Byggahus.se

Trasig Nibe fighter 100

1. U
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Tog min sista varma dusch imorse... vid lunch var diskvattnet ljummet... :(
    Vår Nibe Fighter 100 är från -94 och har fungerat oklanderligt sedan vi köpte huset för 2 år sedan. Gjorde en snabbkoll och filtret är rent och kompressorn "klickar till" när man startar den men den har inte det vanliga "brummandet" man brukar höra. Dessutom blir kompressorn så varm att man precis kan kan lägga handen på den! Är det normalt att kompressorn blir så het?

Pratade med en "bekant till en bekant" som är VVS'are och han påstod att den modellen vi har är så gammal att den har ett äldre kylmedel och ska man byta kompressor är detta såpass mycket arbete att det är bättre att byta hela pumpen... Han ville ha "ungefär 40.000" för att byta till en ny Nibe Fighter 100P. Jag tycker 15.000 låter dyrt för arbetet att byta rakt av. Är det verkligen så mycket jobb? Pratade även med Nibe och de rekommenderade givetvis också att handla nytt.

Ska ta in offert från några installatörer men tänkte att det säkert finns opartiska läsare på detta forum som har erfarenheter och åsikter, både om eventuellt fel på pumpen samt om vettig installationskostnad för att byta en Fighter 100 mot en ny Fighter 100P?

Det finns kanske bättre alternativ än Nibe? (Nu pratar vi alltså om FVP enbart för uppvärmning av tappvatten)

Tackar på förhand!
    Urban

2. v-g
    Medlem Nivå 13
    Är anslutningarna "liknande" som de du har nu dvs sitter de på ungefär samma ställe tycker jag det är ett rövarpris. 5-7000 om rören inte alls är liknande och hälften ungefär om det är "lätt" inkoppling. Är pumparna exakt lika skulle jag gjort jobbet själv.

3. U
    Medlem Nivå 1
    Tack v-g. Håller med dig fullständigt. Följande konversation had min sambo med en av Nibe's rekommenderade åf'ar:
    - "Hej, vi har en en trasig Nibe F100 som vi skulle behöva byta mot en ny av samma modell. Är det något ni är intresserade av och vad skulle det kosta"?
    - "Hum... Ja, det skulle landa på ca. 55.000"
    - "Men... VP'en kostar ju knappt 25' ink. moms, kan installationen verkligen kosta 30'? Det är väl inte mer än en dags jobb?"
    - "Nej, det där fixar man på en dag utan problem"
    - "Men hur kan en dags arbete kosta 30'?"
    - "Jo, du vet... Ventilationskillarna är dyra..."
    - "Men för 30' kan vi ju anställa en hantverkare i en månad.... Tack, vi hör av oss..."

Man upphör aldrig att förvånas. Om man som hantverkare inte vill ha ett uppdrag är det väl bättre att säga det...? Har nu hittat en annan rörkille som gör jobbet för 4.000:- förutsatt att vi är med och hjälper till med lite handkraft!

Mvh
    Urban

4. v-g
    Medlem Nivå 13
    Låter som ett mycket rimligare pris. Man vill ju ändå nästan vara hemma när de gör det så man kan fråga lite :rolleyes: Så hjälpa till är ju inga problem då det gagnar en själv.

En "rabatt" på 87% är ju aldrig fel heller :D