K
Kjell_G: Ett styrkort bytt, gick på under timman i tid. Fick inget kostnadsförslag, fb sa att jag fick ta till de åtgärder som behövdes. Har inte fått nån faktura ännu, men med tanke på att ett "moderkort" till en torktumlare skulle kostat 3 700:- att byta så lär det ju inte bli direkt billigt :/ Nåväl, nu rullar det igen :p
3 svar · 8,7k läst
·
V
ValterP: Zibron tre år snart. Har sparat säkert 10-12.000 kr. Kostade kring 7000 kr. Inga problem. Ganska tyst faktiskt. Nöjd.
141 svar · 122,0k läst
·
P
DIY_freak: Så länge du inte stänger ventilerna/kranar, så skall det vara ok.
2 svar · 8,4k läst
·
P
-P-: Hej, Jag har en CTC ECO Air Luft-vatten panna som jag är mycket nöjd med, dock så avger shunten ett ganska högt surrande/tickande ljud när den reglerar. Då pannan är placerad så att den hörs från sovrummet så undrar jag om någon kan tipsa om en shunt som avger ett lägre/inget ljud som passar till en CTC-panna? Mvh Per
0 svar · 2,2k läst
S
smurfen72: Då borde borrorna räcka till ligg lågt och se vad brine hamnar på i vinter när pumpen får gå lite mera.
17 svar · 20,3k läst
S
Sofia11: [citat] Ska helt klart höra av mig till dem! /Sofia
2 svar · 3,1k läst
P
petersv: Lägsta punkten i rörsystemen brukar ha en avtappningskran. Bättre är att frysa rören runt elementet. Finns särskilda maskiner för just det.
3 svar · 5,9k läst
B
breakman: Ja, jag skulle få den mot att jag tar ner den. Ytterligare ett alternativ är att koppla på nuvarande bergvärmepump, 6kW IVT. Den går rätt mycket idag, men har funderat och tänker att 60m² garage kan inte vara så står belastning... Eller? Rent teoretisk så bör det bli färre start och stopp samt lite mer tillskott när det är kallt. Går det räkna på detta eller ska jag kontakt de
5 svar · 3,2k läst
jackt
jackt: Vi har en slinga lagd i vatten. Äldre hus, blandade värmekällor (golvvärme, nya radiatorer och gamla gjutjärns varianter). Ny Bosch värmepump (den för berg, mark, vatten) 8kw. Från hus till vatten, ca 30m nedgrävt inte mer än 50cm (mycket berg) ligger tillsammans, slinga i vatten 120m. Detta har funkat mycket bra, första installation var 1979-80. Har inga problem att värma hus och
6 svar · 7,8k läst
S
sulfobus: Pressostat högtryckslarm kan orsakas av för hög delta, så kanske högre fart på cirkulationspumpen löser det. Kan utlösas varma sommardagar om pumpen kör då, men inte när det är kallt. De som installerade pumpen skall justera cp och evt strypventiler.
1 svar · 3,3k läst
E
exerg: Så här fungerade garantin hos mig: Inspektion av montagefirman som trodde på kretskortet och jag uppmanades att kontakta min hemförsäkring. Efter 2-års åldersavdrag skulle hemförsäkringen betala ca 13000:- resterande 2500:- skall komma från IVT:s försäkringsbolag.Reparationen blev gjord genom att hela utedelen byttes ut och faktura till mig ifrån montagefirman inkom. Pappersarbete
29 svar · 10,4k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Katten har det bra nog där ute i ladan..
2 svar · 1,4k läst
mexitegel
mexitegel: Dessutom kan en del hus fara illa av att inte få murstocken uppvärmd, då klimatet på vinden blir för kallt och därmed riskerar mögelangrepp på sikt.
10 svar · 3,1k läst
S
sladdbarn: Har en luft/vattenpump enligt rubrik. Gamla element i hus från -36. Mina element brusar ordentligt, långt mer än acceptabelt... Har tidigare luftat element då de "porlat" men det gör ingen skillnad på bruset, är flödet för högt? Trycket? Manual till min pump: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=manual_optima500-700-290aw_2.1_se_inst.pdf Tack!
