Hej! Flyttade till nytt bo för ett tag sedan och har funderat lite över varmvattnet. Det är en CTC Ecoair luft/vatten men blir inte riktigt klok på hur den ska fungera. Ser på elmätaren att så fort man börjar spola varmvatten så går förbrukningen upp 6kW vilket borde betyda att elpatronen slår till. Gick ner och tittade lite på pannan idag och försökte följa lite ledningar, då hittade jag en kran som är avstängd. Den går från blandningsventilen till expansionskärlet. Ska den vara avstängd eller kan jag slå på den utan några konstigheter? Bifogar lite bilder på hela härligheten och är mycket tacksam för svar.

http://imgur.com/a/VaroD

Bör vara för att fylla på radiatorsidan.
Är värt att kolla upp om vp går över huvud taget. Är ju ingen monsterpump, så när vp går igång så bör den väl dra 1,5-2,5 kw. Värmepumpen ska ju först gå igång och göra varmvatten, klarar den inte det på XX minuter så ska elpatronen kopplas in och hjälpa. Kan inte CTC pannorna men logiken är samma på nästan alla pannor. CTC tror jag har en tanklösning där övre skiktet hålls varmare för vv och undre är för värme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.