Jag har länge varit övertygat om att värma mitt nya hus med pellets, berg eller luft/vatten. Eftersom tiden gått har jag blivit mer och mer säker på att det skulle bli luft/vatten. Vad kostar det (med radiatorer och allt)? 150-200 tusen?
Nu har jag börjat fundera på om jag kan klara uppvärmningen med luft/luft. I så fall 20-25 tusen och mycket mindre jobb. Om jag väljer det sista måste jag ha ett system för tappvarmvatten, men vilka möjligheter finns?

Med luft/vatten inbillar jag mig att varmvatten produceras i princip gratis om sommaren och då finns det ingen ekonomi i solfångare, men skall varmvattnet produceras med direktel blir kalkylen en annan.

Jag funderar alltså på om det finns nån manick som gör tappvarmvattnet av el om vintern och av solvärme om sommaren. (Och som gärna kan kopplas till ett luft/vatten-system om det visar sig att luft/luft inte funkar.)
Det måste väl vara någon sorts ackumulatortank jag letar efter, men exakt vad? Märke? Pris? Hur stor måste den vara?

Undrar om det verkligen finns?

Du skulle kanske kunna köra med dubbla varmvattenberedare, en stor som du kör på solceller på sommaren och el på vintern, och en liten som alltid går på el. Den stora fungerar då som ackumulatortank.

Jag har inte tänkt igenom alla detaljer i lösningen, men principen borde funka.

Sen finns det ju varmvattenberedare med värmepump också.

Fast bygger du nytt pratar vi inte om 150-200k för värmesystem, iallafall inte om du gjuter in golvvärme i plattan. Slang är billigt.

En bra källa till både värme och varmvatten är en frånluftvärmepump, kostar i storleksordningen 50k.

Nibe lanserar precis en luft/luft som skall kunna kompletteras med varmvattenproduktion och även kunna driva mindre golvvärme. Nibe Aria heter systemet...men finns ingen prisuppgift än.

pelpet skrev:
Fast bygger du nytt pratar vi inte om 150-200k för värmesystem, iallafall inte om du gjuter in golvvärme i plattan. Slang är billigt.
Jag räknar så här:
Luft/vatten 80-120
Radiatorer m.m. 25-30 (gissning)
Arbete 20-30 (vild gissning)
-------------------------
Totalt 125-180 tusen

Är jag helt fel ute?

Det finns värmepumpsberedare. Kommer inte ihåg vad den heter men ByggMax säljer den.

haavard skrev:
Jag räknar så här:
Luft/vatten 80-120
Radiatorer m.m. 25-30 (gissning)
Arbete 20-30 (vild gissning)
-------------------------
Totalt 125-180 tusen

Är jag helt fel ute?
Nej, det tycker jag inte - det är rimliga siffror.

Det du söker är en helt vanlig ackumulatortank med solslingor i och med uttag för en elpatron till (om det var direktverkande eluppvärmt varmvatten du avsåg?). Storleken bör vara minst 500, gärna 750 liter om du ska ha solslingor till den.yttermåttet på en sådan pjäs är minst 60x60 cm, helst 80x80 så du kan isolera den ordentligt.

Skulle du önska så kan du även ansluta en luft/vatten VP till den senare.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Nibe Aria: Ser ungefär ut som det jag vill ha, men utan fler detaljer och pris är det omöjligt att veta säkert.

Värmepumpsberedare: Som en liten frånluftsvärmepump. Kan hjälpa till med ventilationen två timmar/dag. Verkar vara många som är skeptiska till konceptet.

Ackumulatortank: Vad händer med den på den här tiden av året? Måste man till envar tid ha 500 liter varmt vatten för att kunna duscha på impuls?

Njae, man sätter oftast elpatronen ganska högt i ack-tanken och på det sätter behöver man inte värma hela tanken, värmen i vattnet skiktar sig. Oavsett så bör du isolera tanken ordentligt för att minimera värmeförlusterna.

Jag har försökt slingra mig från de tunga posterna i värmesystemet och har landat i följande:
Varmvatten: Elektrisk Nibe-beredare om 100 liter
Ventilation: FTX Fresh Renovent tvärströmsvärmeväxlare med hög verkningsgrad
Värme: Luft/Luft-värmepump från Mitsubishi

Samtliga enheter är ganska billiga, men gör att huset på 108 kvm boyta erbjuder bra komfort.
Har dessutom en täljstenskamin som kan hålla värmen själv om behovet uppstår.

I allt så landar vi på ca 5000 kWh/år elbehov totalt.
Lägre än så är det nog inte lönt att pressa det.
Så vi har avstått från solfångare, solceller och annat "hokus pokus". Och har inte golvvärme.

Bor visserligen lite längre söderut än du, men skillnaden i klimat är nog inte så stor.

KnockOnWood skrev:
I allt så landar vi på ca 5000 kWh/år elbehov totalt.
Det är bra, vi värmer 270 kvm, varav hälften är källare (Som schablonmässigt sägs förbruka ungefär hälften så mycket som markplan), med bergvärme och har en förbrukning på c:a 7500 kWh. Omräknat på dina siffror är skillnaden endast 2500 kWh...

KnockOnWood skrev:
Varmvatten: Elektrisk Nibe-beredare om 100 liter
Du menar ungefär som den här (jag vill nog ha möjlighet till sol om det inte blir för dyrt): http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/COMPACT-300-SOL/

Tror du jag klarar mig med den och en luft/luft till 92+34 välisolerade kvm? (I tillägg har jag en av de stora Conturorna om det igen blir så kallt att vargen kan komma över isen.)

Oj!!!

300 liter! Föder du upp bläckfisk hemma?
Vi har haft 100 - 110 liters VVB även när vi hade två barn/tonåringar hemma, och har aldrig lidit brist på varmvatten.
Inget badkar förstås.

Angående värmepump så har vi Mitsubishis minsta modell, MSZ-GE25...
Att jag köpte just den var för att den hade lägst ljudnivå av alla, 19dB, på innerdelen i tystaste läget.
Och följaktligen hörs den inte där den sitter över ytterdörren.

Om vi körde den på lite högre effekt skulle vi nog kunna värma upp hela byn :)
(Fläkten har fem olika lägen, och vi kör på det lägsta och tystaste)

Så ja, jag tror det skulle räcka till dina 126 kvm.
Naturligtvis under förutsättning att ni har en hyfsat öppen planlösning.

Ni bor ute på en ö?
Är det näsvist att fråga vilken :x //Gammal Asperöbo

Alla duschar inte bara i 5 min. Vissa har även jacuzzi för två personer. Själva har vi 200l och när jag skulle duscha sist efter barnen fanns det inte mycket varmvatten kvar. Vi kan även bada om vi vill.

När vi skulle byta vvb funderade jag på en som var förberedd med solslinga. Tyckte inte att det skulle vara lönande samt att vvb för dem var på 300l varav 100l behövdes värmas upp i onödan.

För att gardera dig ta även större luftvärmepump då du har lite större hus.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
300 liter! Föder du upp bläckfisk hemma?

Naturligtvis under förutsättning att ni har en hyfsat öppen planlösning.
Håller med om att det håller med 100 om det enbart är en elberredare, men skall det vara solanslutning går det väl inte att få mycket mindre?
Planlösningen är öppen - kanske i överkant öppen.
Ni bor ute på en ö?
Är det näsvist att fråga vilken :x //Gammal Asperöbo
Inte ni. Du.

Enligt mig finns det bara en ö. Vi har dock en bro (som vargen inte vågar sig över vad jag vet), så du tycker säkert inte det är en ö...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.