M
Max360: Tränar i garaget. Så det blir lite luft. sen blir det att våta cykeldäck torkar i garaget.
2 svar · 3,4k läst
A
Anntho: Misstänkte nästan att det inte var så mycket :) Men man är ju lite sugen på en ny då dom som du säger är snyggare och förhoppningsvis lite tystare :)
2 svar · 3,2k läst
Gusten87
Gusten87: Kom åt fel knapp :P Om man saknar den nedre ventilen "G" och man ska ta bort element, monterade under ventilen som är värmesystemets högsta punkt! Gör detta något om man ska tömma systemet på vatten och fylla på, lufta efter ventilbyten? Och varför sitter det ingen där :/?
1 svar · 1,5k läst
·
H
hakan_o: Lägger in vattenburen golvvärme i ett rum nu. Värmepumpen är "förberedd" för att hantera en shuntning av vatten för golvvärme med en ingång för givare och en utgång för ventilställdon. Allt för att inte få för varmt vatten ut till golvet då radiatorvattnet är varmare. Frågan är ju bara om jag skall använda detta som är förberett i värmepumpen eller köra styrningen för
15 svar · 6,2k läst
Bödde
Bödde: Vi hade förresten ett fel på vår anläggning som jag hörde var hyfsat vanligt. Det var någon typ av tredelad kulventil (har jag för mig) i utedelen som hade kärvat. Resultatet blev att utedelen kylde ner det uppvärma vattnet på något sätt. Det blev så dyrt att jag fick stänga av utedelen och bara köra elpannan...
4 svar · 4,9k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Kolla om villaförsäkringen kan täcka delar av kostnaden för reparationen. En del har fått ut pengar beroende på ålder m.m. på värmepumpen.
6 svar · 8,1k läst
A
Avemo: De bokstavstrogna kommer att säga att du skall ha en egen säkring till pumpen utan något annat på. De lite mer vågade kommer att säga att det troligen går bra ändå. Båda har rätt. Säkringen finns där för att förhindra att förhindra överbelastning. Håller den så håller den. Annars får du göra om eftersom chansningen inte gick hem. Eller göra rätt från början. Valet är
25 svar · 35,6k läst
·
Y
yps: Hur slutade detta? Sugen på en LG pump för fritidshuset.
20 svar · 11,6k läst
C
cecar33: Leta reda på några installatörer och begär offert för hela installationen: Näthandlare som ex Polarpumpen är inte billigast även om man tycker det vid första påseendet. Priset för montering är ett schablonberäknat arbete och där finns knappast något att hämta, därav dom fasta monteringspriserna som anges. Som sagt fråga offert på ett känt märke och inget billighetstjafs, då
11 svar · 2,2k läst
FG
FG: För att se hur mycket ström den har dragit behöver du en extern elmätare. Producerad energi kan du däremot se via Nibe Uplink.
2 svar · 3,0k läst
S
smurfen72: Det är bara att vara med vid slang sättningen det är markerat en meter angivelse på slangen annars får man lita på borraren.
21 svar · 8,7k läst
S
sunqan: I mitt fall var tillverkarens förklaring att pannan fungerade exakt enligt design. Inga bortpillade pluppar inget handhavandefel. Jag kör f.ö med elpatronen avstängd under vår-sommar-höst - det finns en knapp för det.
76 svar · 39,6k läst
·
M
Mattias_Edeslatt: Lär bli enklast så...
2 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Du kan ju komplettera din 3-fas byggfläkt med en mindre 230V, snabb uppvärmning med 3-fas och sedan så slår man över till den mindre om du får problem med elmatning.
8 svar · 4,0k läst
S
smurfen72: Har för mig dom brukar ge ca 3.5-4 kw om man räknar bort avfrostning det räcker inte långt i ett äldre hus.
5 svar · 5,2k läst
A
Avemo: En luft luftvärmepump är i grunden en luftkonditionering varvid värmen är en sekundär funktion. Man kan vara så gott som säker på att alla luft luftvärmepumpar är i efterhand anpassade för värmedrift i nordiskt klimat snarare än från grunden konstruerade för det. Däremot är det gjort med olika omsorg. Det kan handla om en värmekabel. Det kan handla om isolering av
4 svar · 2,8k läst
nikasp
nikasp: Ska vara proaktiv och kolla snart. Har en känning med en som jobbar med just värmepumpar som jag ska lyssna med också.
12 svar · 12,2k läst
J
Josth: Ok, bra att en tekniker undersöker den ordentligt. Min 310P är 18 år nu och jag hoppas och tror den håller några år till. Tänker att en panna ska hålla i 20 år. Vissa reparationer får man räkna med, har bytt kompressor två gånger under åren. Om den i övrigt fungerar bra är det värt att reparera.
