E
Ebaman: Inte ens de med snabbkopplingar får installeas av obehöriga.
8 svar · 4,7k läst
·
N
NiJa: Återkom gärna när allt är installerat med lite feedback... /NiJa
6 svar · 2,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Går även att kombinera Nibe360P med fjärrvärme http://www.nibeonline.com/pdf/611754-1.pdf Har inte sett denna lösning "Live". Det lådan gör är att istället för att köra igång el-patronen i värmepumpen startas en cirkpump till fjärrvärmeväxlare. Åtminstone kan du kolla med Nibe vad en sådan låda (FJVM 110) kostar bara för att jämdöra pris.
2 svar · 1,8k läst
P
perkele: Denna kanske? http://www.techtrade.se/sv/pwrmeter.asp
12 svar · 4,8k läst
P
Pongu: Jag tycker Mitsubishi-pumpen verkar ha mycket imponerande prestanda, bra COP och låg ljudvolym. Det är nog state-of-the-art just nu. Men jag fastnar nog mer för Fujitsu Nocria AWYZ14LB pga dess höga effekt, rimliga pris i förhållande till effekten och självrengörande filter. Ska man ha en billig pump kan man ju köpa en Panasonic genom IKEA Family för 15000kr och slippa leta runt efter
7 svar · 8,0k läst
J
jenfor: Termostaterna ska vara på max i grundläget. Om du sänker någon av termostaterna så stryps värmen tidigare i det rummet än i övriga rum. Med rätt inställning redan från pumpen behöver du sällan/aldrig använda termostaterna. Enda tillfället jag kan komma på är t ex rum med fönster i söderläge, där solen värmer upp rummet mer än övriga rum. Då kan du strypa golvslingan
4 svar · 4,0k läst
D
dishdish: Hej allihopa, kollar på ett hus som har olje uppvärmning 2,5 kubik/år 106 kv¨m samt 40kvm källare vad tror ni skulle vara ett bra alternativ. (kommer även byta fönstrerna för bättre isolering) Skulle vara kul med lite förslag Ha det bra så länge
0 svar · 4,3k läst
kungkokos
kungkokos: Pontus - personligen tror jag på din lösning. Se bara till att ha radiatorer för stödvärme på övervåningen den gången man vill stänga dörren till sovrummet. Skaffa också en tyst luft/luft-pump från t.e.x LG som jag även tycker har en snygg design till skillnad från de flesta andra,
3 svar · 3,9k läst
C
CarMan: Låter kanon, va kul!
12 svar · 4,4k läst
C
CarMan: titta va kul, alla har olika teorier & påstående, men ingen har sett hur det igentligen ser ut. sånt här är bara 100% misvisande. nått ha hänt & garantin gäler, firman byter snält ut trasig del. vad har vi o klaga på? allt kan gå sönder o då får man nya saker. ganska enkelt. ----------------------- om garantin gik ut i gåt o den paja i dag, då kan du klaga , men inte nu!
26 svar · 8,8k läst
7
79:an: Vet att det inte är den bästa lösningen, men tills jag bygger annat system så funkar det bra, utan att kosta skjortan, dock har jag bara bilarna i garaget om jag skall fixa nåt med dem, använder annars garaget som hobbyrum och uppställsplats för div leksaker som cross, fyrhjuling m.m. Dock är det lite lågt till tak i garaget, men det skall fixas nån gång, har en tom våning ovanpå
8 svar · 3,4k läst
·
7
79:an: [citat] Det händer ibland, oftast lågtryck löst enligt felmeddelande. Dock så är det bara att starta om den igen, det är inget fel på värmesidan, dock så är det ett lite underligt system, 2 villor 20m kulvert, ett hus med bara golvvärme, ett med bara gamla stora radiatorer och mesta dels gamla tjocka rör för självcirkulation. Från början så är ena huset eldat med olja, det andra
22 svar · 12,9k läst
C
CarMan: vist är en sån bättre til ett litet hus. men den har ju aldrig bättre COP än 2 ialla fall. & den kommer endå att andvända elpatron so stöd på vintern. så vist är en Comfort zone eller jordvärme ett bättre alternativ, dock dyrare i instalation (comfrot zone & jordvärme blir undefär samma instalationskostnad, vid nybyggnation om markarbetena samordnas)
1 svar · 3,0k läst
S
spindel: Vilken av dessa FLV anses vara bäst, eller minst dålig? Effekt, kompressor, teknik, VVB. Hur mycket kostar pumpen i inköp (exkl ventilationspaket) och vart köper man till bästa pris?
