8 810 läst ·
74 svar
9k läst
74 svar
Energibesparing genom att kombinera en värmekälla med värmepump
Håller med dig till 100%. Flvp är knappast effeltivt. Så fort blir det hallt då går den på elpatron. Finns egentligen ingenting som den sparar mer än en elpanna. Den lilla återvinning av frpn luften duger bäst till en dusch.cecar33 skrev:Hej på er! Kan inte låta bli att lägga mig i. Min erfarenhet är att frånlufts VP är sådan skit att det borde förbjudas, Jag påstår att det är rent skitsnack att frånlufts vp är lönsamt över tid, inköp,montering och alla dj..la reparationer överstiger med råge vilken annan elektrisk uppvärmning som helst när det gäller v.v. och värme.
Cecar 33
Kort tids återladdning funkar bra men att ladda in på sommaren och ta ut till vintern är nog sämre. Jag återladdar via vent återvinning och det har höjt brine tempen en hel del men det återladdar ju konstant.KnockOnWood skrev:Hur är det med den där "återladdningen" egentligen?
Är inte det ytterligare en skröna som låter bra men i verkligen är helt marginell?
Det är ju inte fråga om ett enskilt borrhål fyllt med vatten, utan hela grundvattensystemet med kringliggande miljontals ton med sten.
Hur mycket "återladdas" allt detta? Med en tusendels grad C? Eller en miljondels grad?
För övrigt används väl värmepumpen även vår, sommar och höst?
Det brukar ju vara populärt med varmvatten året om![]()
Det finns flvp som lämnar max effekt på 5-6 kw men sen avgår tid till avfrostning men ca 4 kw borde dom ge även om man räknar bort tiden dom avfrostar och det är ganska många nya hus som klarar sig länge på det.Matstj skrev:
Ja visst, men nämnda vp har cop 2,4 vid produktion av varmvatten enligt energimyndigheten:s test.smurfen72 skrev:
Just den Nibe:n tycker jag verkar vara en vettig en, men den mår nog inte illa av att få färre drifttimmar...
Mäta värme är väldigt komplicerad, ibland tror jag att det är ett övernaturlig fenomen. Att räkna på den i en termodynamisk cirkel och komma fram till en teoretisk effekt är i mina ögon en hopplös uppgift.smurfen72 skrev:
Oftast missar man på utbytet.
Jag skulle hellre se oberoende test siffror för att tro på det.
Tillverkarens teoretiska beräkningar passar bäst i kaminen, där ger de det bästa energi utbyttet.
Skickade in mina egna beräkningar till Nibe o ifrågesatte effekten, det har gått 4 år och jag har fortfarande inte fått något svar.
Mäta värme är enkelt en värme mätare och en elmätare så får man fram hur mycket vp drar och hur mycket den har levererat i verkligheten inga teorier. Energimyndigheten har testat Flvp där kan du läsa mera http://www.energimyndigheten.se/Tem...roductCompareList=1143,1146,1144&PageID=13370
Energimyndigheten mäter vid 0 grader på inkommande brine det ligger nog mellan 5-15 grader på sommaren och då ökar cop. Dom har även räknat med förlusterna från vv beredaren vilket är riktigt på sommaren men på vintern bidrar förlusterna till att värma huset och då är det normalt inte förluster utan värme till lite sämre cop.Mido11 skrev:
Det var fin tråd men nu har den spårat ur. Frågan som jag förstådd var om temp på brinne ökat mja solenergi, får vp bättre cop? Som resulterar i sparad energi.
Jag säger: kanske det men det hjälper inte när elpatronet går vid kyla, då är energi förbrukningen högst.
Besparingen blir antagligen sämre än att använda solenergin direkt.
Jag säger: kanske det men det hjälper inte när elpatronet går vid kyla, då är energi förbrukningen högst.
Besparingen blir antagligen sämre än att använda solenergin direkt.
Man bör använda den solenergi som går att använda direkt men solen ger mera energi om den får jobba mot låg temp och därför kan den få jobba mot brine den del av tiden den inte orkar värma till höga temperaturer. Elpatron ska inte behövas vid ny installerad vp.
Förstår inte vad menar. Vill du mata vo med låg temp när det behövs höga tempraturer?! Då drabbas cop värst. Eller menar du hög in hög ut?smurfen72 skrev:
Om solen orkar ge 60 grader får den bereda vv utan vp om den ger 30 grader får den förvärma vv och vp slutvärmer vv om solen ger så låga temperaturer som tex 15 grader så låter är det inte mycket att använda annat än att värma brine med och solen ger mera kwh om den får jobba mot låg temp.
Att värma brinevätskan ger sannolikt inte mycket. Sammantaget så sparar solvärmesystemet mindre köpt energi per kvadratmeter solfångare än om det kombineras med något annat än värmepump.smurfen72 skrev:
Vet inte hur många kwh man kan räkna med från solen till brine men istället för att låta bli är det ju bättre att ta tillvara på det lilla det ger. Klart har man elvärme så spar man mer kwh med solfångare eftersom vp har cop på ca 3 om man nu vill räkna så men då kanske man borde skaffa vp istället. Jag har inga solpaneler och kommer nog inte skaffa några heller just av den anledningen att det tar för lång tid till payoff.
Att köpa en solpanel enbart för att värma brine är nog dålig affär men om man redan har en eller köper en för att göra vv så kan man ju värma brine med den också. Det räcker inte med att det är varmare ute för att få samma cop ur en l/v vp som en v/v vp delvis beroende på att luft överför energi dåligt och delvis på att det kan gå energi till avfrostningar. Vet inte om det stämmer exakt men har läst att vid 0 grader på v/v vp och ca 7 grader ute på l/v vp så är dom ungefär likvärdiga har man då 7 grader i borran så bör det nog vara rätt varmt ute för att l/v vp ska ge lika bra cop. När det är så varmt ute har man normalt lågt energibehov och därför är det ganska ovanligt med den lösningen. Jag kör vent luften genom ett kylbatteri och värmer brine på så sätt och det ger varmare brine hela året och det är energi som skulle blåst ut genom skorsten annars.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden