Byggahus.se

Gångtid kompressor Thermia

1. Baron
    Medlem · Nivå 4
    Tänkte kolla av ifall kompressorn i bervärmepumpen kan köras dygnet runt??
    Eller vill den ha vilostund?

Fick igång min anläggning igår kväll och den har gått hela tiden sedan dess.
    Tillsatsen har jag inte påslagen.

En 12kw pump...

Björn.

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Behöver huset 12kW så ska den gå dygnet runt. Nu är det plusgrader i nästan hela landet så det verkar lite onödigt med så mycket värme. Det känns lite som att den inte fungerar, kompressorn går och går men det blir inget resultat. Är rören ut från värmepumpen varma?

Protte

3. Baron
    Medlem · Nivå 4
    Japp....rören är varma.....shuntar ut som den ska....
    -5 grader här nu.
    Kör genom ett ventilationssystem, så jag blåser ut värmen.
    Har 19 grader inne nu....
    Och har 1000 kubik hus att värma.

Kan nog bli drygt när det blir -20 ue

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Du bör inte ha shunt på en värmepump, det gör att pumpen måste göra varmare vatten än det behövs och då minskar verkningsgraden. Om pumpen får jobba direkt mot värmebatteriet så mår den bättre.

Protte

5. Baron
    Medlem · Nivå 4
    Men hur får jag bort den??
    Sitter ju inbyggd i pumpen....
    Och den ställde ju till mer problem nu!
    Har en vedpanna ihopkopplad med bergvärmen också, och man tycker att den borde shunta ut hela tiden.
    Men det gör inte den fan,
    Kan man tvångsöppna shunten på en thermia diplomat 12???

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Har haft vår Thermia i 7år och när det blir 4-5 minusgrader går den nästan konstant då vi förbrukar en del varmvatten, men vi bor också i södra Sverige där temperaturer under -10 endast förekommit sporadiskt under de senaste åren.
    Däremot har vi sparat in ca 15-16m3 olja under dessa år så pumpen går nu med vinst.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Sitter det en shunt i diplomat måste det vara nån ombyggd modell, Diplomaten arbetar normalt med flytande kondensering och då har man ju ingen shunt. Men kör du med fast kondensering mot en tank kan du shubta ut värme men då minskar pumpens effektivitet som prototypen skriver.

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Tolkar det som när Baron säger "shuntar ut" så är det att pumpen skickar ut varmt vatten till värmesystemet, dvs behöver inte vara någon shunt inblandad.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Det som i så fall "shuntar" ut värme är styrdatorn som anser att det finns ett värmebehov. det kan man ju ändra genom att knappa in nya "önskemål".

10. Baron
    Medlem · Nivå 4
    Precis rätt som ni skriver!!
    Det är jag som inte kan formulera mig, har inte koll på alla grejer.
    Problemet är ju att pumpen inte släpper ut värmen, förmodar att det är pga för hög retur och 48c in och 48c ut, om man säger så!!

11. E
    Medlem · Nivå 23
    Har du samma temperatur ut som in betyder det att du inte förbrukar någon värme, utan att det varma vattnet bara snurrar runt? du skriver att du har luftburen värme vad är det som styr temperaturen på luften? Har du någon reglering/blandning på vattenflödet genom elemenet i luftkanalen?

12. Baron
    Medlem · Nivå 4
    Jag kör vedpannan på returen på värmepumpen och då vägrar värmepumpen att släppa ifrån sig värme.
    Nu har jag inte provat så mycket, för det blev så förbannat kallt i kåken när det blev stopp.
    Värmepumpen säger inget behov av värmen, sen slutar cirk pumpen att gå.....
    Det var det jag skrev fel på......när jag skrev shunta ut.......
    Jag hade ju tänkt att värmepumpen skulle bestämma temperaturen ut till elementet, men det ville den inte.

13. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Det är dumt att ha vedpannan "före" värmepumpen. VP ska ha så kallt vatten in som möjligt.

Vedpannan ska shuntas in efter VP och det finns säkert en utgång för tillsatsvärme från VP:ens styrdator. När VP inte räcker till så drar den på shunten och får till rätt framledningstemp.

Eller är det kopplat så??

Protte

14. Baron
    Medlem · Nivå 4
    Har inte kollat in det där med tillsats.....ska kolla det..
    Har inte tillsatsen tillkopplad......måste säkra upp kåken för att kunna ha tillsatsen i kopplad.

15. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Du kan köra vedpannan som tillsatsvärme, när V-pumpen inte räcker till så kallar den på mer värme från vedpannan. Tillsats behöver inte vara el. Jag har en pelletspanna som spetseffekt.

Protte