Finns det någon värmepump på marknaden som kan återvinna den värme som finns i varmvattnet som man spolar bort?

Det blir ju rätt stora mängder varmvatten som går rätt ut i avloppet till ingen nytta.

Om man kan ta värmen ur luften och göra varmvatten av detta, kan man inte ta värmen ur vattnet också?

Eller finns det något i termodynamikens värld som gör att detta kostar mer än vad det smakar?

Någon som vet?

Värme från vatten finns ju i redan i form av värmepumpsslingor på sjöbotten.

Jag tror inte vinsten är så stor på ett avlopp. Det kostar nog mer än det smakar.

Det är inte många liter varmvatten som passerar avloppet per dygn. Dessutom inte med ett konstant flöde utan mindre mängder då och då, med någon "topp" då man tappar ur badkaret eller tvättmaskinen tömmer.

Värmen i luften är mer konstant.

D
Måste till så högt tryck för att få igenom b-jsk-rv-rn- genom en plattVVX också...:eek:

En mycket relevant fråga. Jag har också grunnat i de banorna.

Man behöver inte nödvändigtvis köra in allt avloppsvatten i värmeväxlaren, i synnerhet inte svartvattnet som ridax så målande påpekar. Inte bara för att det är orent utan framför allt för att det inte är särskilt varmt.

Men kunde man ta hand om avloppsvattnet som blir när man duschar och återvinna värmen ur det, så hade man sparat mycket energi. Jag har för mig att jag sett experiment i den vägen. Dock ingen kommersiell produkt.

En av nackdelarna är att (den biologiska) reningen fungerar sämre om temperaturen är lägre och så kanske man riskerar frysning om inte ledningarna värms litet ibland.

Finns en del större anläggningar där man återvinner värmen i avlopsvattnet (duschar etc.)
Men vad jag sett är det ofta bara enkla (fast stora) växlare för att värma inkommande vatten till varmvatten med utgående avloppsvatten.
Men vinsten på en villa med den lilla mängd varmvatten man tappar så tror jag inte att det är lönt.

Man kanske skulle kunna lägga kollektorslangar i avloppssystemet i tex sthlm eller annan större ort..

ridingöbo: Reningsverket tar redan tillvara på den värmeenergi som finns i vattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.