du efter hur många Watt dom avger. sen ska bredd vara som fönsteret & höjden efter fönstret. träffar du inte rätt med Watten så tar man lite mer watt än rumet kräver, sen stryper du bara flödet till radiatorn så ger den mindre watt & tempraturen blir rätt
Jungan: Hej, Har precis köpt hus där det sitter en panasonic LVP. Enligt ett produktblad jag fick av förre ägaren är modellen "CU-E9BKP5SE" (utomhusdel) och "CS-E9BKPSE" (inomhusdel). Har sökt igenom panasonics site men kan inte hitta någon info om just dessa modeller. Någon som känner till en bra site för manualer till pumpar? Pumpen är cirka 5 år gammal.. /Björn
kakelmannen: Ja det blir en konstig värmespridning med luft/luft pump, det känns rått och ruggigt ibland så det är tur att man har en skön braskamin och komplettera med.
BJohan: Ett alternativ är att installera Comfortzone CE50 eller CE65 och koppla den till varmluftsbatteriet. Det är frånluftsvärmepumpar på 5 resp 6,5 kW. Då räcker värmen bättre till och elradiatorerna behöver inte gå så mycket.
Nyaprojekt: [citat] Tack för info! Har också dusch och badkar och drifttiden verkar stämma med det jag nu räknat fram. Har kollat min drifttid som är 247h på 122 dagar vilket ger ett snitt på cirka 2h/dag vilket innebär ungefär 730h/år.
Matss: Ett litet varningens finger kan höjas för vedpanna i kombination med vp, om det går in för hett vatten i vp kan den trycka ur sig "freonen"
CarMan: tita på diagremet i boken. Kurvan ska matcha husets energi förlust. ju högre kurva, desto fler grader höjs inne tampen med, för varja grad ute tempen sjunker. du ska öppna alla termostater på radiatorerna o låte värmepumpen styra istälelt, detta förbästa ekonomi. mät inne tempen hela tiden. se till att välja en kurva som ger konstant innomhus tempratur oavsett om det är 10+ ute
fresve: Det är ju inte alls säkert att man får det bästa priset via prisjakt, men det ger ju alltid en vink om din återförsäljare är helt ute och cyklar eller inte! Det är alltså en nya kategori som kommit till i dagarna. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1046 God Jul på er! :P
Hanveden: Internet är fantastiskt.. Har varit i kontakt med tre olika installatörer under kvällen och ingen kunde förstå vad problemet var. Nu hittade jag lösningen på ett annat forum. Enl. bifogad manual till VVM300 ska man då man inte har pump inkopplad, fysiskt koppla ur strömmen till laddpumpen (stift 1-3). Det är tydligen fel, man går in i servicemenyn och kopplar ur den, Alltså, rör inte
fortpelle: [citat] Javisst behöver huset mer än 2,8Kw. Frågan är hur dom definierar effekten per tidsenhet. Jämför med kamin & täljstensugn, en kamin definieras typ 2 till 14Kw men inte per tidsenhet, medans en täljstenugn på 2000kg bara har 2 till 4 Kw men på ett dygn avger ca 66Kwh Pumpen fungerar utmärkt i kombination med jusst en kamin för hela huset :)
Annananna: Har inte papprena framför mig, men det var någon som Eviheat använde.
Darkling: [citat] Vill bara tillägga att det finns kondensvattenpumpar som dumpar ut vattnet från innerdelen att köpa för en billig penning. Antingen som hänger som liten utbuktning under innerdelen, eller pumpar som man sätter inuti rörkanalen. Ang parallellimporterade pumpar håller jag helt med dig, men ett litet tillägg där också. Parallellimporterade pumpar saknar ofta mycket av isoleringen
mins: Avfuktning blir det bara när du kör kyldrift på värmepumpen, enligt fysikens alla lagar. Så om du samtidigt vill ha värme så... en avfuktare? Som tillägg. Höjer du temperaturen utan att tillföra mer fukt, så minskar den relativa fuktigheten (inte den absoluta) och då upplevs det ju iofs som torrare... mvh
v-g: Låter som ett mycket rimligare pris. Man vill ju ändå nästan vara hemma när de gör det så man kan fråga lite :rolleyes: Så hjälpa till är ju inga problem då det gagnar en själv. En "rabatt" på 87% är ju aldrig fel heller :D
Undergrounder: Tack som fan grabbar! (förutsätter att ni är grabbar.. :)) Nu fattar jag hur det ligger till, klart som korvspad..:D Då har man nog med kött på benen för att lägga ut en annons då.. Tack igen! //Undergrounder
CarMan: [citat] Nä det stämer bra, men det ger en uppfattning om hur efektiv hans värmepump är...
Mellanbarn: Hur fast är installationen idag, går den att flytta några decimeter. Vet inte om det hjälper men när man placerar sub-basen till sin hemmabio sägs ju placeringen i förhållande till väggar vara väldigt känslig. Kanske hjälper här också. Annars är väl dubbla väggar receptet för ljudisolering. Från en vanlig vägg fortsätter man med: 1. luftspalt på några cm 2. Isolering 3.
Darkling: Ryck och dra lite försiktigt (motsägelsefullt...) i pumpen så att den inte står kloss mot någon vägg. Ibland kan det också hjälpa att lossa de första rörklammorna som håller radiatorkretsens rör mot vägg. Så rören för lite mer längd att röra sig fritt på. Kolla också med vattenpass så att pumpen står bra i våg. Justera fötterna om den inte gör detta, det hjälper ofta