slurppe99 skrev:
När vi skulle byta vvb funderade jag på en som var förberedd med solslinga. Tyckte inte att det skulle vara lönande samt att vvb för dem var på 300l varav 100l behövdes värmas upp i onödan.
Det där är sånt jag måste fundera på. Vad jag vinner på gratis sommarvatten - extra utgift resten av året = totalekonomi.

Haavard - hur ska huset byggas? Om du gjuter platta så kan du ju gjuta in slang i plattan. Slang + shuntat mm borde hamna kring 30k, sedan kanske 10k i arbete för att lägga ut slang mm. En frånluftvärmepump kostar ca 45 för största niben. Skulle det funka handlar det om under 100000kr för värme, varmvatten och ventilationssystem.

Från deras hemsida:
VVP-300 är konstruerad för att
installeras på platser där värme
genereras, såsom garage, tvätt eller
pannrum etc. detta för att återvinna
spillvärme från dessa platser.
Inget för ett vanligt, modernt, hus alltså.

pelpet skrev:
Haavard - hur ska huset byggas? Om du gjuter platta så kan du ju gjuta in slang i plattan. Slang + shuntat mm borde hamna kring 30k, sedan kanske 10k i arbete för att lägga ut slang mm. En frånluftvärmepump kostar ca 45 för största niben. Skulle det funka handlar det om under 100000kr för värme, varmvatten och ventilationssystem.
Det är lite sent att gjuta rör, just nu monterar jag fönster. Dessutom är det träbjälklag. Kunde ju fräsa spår, men vill inte ha golvvärme - får lite panik om jag inte kan känna ett lite halvkyligt golv.

Frånluftsvärmepump har jag lite svårare att säga nej till, men lite av poängen med att bygga halmhus är att komma bort från den överstyrda ventilationen. Fast det är mest en känsla. Inget jag kan "bevisa".

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
haavard skrev:
Från deras hemsida:

Inget för ett vanligt, modernt, hus alltså.
Jag har LLVP och elradiatorer som komplement.....

mexitegel skrev:
Njae, man sätter oftast elpatronen ganska högt i ack-tanken och på det sätter behöver man inte värma hela tanken, värmen i vattnet skiktar sig. Oavsett så bör du isolera tanken ordentligt för att minimera värmeförlusterna.
Hur fungerar ack-tankar som har slinga för varmvatten skulle det vara något för honom?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.