Byggahus.se

Tipsa om luft/luftpump

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej !
    Skulle behöva tips om en vettig luft/luft pumpför att värma upp ca 150m2 enplansvilla i Värmland.
    Idag sker uppvärmningen med direktel och vedveldning och med en förbrukning på 17000kWh.
    Installationen är tänkt att sättas ovanför entredörren så en innerdel på max 30cm höjd är givet.
    Kan ni tipsa om bra fungerande pumpar i förhållande till priset (återbetalning på 3-5år)
    Mvh

2. M
    Medlem Nivå 1
    Electrolux http://www.oxy3heatpump.com/ funkar bra. ELON har bra priser på dom nu. tänk på att alla(vad jag vet) pumpar behöver ca 15cm fritt ovanför innedelen

3. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Som jag skrivit i flera trådar så har jag inget emot billiga on/off-pumpar, de finns från cirka 3500 kr. Man får dock räkna med att montera värmekabel om sådan inte finns och sen är tydligen rören rätt tunna med så man bör låta nån med erfarenhet dra ihop kopplingarna. På min så har dock rör i utedelen suttit lite dumt så de gav stomljud ibland, lätt avhjälpt med lite isolering kring det röret där det låg emot plåtarna, kan säga att det ljudet var "något" irriterande.

Min Deltonpump funkar kanon på andra året och var nog avskriven efter det första.

Just det där med on/off kontra inverter kan man tvista om mycket och det är ett ämne för sig. Jag gillar inte komplicerade lösningar utan föredrar enkla sådana då de brukar hålla längre.

/Kent

4. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Vår Panasonic E9EKEB sitter dock inte med några 15cm mellan tak och dess överkant, och är monterad av auktoriserad firma (visst dom kan väl slarva också men..)?!

Funkar fint iaf. :)

5. J
    Medlem Nivå 4
  6. P
    Medlem Nivå 7
    Du bor ju en bit upp i landet och det kan bli kallt ibland. De flesta värmepumpar kring 5-6kW ger inte mycket effekt när tempen kryper ner mot 10-15 minusgrader och man får elda på med elelementen till dyr kostnad. Bättre då att välja en stor pump som höst och vår kan gå på dellast (tyst och lugnt, med bra verkningsgrad) men samtidigt klara av en vargavinter utan tillskott. En stor pump dock kräver rätt placering och öppen planlösning för att nå ut med värmen eftersom det krävs stora luftflöden.

Fujitsu Nocria 14, även kallad "monstret" och "norrlandspumpen" har bra kvalitetsrykte, grym effekt (9,1kW) och ett rimligt pris.

Citerar en installatör jag hade kontakt med:
    Angående Nocria så finns idag inget motstycke. En kollega som fick en av mig att leka med och skruva isär sa "Så påkostad som den är borde den kosta 15000+moms i inköp för ÅF" Jag kan bara säga att det är min favorit.

Annars har Mitsubishi Electric FD35 fått mycket bra testvärden när den testades av SP (se energimyndighetens hemsida), men den kommer inte upp i riktigt samma effekt som Nocrian.

/Pontus

7. Alpha
    Medlem Nivå 8
    "pumpar behöver ca 15cm fritt ovanför innedelen" enligt anvisningar så är det minst 5cm mellan innertak och ovankant på innerdel som gäller iaf på hos ivt samt electrolux modellerna MEN det skadar inte att sänka den en aning mer typ 10-15 cm om det finns utrymme för det vill säga.

Kan bara rekomendera mer kända märken som de ja nämnt ovan men andra märken som Mitsubishi, eller sanyo(se till att ett N finns med på modellbetäckning) är inte att förakta heller som är något billigare i inköp.

Storleks mässigt så välj en 6 - 6,5 Kw räcker utmärkt med förutsättning precis som alla pumpar att planlösningen är bra dvs så öppet som möjligt.

Kolla in pumpar på prisjakt.nu och jämför priser ;)

8. P
    Medlem Nivå 7
    Det beror på vad man menar med "räcker". En luftvärmepump på 6kW räcker knappast till för att ensam värma ett 150m2 hus när det är -15 eller -20 grader kallt. Mitsubishi Electric FD25VAH på 6,3kW är outstanding hittils med fantastiska 3,1kW och COP 2,2 vid -15 i energimyndighetens test, men om man inte har ett extremt välisolerat hus kommer man att behöva mer effekt än så för att undvika eltillskott. Många andra märkespumpar på marknaden ger bara ca 1,5-2kW när det blir kallt.

/Pontus