Byggahus.se

Kurvlutning på Nibe 360P

1. depalma
    Elektroniktokig Nivå 4
    Har nu bott i vårt nybyggda hus i snart 2 månader. Efter att ha ställt in värme etc enligt boken som medföljer Nibe 360P så undrar ajg lite ang. kurvlutningen.

Det står att man ska ställa in den på (i mitt fall) 8. Men vad betyder det egentligen?

Hur påverkas systemet om jag ställer in ett lägre respektive högre värde?
    Den var nämligen inställd på 5 från början men ställdes om till 8 då jag har golvvärme i träbjälklag.

Tacksam för svar!

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Ju lägre kurva desto kallare inne, ju lägre kurva desto bättre värmeekonomi. det är bara att prova att sänka, blir det för kallt så höj ett snäpp.

Protte

3. C
    Medlem Nivå 14
    tita på diagremet i boken.
    Kurvan ska matcha husets energi förlust. ju högre kurva, desto fler grader höjs inne tampen med, för varja grad ute tempen sjunker.
    du ska öppna alla termostater på radiatorerna o låte värmepumpen styra istälelt, detta förbästa ekonomi.
    mät inne tempen hela tiden. se till att välja en kurva som ger konstant innomhus tempratur oavsett om det är 10+ ute eller 10 minus. lyckas du med detta så har du valt rätt kurva, kurva följer då ditt hus värmeförlust.

sen är det ganska säkert att du då inte har den tempratur inna du önskar, vll du ha varmare eller kalare så ska detta justeras genom attt paralellförskjuta kurvan, vilket du gör med finjusterings ratten.

Tänk på att e ändring inte märks i huset direkt, vänta ett dyg mellan varje justering, har du golv värme kan du behöva vänta 2 dygn.

om temprature är helt fel innte får du ju givet vis ändra både kurva & finjustering, men det är j då svårare att hålla koll på vad man gör!.

skriv med fördel upp vad du har för börvädre (värdet inno parantes) när du har rätt inomhus temp, skriv då upp vilken utomhustemp & börvärde det är, på så set kan du var i diagramet du är vid dena utomhus temp. Vilket du har nyta av när du byter kurva för en ana kurva gör ju att du hamnar på ett annan bör värde vid denna utomus temp & du ska då paralellförskjuta så du når samma börvärde vid denna utomhus temp (här har man hjälp av diagramet om man vil träffa rätt snbt annars skrivar man lite då då tlls man kommer rätt (räkna med att det tar hela vintern! Men du skrivar u inte varje dag.)