Hej!
Vi har bott lite drygt 1 månad i vår villa, och vi har problem med knäppningar från ett element, eventuellt två. Båda på övervåningen, och jag tror att det som knäpper är det "första" elementet på det planet.
In-röret är helt frilagt, frånröret delvis frilagt. Men frånröret är betydligt kallare än inröret när det knäpper.
Ljudet är snarare metalliskt än "gnida mot trä", ungefär som om man slår på röret.
Jag har läst mig till att dessa ljud uppstår då pumpen växlar mellan varmvattensproduktion och värme.

Jag tycker mig kunna framkalla ljudet genom att rucka på in-röret i elementet. Utröret är stumt.

Vad göra? Är knäpptank nästa steg? Vad går en sådan installation på?

Vill helst inte börja bryta upp gamla fina trägolv för att söka andra genomförningar som kan knäppa.

Bifogar en bild på hur pumpen jobbade vid ett visst tillfälle. Är det inte väldigt hög temp på framledningen (60.6)? Börvärdet är ju betydligt lägre (32.1)...

• ImageUploadedByTapatalk1320696423.541092.jpg
Redigerat:
Det var säkert under varmvattenladdning som framledningstemperaturen var så hög.

Hos oss knäpper det som tusan i rören i samband medVV-laddning. Del pga av att växelventilen slår om för tidigt efter varmvattenladdning och släpper ut hett vatten i radiatorerna, dels pga en viss baklängescirkulation i radiatorerna under VV-laddningen.

Irriterande, men man vänjer sig.

Lösningen BORDE vara att NIBE uppdaterar programvaran, men det kommer nog aldrig att hända.

Då kanske en ack-tank som fångar upp vattnet från varmvatten produktionen kunna lösa problemet?

Såg på ett annat forum att en installation kunde gå på kring 6 000 kr.

Det knackar ju inte hela tiden, utan kanske en gång var 1-3 sekund under 1-2 minuter.

Men det är såpass högt att frugan och vår 1-åring vaknar till av det ibland. Och även jag då och då, fastän jag sover ganska tungt.

Hej Tycker din framledningstemp är lite väl hög i förhållande till börvärdet. Din växelventil kanske småläcker så du får ut värme till värmesystemet när den producerar varmvatten.Hur är varmvattnet märkt någon skillnad.

växelventil skrev:
Hej Tycker din framledningstemp är lite väl hög i förhållande till börvärdet. Din växelventil kanske småläcker så du får ut värme till värmesystemet när den producerar varmvatten.Hur är varmvattnet märkt någon skillnad.
Vi har ju bara bott här i en månad, s jag kan inte jämföra riktigt. Varmvattnet verkar vara OK.
Bifogar en till bild där framledningstempen är 40.1 och börvärdet är 32.6 - mer rimligt? Den förra bilden var kanske vid VV produktionen.
Skall ringa VVS firman som installerade pumpen 2009 och höra med dom vad man kan göra.
Börjar bli lite ohållbart med knackandet.

• ImageUploadedByTapatalk1320702316.906539.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Låt vp gå i ca 10min och läs av fram och retur och se vad du får för värde.

växelventil skrev:
Hej Låt vp gå i ca 10min och läs av fram och retur och se vad du får för värde.
Jag får göra det. Skulle helst vilja få usb loggningen att fungera, har köpt nano usb minne men vågar inte trycka in det. Har läst flera inlägg där pumpen börjar starta om.
Vore bra att få en visualisering över vad pumpen gör. Manualen är inte så bra, tycker jag.

Hej Ditt sista värde som du läste av ser bättre ut men som du skrev så uppstår det knäppningar när den har gjort klart varmvattenproduktion och framledningstempen hamnar så högt.Och det brukar vara den radiator som ligger närmast vpn som får ta smällen.Ibland så får man fördela flödet så trycket inte blir för stort på radiator nr1 och man har termostater som man skruvar ner för det blir för varmt.Om du nu har termostater kan du prova att ta bort termostaten och se om det hjälper.Annars är det nog ett utjämningstank (knäpptank) som gäller.Det finns ett forum som heter värmepumpsforum som är bra och där kan du få mer kunskap om värmepumpar.

PS:Du kan även prova ställa ner kurvan så du skickar ut lägre framledningstemperatur.

Redigerat:
Hoj!

