Byggahus.se

NIBE VVM300 problem, installation

1. H
    Medlem Nivå 5
    Ja då har man kastat ut gamla pannan och installerat en NIBE2020 ihop med panndelen VVM300.
    Har haft elektriker och VVS-kille här. Men vi har fått problem och nu är jag utan hjälp och utan riktigt varmvatten.
    Problemet är att när jag startar igång VVM300 (2020 pumpen bortkopplad) så får genast larm "TB-larm", altså temperaturbegränsare.
    Det går inte att "reseta". Jag har luftat flera ggr för att eliminera den orsaken. Har fått för mig att själva enheten, tempbegränsaren, är paj.
    Får nu köra på reservdelen, dvs6kW.

Har ngn här varit med om liknande eller kanske har en ide om vad som spökar...

Tack på förhand

/Frusen stackare..

2. H
    Medlem Nivå 5

Löst...

Internet är fantastiskt..
    Har varit i kontakt med tre olika installatörer under kvällen och ingen kunde förstå vad problemet var.
    Nu hittade jag lösningen på ett annat forum.

Enl. bifogad manual till VVM300 ska man då man inte har pump inkopplad, fysiskt koppla ur strömmen till laddpumpen (stift 1-3).

Det är tydligen fel, man går in i servicemenyn och kopplar ur den, Alltså, rör inte stift 1-3, Det framgår av manualen som finns på NIBE´s hemsida.

Alternativ 1. Elpannedrift
    ■■ Välj “Service” i meny 8.1.1.
    ■■ Välj ”Av” i meny 9.3.12 direkt efter uppstart för
    att hindra laddpumpen från att gå.
    ■■ Välj ”0” i meny 9.1.2.
    ■■ Välj “Ja” i meny 9.3.2

Efter att kopplat in stift 1-3 och valt "av" i servicemenyn så funkar allt som det ska nu...
    Skumt att NIBE lev. installationsmanual som inte är "up to date" med enheterna. Det ska dom få banner för direkt imorgon bitti. Det kostar ju en del att ha installationskillar jobba med felsökning, då dom bara följer instruktionerna och det inte sedan funkar.

ja ja.. nu är det löst i.a.f

/M