Byggahus.se

L/L-vpump Toshiba RAS-B10EKVP

1. F
    Medlem Nivå 1
    Någon som har erfarenhet av denna modell?
    Jag köpte en sådan för 2 år sedan å har fått jobba 2 vintrar nu.

huset är 1-plan modulhus från 1973 på 115 kvadrat. När temperaturen är -5 eller lägre klarar pumpen inte av att hålla tempen och går från 22 till 17-18 grader. Blir det kallare så sjunker inner tempen till 15grader inne om det är -15 ute. Då pumen står mer och frostar av än jobbar med att producera värme.

Normalt eller vilka tänkbara fel kan finnas?

I råd & rön så är Toshiban bland dom bättre av L/L-vpumpar tillsammans med Panasonic, IVT & sanyo mfl.

Där står att min ska ge 2,8 Kw vid -15grader, men inte om det är kontinuerligt per tidsenhet vilket vi brurare vill veta... min kanske ger 2,8Kw utslätat på en timme kanske...

2. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Vid minus 15 så lär det inte vara speciellt många pumpar som är effektiva så att din pump "bara" håller innetempen till 15 grader då förvånar mig inte ett dugg. Verkningsgraden sjunker ju med utetemperaturen.

/Kent

3. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    För din kåk lär väl kräva mer än 2.8Kw för att kunna hålla värmen vid -15.

4. F
    Medlem Nivå 1
    Ja, det får mig att fundera på alla uttalanden på dom som verkar nöjda med sina maskiner som sägs fungera bra för dom ner till -20, men hur bra är egentlingen "bra" då?

5. F
    Medlem Nivå 1
    Javisst behöver huset mer än 2,8Kw. Frågan är hur dom definierar effekten per tidsenhet.

Jämför med kamin & täljstensugn, en kamin definieras typ 2 till 14Kw men inte per tidsenhet, medans en täljstenugn på 2000kg bara har 2 till 4 Kw men på ett dygn avger ca 66Kwh

Pumpen fungerar utmärkt i kombination med jusst en kamin för hela huset :)