Kolla vad du har för display version i maskinen, sista sidan i serviceinfo.
USB-loggningen kan vara lite sådär i vissa äldre versioner sägs det, men det är bara att smälla i usbminnet och testa. Går det inte så är det bara att dra ut det.

Om ni låter bli att göra något så kommer ni säkert att vänja er... tror du inte det?

Annars, en UKV 100 och en BT25 i tanken så blir det nog hur bra som helst!

Att NIBE skulle uppdatera mjukvaran för att få bort detta problemet går som jag ser det inte då det är en konstruktion som fungerar i de flesta hus utan problem men i vissa blir det problem med just knäppningar.

Men tänk som så ist, dessa knäppningar kommer just på grund av att du får ett högt medelårscop. (man kan ju välja att se det på det positiva sättet.

Hej!
Ringde rörfirman nu och dom kommer om ett par veckor och tittar på det.
Spontant misstänkte dom att det kunde vara för lite volym i systemet. 116 m2 med 6 element och två rum med golvvärme behövde inte riktigt en 10 kW pump.

Vad gäller usb loggningen så tror jag mjukvaran är från 2009 - dvs inte uppdaterad på ett tag. Men jag skall prova ngn kväll att stoppa in minnet!

Tack för all feedback!

Hej en 10 kanske vart lite för stort för 116 så en tank blir nog bra.

Kan nog stämma. NIBE rekomenderar 20L per kW på värmepumpen.
Du ligger troligen en bra bit under detta.

Om du behöver en nyare version så kan du testa att maila Nibe och se om de kan skicka ut en till dig.
Kolla dock först vilken du har.

Joens: Knäppningarna uppstår pga VXV slår om ca en minut innan pumpen har varvat ner efter VV-laddningen (jag har en 1150 på 15 kW).

Är detta verkligen nödvändigt? Skulle man inte kunna tänka sig att pumpen först varvade ner och sedan slog om VXV. Eller är det något som skulle ta skada då?

En av de stora finesserna med varvtalsstyrningen är ju att man inte skall behöva knäpptank, att klämma inte 300 liter tank efteråt är inte det lättaste. Helt omöjligt i mitt fall.

Problemet i det fallet med en 1150 är inte varvtalet utan problemet är samma som alla andra värmepumpar med denna konstruktion. Dock skulle det kanske bli bättre om man drar ner kompressorfrekvensen innan man drar över vxv, men grundproblemet står kvar.

En hög temperatur till VVB och en hög retur som skickas över till värmesystemet. Då får vi ett par(fler än 2) liter varmt vatten på ett kallt system. Detta resulterar i att materialet expanderar och får denna "knäppningar".

I de flesta hus med dessa problem så blir problemet tystare på vintern, just på grund av att värmesystemet är varmare(eller inte lika kallt).

Din 1150 går med 80hz vid låg temp i tanken och 45hz med hög temp i tanken.
Dessa kan du ställa om så du går på en låg hz hela tiden om du vill detta. Men enligt min mening bör problemet kvarstå, då det inte handlar om kompressorn och dess styrning utan det faktum att varmvattnet är betydligt varmare än framledningen till värmesystemet.

En UKV tar denna mindre mängd varmt vatten och blandar ut det med värmesystemets svalare vatten och vipps! så har vi inte 5L 56°c vatten utan 100L 35°c vatten och inget problem. (väldigt grovt exempel som inte kan hävdas i uträkning men principen är där.)

Det finns två lösningar på knäppningar.

En extern cirkulationspump med bypass funktion.
Den kommer att bidra till att du får minskade temperaturväxlingar när värmepumpen växlar till VV produktion.
Då håller den systemet cirkulerande, vilket minskar temperaturfallet i värmesystemet.

Det andra är en knäpptank.
En som jag upplever rätt korkad lösning såvida man inte saknar vattenvolym i värmesystemet.
Med knäpptanken så bör du oavsett installera en extern cirkulationspump för att hålla rätt delta på husets värmesystem.

Så mitt tips är att du installerar en extern cirk, pump. kostnad ca: 5 000 kr.

Det talas lite om vattenmängderna här.
En 10 kW värmepump behöver ca: 100 l vatten för att fungera okej.
En normal villa på 120 - 130 kvm med radiatorsystem har om man generalliserar ungefär 150 liter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.