0 svar · 2,8k läst
C
CarMan: en luft vatten värmepump går ju aldeles utmärkt, du köper ju bara den storlek som passar dig. det su måste kolla (gäller alla sorters värmepumpar) är om radiatorsystemet är av tilräckligt låg temp, för att lämpasig för värmepump!
3 svar · 2,0k läst
K
klein: Ja det finns en meny som heter "Tidfaktor elpatron" (eller ngt liknande) som anger tiden som elpatronens varit inkopplad.(OBS: omvandlad till motsvarande tid med FULL effekt). Klein
1 svar · 4,4k läst
R
RolleErixon: Hej alla glada! Har precis köpt ett hus i Danderyd... jag fick besök av en nasare från VKG. värme och kyl grossisten eller något sådant ... någon som vet om de är seriösa??? Tack på förhand!
0 svar · 3,3k läst
prototypen
prototypen: Håller med föregående, med nytt vatten så rostar det igen och blir brunt. När det sas rostat färdigt så händer inget mera. Protte, Jag har nog en skvätt kvar sedan 1952
2 svar · 4,1k läst
S
somelvis: Det kanske inte var felstavningen Andreas Hansson syftade på för det gör ju kungen också. Det kanske snarare var ????????????????????????? ??????????????????????+
6 svar · 3,6k läst
C
callelisa: Funderar på en luft/luft pump till en liten tillbyggnad på 40 kvm. Vilken liten, billig finns på marknaden? Har märkesfabrikaten mindre varianter av sina standardmodeller, eller är prisskillnaden mellan liten och stor försumbar? Terapibyggaren
0 svar · 3,3k läst
C
CarMan: En frånluftsvärmepum kan inte ge 10Kw du kanske har en luft vatten värmepump ??P i sånna fall så dockar du den ju redan idag mot något, vad är det? (kanske enklart att byte den grejen?) Om inte, hur stor vvb har du idag? har du runt 150 liter vvb i dag, så räcker 100 liter till, bara du kan värma det till 70-80 grader ---------------- berätta mer vad du har idag.
2 svar · 3,6k läst
C
CarMan: Du har ju en blandningsventil på värmepumpens vvb, som blandar in kallvaten så du inte kan få varmare äen tilexempel 55 grader i varmvatten kranarna i huset. från den blandningsventilen så kopplar du det färdigblandade vattnet in på kallvattensidan på yttligare en blandningsventil. På varmvatten sodan kopplar du in din elberedare. (detta har jag ej prövat i praktiken) men rent
5 svar · 4,7k läst
B
BJohan: Det går att docka en Comfortzone till ett luftsvärmesystem via en tilluftsvärmare. Det finns flera inlägg om detta på http://www.varmepumpsforum.com/
9 svar · 2,3k läst
snickarboden
snickarboden: Det där med att det är bättre med en lite större pump råder det delade meningar om... Om en pump har störst verkningsgrad (COP) vid max effekt så är det nog lämpligast att välja en som kommer att ligga på max större delen av tiden. Håller med om att ovan altandörren verkar vettigare men det lär då bli problem med att få sovrummet varmt. Finns värmeförflyttare vilket kanske kan
4 svar · 15,6k läst
·
Kemi
Kemi: Det blir ingen luft/luft iår, vi köpte golv istället :) Men tackar för svar ändå, blir kanske att sätta nästa höst, men då i garaget !
17 svar · 11,2k läst
Y
yens: carman, helt rätt, skulle varit tydligare, men det är luft-luft, så alla förslag ovan är rätt.
6 svar · 4,2k läst
C
CarMan: Start & drift tid är bra.
1 svar · 2,0k läst
W
WeeBe: jag betalade 41.000:-, Nibe 360 samt installation.
1 svar · 2,5k läst
G
gaffa: Jag har ett litet gästhus som gjorts om till uthyrningshus, det är halvdant isolerat. Vi snackar fyrtums väggar med kutterspån och välisolerad vind. Det bör vara typ 25 kvm om jag inte minns fel. Kan någon rekommendera en lämplig luftvärmepump till detta utrymme? I dagsläget är det elvärme. Planlösningen är inte helöppen men en värmepump i "stora rummet" borde fixa 90 procent av
0 svar · 2,5k läst
C
CarMan: inne givaren andvänds för kompitering, den styr inte inomhus tempen, bara korigerar (stor skilnad, även omdet inte låter så)
9 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.