lite lättare o jämföra om alla andvänder sig av kWh iställer fört :- då vi andra inte vet vilket kilowatt pris & fast kostnad du har.

Majgårdarna
CarMan skrev:
OK. om vi mska åter gå till frågan hur det ser ut för oss andra, så ser det ut så här för mig.
Bergvärme & vatten radiatorer huset är på 235 m2 & ligger i Sörmland 182 m2 värms värms till 21,5 grader 12 m2 värms till 24 grader & 35 m2 värms till 15,5 grader. Har en årsförbrukning på strakst under 11000 kWh & det är inklusive hushåls el.
Snittar alltså på 915kWh/månad

Fast du har ju inte en luft/vatten pump :confused:

Ylva_P skrev:
Vi köpte vårt hus förra hösten, och valde då att installera en luftvärmepump på det vattenburna systemet (Tidigare oljeeldat)
Detta är vårt första hus, så vi visste inte riktigt vilka uppvärmningskostnader vi kunde vänta oss.
När vi nu bott i huset ett år har vi snittat på en månatlig elkostnad på ca 1400:- Då ingår både värmen och hushållselen. Nu i November t.ex. var vår kostnad 1700:-
Vi har då värmen inställd på 19 grader, sedan eldar vi i tre eldstäder upp till ca 22. (Huset är 130 m2)
Jag är glatt överraskad. Detta måste väl innebära att värmepumpen är mkt effektiv. Grannen med motsvarande hus har en uppvärmningskostnad på ca 2500 - 3000 i snitt, med pelletsanläggning.
Hur ser det ut för er andra?
Hmmm ni har inte mycket isolering i husen du o din granne, Ett hus på 130 m2 kan inte va som det ska om man eldar pellets för i snitt 2500-3000:-/månad.. Då förbrukar han 12 ton pellets/år mot mer normala sett till uppvärmd yta ca 5 ton..
Jag värmer ca 200 m2 i norrland o förbrukar aldrig mer än 850 kg pellets när det är som kallast o på sommaren går det 60 kg/mån för vv o årsförbrukningen är 5 ton... Förbrukar ca 3500 kWh/år hushållsel...

Andreas_Hansson skrev:
Fast du har ju inte en luft/vatten pump :confused:
Nä det stämer bra, men det ger en uppfattning om hur efektiv hans värmepump är...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.