Hej!

Har en Mitsubitchi luftvärmepump från 2008 (har inte modell i huvudet här på jobbet).
I vintras "flyttade" jag mer eller mindre in hos tjejen och lät värmepumpen vara på.
En dag när jag var hemma så märkte jag att pumpen enbart blåste kallt och luktade bränt.
Jag stängde av pumpen omedelbart.

Nu håller jag på att slutföra en renovering för att sälja huset. Testade pumpen i helgen.
Nu luktar det inte bränt längre, men den blåser bara som en fläkt. Avger varken värme eller kyla.
Både innedel och utedel verkar gå "som det ska".

Vad kan vara problemet? Filtren ser dammfria ut.....

Kan vara kompressorn som havererat eller köldmediet som läckt ut. Brukar bli fett av lite olja kring läckagestället i så fall.

Hur märker man om kompressorn havererat? Utedelel snurrar ju på.

Om kompressorn snurrar på är den förmodligen hel och då är det köldmediet som är borta.

Är det värt att fylla på det? Tänkbar kostnad?

P
det brukar bli någon form av felkod när detta händer.
blinkande lampor typ
tar man bort kåpan på innedelen brukar där finnas förklaring till koderna/blinken
det luktar ju inte bränt av köldmedel, däremot kan det ha blivit så varmt att något som legat emot har avgett lukt.
om köldmedel läkt ut kan hetgasen bli rätt varm innan den löser för det. men felkod brukar sättas.
kretskortet på innedeln kan ju rykt överström eller utmattning det kan ge konstiga fenomen.

vad var det för lukt, damm, vedrök, bakelit eller?

kommer inte ihåg om det luktade bränt damm eller bakelit. Vedrök var det iaf inte.

Kan kosta några tusen för felsökning, ev reparation, påfyllning och resa. Svårt att säga om det är värt det. Själv skulle jag försökt med service först, men eftersom huset ska säljas kan det tänkas bli mer värt med en alldeles ny värmepump.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.