Hej

Vi skulle vilja byta plats på värmepumpen och tvättstugan till andra änden av huset för att kunna bygga ut vardagsrummet. Den nya platsen ligger vägg i vägg med badrummet som vi tänkte renovera, så vatten och avlopp borde inte vara något problem att få dit.

Vad jag är osäker på är hur krångligt det är att byta plats på värmepumpen, är det någon som kan ge en bedömning av hur krångligt det är och ge en uppskattning av kostnaden?

Tack på förhand
/Per

Det är i princip omöjligt att svara på utan att ha varit på plats och tittat. Är det en frånluftspump så måste du dra om ventilationen till det nya stället. Du behöver dra om elmatningen och kabel till utgivare.
Troligvis har du inkommande vatten vid värmepumpen och värmefördelare som också måste flyttas eller sys ihop.
Rent spontant låter det som ett ganska omfattande jobb. Har ni krypgrund under huset, eller källare, så underlättar det.

Har ett vagt minne om att jag läste en tråd för ett tag sedan om något liknande, de hade fått en prisuppgift på 80 tkr om jag minns rätt. Men priset beror mycket på förutsättningarna, dock tror jag inte det blir så mycket billigare än så.

Om jag inte är helt fel ute krävs det idag golvbrunn i det utrymme som en varmvattenberedare placeras (Dvs. er värmepump).

Ok, det låter ju som ett ganska invecklat och kostsamt ingrepp, men kan vara värt det eftersom det skulle ge huset ett rejält upplyft. Om någon har erfarenhet från ett liknande ingrepp får de gärna dela med sig av erfarenheten.

Tack för svaren.

Hälsningar
/Per

Vad har ni för värmepump? Det är ju rätt mycket rördragning för 80kkr om det är en MV eller LV pump

Vi flyttade vårat pannrum när vi satte in bergvärme. För oss så var det en väldigt smidig sak att göra, det nya pannrummet på andrasidan huset, det enda som behövdes var ett antal meter 22mm kopparrör och lite kopplingar.

Men som sagt för oss var det lätt då det var en nyistalation.

Vad har du för pump?

Vad är det för slags värmepump? Luft/vatten? Luft/luft? Mark-/bergvärme? Frånluftspump?

Vad har du för pump?

Vet du inte hjälper en bild eller två långt!

Det är en Nibe F470, från- och tilluftsvärmepump.

Jag har fått ett svar från en firma som inte fått mer info än vad jag skrivit här:

"Standardinstallation med ROT 3000:- (Priset kan skilja sig beroende på var i landet du bor)
Demontering 1490:- Om det är så att du behöver dra rören längre än 4 meter kostar det 500:-/ meter."

Vilket låter ganska överkomligt.

Tack igen för alla svar.
/Per

Jag tror de har glömt en nolla i det priset, eller så har de ingen koll. Jag hade kört på det direkt. Se bara till att få allt på papper innan.

Flytta en Nibe F470 till andra sidan huset, jösses vad mycket jobb. All ventilation måste dras om, frånluft, tilluft, uteluft och avluft. Är det 1-plans hus med vind där rören ligger? Sedan värmesystem och varmvatten. Kan bli mycket svårt och kostsamt.

FrankTheTank skrev:
Det är en Nibe F470, från- och tilluftsvärmepump.

Jag har fått ett svar från en firma som inte fått mer info än vad jag skrivit här:

"Standardinstallation med ROT 3000:- (Priset kan skilja sig beroende på var i landet du bor)
Demontering 1490:- Om det är så att du behöver dra rören längre än 4 meter kostar det 500:-/ meter."

Vilket låter ganska överkomligt.

Tack igen för alla svar.
/Per
Det här priset är standardpriser för en luft/luft värmepump, så det ska ni nog inte hoppas för mycket på.

P
Ja den firman har nog inte koll på läget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.