0 svar · 1,3k läst
L
lordi: Nibe brukar rekommendera kurva 5 i med golvvärme i Halland, men funkar det med 4 så är det bara bra. Jag har inte Nibe värmepump själv, men min värmekurva motsvarar nog kurva 10 på Nibespråk. Men jag har ju ett gammalt hus med radiatorer, så det går inte att jämföra riktigt.
18 svar · 19,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: bra fråga. Men jag har inget svar
9 svar · 2,5k läst
S
smurfen72: Ställ alla termostater på max skippa automatisk reglering av termostater det förstör mera än det tillför. Justera in rätt värme kurva utan att ev innegivare får hjälpa till när allt är klart aktivera termostater i nått enstaka rum där du vill ha kallare annars ha dom öppna.
7 svar · 20,4k läst
Tomture61
Tomture61: Rensa med en ståltråd :)
9 svar · 10,5k läst
·
S
smurfen72: Har du golvvärme överallt behöver du ingen shunt och den du redan har bör stå helt stängd om du har golvvärme överallt alltså. Sänker du flödet så kommer deltat öka och tempen sjunker men det kan bli dålig komfort genom att golvet blir ojämnt varmt.
6 svar · 2,1k läst
nino
nino: Jag har en scroll kompressor till salu om nån är intresserad, har gått i 2år kanske. Ska vara fylld med gas nu, skulle vara bra enl reparatören
27 svar · 20,1k läst
H
ion: Jag tycker inte det är ok att de har installerat en ersättningsprodukt till din gamla Nibe, som troligen såg till att du hade en korrekt ventilation, utan att ta hänsyn till att du har ett hus med mek frånluft. De borde kollat så att du efter installationen fortfarande har fullgod kontinuerlig ventilation. Kan inte Indol säkerställa det borde de informerat om det. Jag hade ringt dem igen
19 svar · 11,0k läst
·
Tokslut
Tokslut: Golvvärme alla dagar i veckan
4 svar · 3,7k läst
sir_daniel
sir_daniel: solslingor brukar vara ganska korta och ha hög framledningstemperatur i jämförelse med luftvärmepump som har låg ut temp (i jämförelse). det finns värmepumpar som ej cirkulerar vattnet ut till utedelen utan bara inne i huset. jag skulle kopplat på tanken med en värmeväxlare alt. ventiler så du kan välja vilken input du har in i tanken ved/värmepump
1 svar · 5,0k läst
E
Erik_X: Har ni plats till Flis? Det är det billigaste uppvärmningssätet och med 3 hus kan det bli intressant.
8 svar · 5,2k läst
N
niblom: Alla mina Jula pumpar har tyvärr pajat. Av 3 pumpar har alla 3 gått sönder efter ett par år, en fick jag utbytt på garantin och efter 6 månader pajade den också. Det har varit olika fel i dem, på en tog gasen slut, på de andra två var det troligen elektronikfel. Jag har en Zibro som tuffar på efter 7 år. /N
19 svar · 26,1k läst
N
Noseone: Det finns ju golvmodeller och takmodeller oxå. Att skruva på väggen högt upp är ju dumt eg. eftersom värme stiger uppåt.
5 svar · 11,5k läst
L
Anonymiserad 137805: Det absolut billigaste sättet att ta vara på de futtiga kW som går ut via ventilationen måste vara ett litet FTX aggregat Fast inte ens då tror jag din budget håller. En luft/luftpump ger ju mer tillbaka och oftast till en lägre kostnad än luft/vatten motsvarighet. Är man riktigt pysslig kan man säkert bygga om en värmepumps torktumlare. Fast ett frysskåp är nog enklare Bara ta
4 svar · 2,9k läst
C
Comfort Thomas: Canvac köper sina maskiner via Mitsubishis Electric Sverige. Sedan döper dom om dom till sitt konceptnamn Q Heat I ditt fall är Q Heat 635 en FH25VEHZ 3kW är den nominella testade effekten och inte maxeffekten. Du ser även på märkskylten hur många watt den då drar vilket även det alltså inte är max mad den kan förbruka. Lite lurigt nu när Canvac tidigare bara döpte om Mitsubishis
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.