3 svar · 3,4k läst
J
jamiln: [citat] Tack för den utförliga beskrivningen! Jag gjorde exakt som du beskrev, kopplade bort den, flyttade VP. La dit ny tätskikt och flyttade tillbaka den. Sedan köpte jag en trädgårdsmotor på jula och luftade köldbärarkretsen i ca 3 timmar, ska nog köra lite till idag efter jobbet. Allt gick bra och VP är åter i drift, servad och luftad. Tack än en gång [bild]
7 svar · 8,3k läst
·
Willy William
Willy William: Hej Diy_freak! Sjysst att du svarar. De gråa locken är bara pågängade en anning för utseendets skull. Men för säkerhetsskull skall de genast bort. Har också kollat returventilerna, de är öppna. Stängde precis av den gamla radiator. Avvaktar med spänning.
7 svar · 5,7k läst
·
J
Josth: Kylmontören jag anlitade sa att modellerna med snabbkoppling läcker lite grann. (Där det har läckt brukar det kännas lite fett av kompressolja). Ganska mycket jobb att byta koppling och slangarna till rör och löda ihop det med serviceanslutning etc. Med återfyllning drar tusenlapparna iväg. Finns lite enklare modeller med röranslutning som inte kostar så mycket på t.ex. Polarpumpen.se.
3 svar · 5,9k läst
A
AgnesRami: Dansk värmepumpe industri (DVI AWW200T) står det våra papper
4 svar · 2,9k läst
NetNut
NetNut: Det kan bli besvärligt då de normalt kräver att en behörig installatör skall utföra installationen. Men det kan hjälpa att vara påstridig, lyssnade på en lång ordväxling som en kund hade med Jula's butikschef angående en värmepump som lagt av efter bara 3 månader, först så vägrade de ge någon ersättning eller garanti - men när kunden citerade ett par stycken ifrån
5 svar · 4,5k läst
S
slurppe99: En multidel kostar runt 35000 kr. Överdelen ger svagare värme ca 2 grader. Du får 2 delar för bara några 1000 kr till. Köp en kraftigare för bottenvåningen och låt värmen ledas uppåt. Det finns kraftigare värmeförflyttare för ca 4500 kr om du inte lyckas få upp värmen på enklare eller billigare sätt med en kraftigare fläkt. Om du inte prioriterar övervåningen för ac några
7 svar · 12,6k läst
·
L
DIY_freak: 2l expansionskärl https://www.flamcogroup.com/se/catalog/flexcon-expansion-system-och-tillbehor/flexcon-tryckexpansionskarl/flexcon/flexcon-2-25
5 svar · 2,6k läst
Demmpa
Demmpa: 1: se 2 & nedan. 2: ja. Vattnets väg: Kallvatten; borrhålet - pumpen - (hydrofonen) - (tryckvakten) - kallvattenledningar - kallvattenkranen. Varmvatten; borrhålet - pumpen - (hydrofonen) - (tryckvakten) - kallvattenledningar - varmvattenberedare - blandningsventil (blandar ev i kallvatten i varmvattnet) - varmvattenledningar - varmvattenkranen Blandningsventilen stryper lite av trycket &
5 svar · 2,1k läst
·
I
ian_Superfly: Ah, hittar dock inget filter i slingan? Var bör det sitta?
21 svar · 11,8k läst
·
S
studiomannen: Hej, Jag har en markvärmeslang 500m nedgrävd men funderar om det verkligen kan löna sig att kosta på en NIBE F1255 för ca 80000 kr (med installation) jämfört med andra lösningar. Har fått rådet att 6-8kw är lagom på en VP till markvärmeslangen för mitt hus. Huset är 110kvm och drar run 10-12 kw år. Jag tror jag kommer bo här runt 35 år. Skiss över mitt befintliga värmesystem
0 svar · 3,4k läst
M
maräng: Tack för svar! Enligt manualen ska jag ställa på max 35 grader eftersom vi har vattenburen golvvärme. Över det och jag kan förstöra golvet tydligen, det blir åtminstone rejält varmt i huset :) Det är just den spaken för nödkörning/manuell som jag fört upp. Så nu får jag som sagt golvvärme men väldigt svar värme på varmvattnet i kranen. Frågan är om man kan korrigera detta?
2 svar · 11,1k läst
·
V
vilpi: Har ingen koll på just 840/860 men jag har för mig att ivt kräver återigen service för att garantin ska gälla.
1 svar · 5,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.